• Anonym (F)

NI som är familjehem/jourfamilj/fosterfamilj etc SE HIT är ni snälla!

Hejsan!  En av mina absolut närmaste vänner var fosterhemplacerad under vår tonårstid, nu är jag och min familj själva intresserade av att bli familjehem/jourhem etc.

Skulle därför vilja ha svar på så många frågor som möjligt av er. (Kan bli mycket frågor!)

1. Hur ser er familjesituation ut om man inte räknar in fosterbarnet/en etc?

2. Finns det något lägsta belopp angående inkomster som familjehemmet måste ha för att anses lämpliga?

3.  Arbetar både du och din sambo eller är någon alltid hemma mer eller mindre?

4. Hur mycket pengar lägger ni i snitt på barnet/en per månad?

5. Vad gör ni på fritiden? Jag tycker att det är otroligt viktikt att barnets intressen ligger i fokus så att man inte bara är en "mamma som vill att man gör läxor hela tiden"

6. Vilken summa får man allt som allt? (Som givetvis läggs på barnets behov)

7. Hur gamla är ni fosterföräldrar  etc och hur länge har ni varit tillsammans?

8. Är det svårt att bli godkänd som fosterfamilj?

9. Vilken utbildning får man inför "uppdraget"? Hur lång är den och hur går den till?

10. Hur bor ni? Hus/lägenhet?

Ja, det är dem frågorna jag har kommit på hittills, kommer säkert fler.

Varför jag undrar så mycket är för att vi verkligen vill få en chans att kunna hjälpa ett barn som behöver en kärleksfull familj, någon som lyssnar när man behöver prata, stöd och vägledning m.m

• Svar på tråden NI som är familjehem/jourfamilj/fosterfamilj etc SE HIT är ni snälla!
  • Anonym (F)

Puffar upp och hoppas på svar!

• Anonym (F)

Puffar lite till då..

• Anonym (F)

Puffar igen då

• Anonym (fostersyster)

Hej! Jag är inte fosterförälder själv, men min mamma och styvpappa har två fosterbarn boende hos sig för tillfället, så jag kanske kan svara på några frågor eftersom jag är rätt insatt, dock inte alla.

1. Sambos med 2 resp. 3 barn sedan tidigare. Alla vuxna eller tonåringar när första fosterbarnet flyttade in. Numera alla bio-barn utflyttade (åldrar idag: 30, 25, 22, 20, 20). Hästar, hundar, katt ingår också i familjen.  

2. Kan inte svara med säkerhet

3. Båda parter arbetar, men den ena endast 50%, då båda fosterbarnen (14 resp. 11 år) har ADHD och lättare autism (Aspergers), och därför behöver en vuxen mer närvarande. 

4. Vet ej

5. Äldsta barnet är mycket intresserad av hästar, och rider 2 ggr/vecka, samt hjälper till med hästarna på gården. Annars görs väl en del gemensamma familjegrejer på helger och så, som skidåkning exempelvis.

6. vet ej

7. 52 resp 51. Tillsammans sedan ca 7-8 år.

8. Svårt att veta, men det görs ju en ordentlig prövning.

9. inte säker

10. Hus/gård på landet ca 10 min med bil från mindre stad. 

• Anonym (F)
    Anonym (fostersyster) skrev 2013-02-14 11:15:07 följande:
    Hej! Jag är inte fosterförälder själv, men min mamma och styvpappa har två fosterbarn boende hos sig för tillfället, så jag kanske kan svara på några frågor eftersom jag är rätt insatt, dock inte alla.

1. Sambos med 2 resp. 3 barn sedan tidigare. Alla vuxna eller tonåringar när första fosterbarnet flyttade in. Numera alla bio-barn utflyttade (åldrar idag: 30, 25, 22, 20, 20). Hästar, hundar, katt ingår också i familjen.  

2. Kan inte svara med säkerhet

3. Båda parter arbetar, men den ena endast 50%, då båda fosterbarnen (14 resp. 11 år) har ADHD och lättare autism (Aspergers), och därför behöver en vuxen mer närvarande. 

4. Vet ej

5. Äldsta barnet är mycket intresserad av hästar, och rider 2 ggr/vecka, samt hjälper till med hästarna på gården. Annars görs väl en del gemensamma familjegrejer på helger och så, som skidåkning exempelvis.

6. vet ej

7. 52 resp 51. Tillsammans sedan ca 7-8 år.

8. Svårt att veta, men det görs ju en ordentlig prövning.

9. inte säker

10. Hus/gård på landet ca 10 min med bil från mindre stad. 
    Tack så mycket för ditt svar!
  • Anonym (min mamma)

Min mamma har familjehem, så jag kan försöka svara på en del av frågorna i alla fall.

Sambos, ett vuxet barn (jag). Jag hade flyttat hemifrån långt innan fosterbarn kom in i familjen.

2. Finns det något lägsta belopp angående inkomster som familjehemmet måste ha för att anses lämpliga?
    Min mamma har ingen annan inkomst än det som placeringarna ger henne. Hennes sambo arbetar dock, men hon har även levt ensam med barnen. Så jag tror inte det finns något lägsta belopp, men det kan ju också bero på typ av placering (se nästa fråga).

Mamma arbetar heltid som familjehem, ett så kallat förstärkt familjehem där det alltid ska finnas någon tillgänglig. Det ger mer pengar förstås eftersom minst en vuxen måste vara "hemma" (hon kan såklart vara på stan, göra ärenden osv eftersom de går i skolan, men hon måste kunna släppa allt och finnas där) hela tiden. Mammas sambo arbetar 100 %.

Troligtvis ungefär lika mycket som vilken förälder som helst. Mat, kläder när det behövs, veckopeng, aktiviteter.

5. Vad gör ni på fritiden? Jag tycker att det är otroligt viktikt att barnets intressen ligger i fokus så att man inte bara är en "mamma som vill att man gör läxor hela tiden"
    Båda barnen (hon har alltså två placeringar) har fritidsaktiviteter som fotboll, scouter och teater. Sen hänger de såklart med kompisar, tittar på tv, spelar spel osv. Ibland åker hela familjen till bl a mina morföräldrar över en helg eller ett lov.

Mamma får så att de klarar sig gott och väl. Exakt summa vet jag inte, men hon brukar säga att hon antagligen inte skulle kunna tjäna lika bra på ett "vanligt" jobb eftersom hon inte har någon längre utbildning. Men det är inga fantasisummor heller såklart.

Mamma är i 45årsåldern och hennes sambo fem år äldre. De har varit tillsammans i ett par år, men mamma har haft familjehem längre än så.

Inte om man är en normal, vettig människa skulle jag säga.

9. Vilken utbildning får man inför "uppdraget"? Hur lång är den och hur går den till?
    Mamma får kontinuerligt utbildning och handledning för att kunna bemöta de funktionshinder som barnen har (ADHD bl a). Men ingen mer utbildning än så.

Hon bodde i hus på landet när hon började, men nu i en central lägenhet i en mindre stad. 

• Anonym (F)
    Anonym (min mamma) skrev 2013-02-14 14:48:59 följande:
    Min mamma har familjehem, så jag kan försöka svara på en del av frågorna i alla fall.

Sambos, ett vuxet barn (jag). Jag hade flyttat hemifrån långt innan fosterbarn kom in i familjen.

Min mamma har ingen annan inkomst än det som placeringarna ger henne. Hennes sambo arbetar dock, men hon har även levt ensam med barnen. Så jag tror inte det finns något lägsta belopp, men det kan ju också bero på typ av placering (se nästa fråga).

Mamma arbetar heltid som familjehem, ett så kallat förstärkt familjehem där det alltid ska finnas någon tillgänglig. Det ger mer pengar förstås eftersom minst en vuxen måste vara "hemma" (hon kan såklart vara på stan, göra ärenden osv eftersom de går i skolan, men hon måste kunna släppa allt och finnas där) hela tiden. Mammas sambo arbetar 100 %.

Troligtvis ungefär lika mycket som vilken förälder som helst. Mat, kläder när det behövs, veckopeng, aktiviteter.

Båda barnen (hon har alltså två placeringar) har fritidsaktiviteter som fotboll, scouter och teater. Sen hänger de såklart med kompisar, tittar på tv, spelar spel osv. Ibland åker hela familjen till bl a mina morföräldrar över en helg eller ett lov.

Mamma får så att de klarar sig gott och väl. Exakt summa vet jag inte, men hon brukar säga att hon antagligen inte skulle kunna tjäna lika bra på ett "vanligt" jobb eftersom hon inte har någon längre utbildning. Men det är inga fantasisummor heller såklart.

Mamma är i 45årsåldern och hennes sambo fem år äldre. De har varit tillsammans i ett par år, men mamma har haft familjehem längre än så.

Inte om man är en normal, vettig människa skulle jag säga.

Mamma får kontinuerligt utbildning och handledning för att kunna bemöta de funktionshinder som barnen har (ADHD bl a). Men ingen mer utbildning än så.

Hon bodde i hus på landet när hon började, men nu i en central lägenhet i en mindre stad. 
    Tack så himla mycket för ditt svar, mycket givande information!
  • Anonym

Ring din kommun så får du all information som du behöver!!

• Anonym (familjehemsmamma)

Vi var först kontaktfamilj åt en ensamstående mamma (avlastning) varannan helg. När det gick snett för mamman blev vi tillfrågade om vi ville bli familjehem. Var då nyplussad och födde vårt första barn efter 7 månader. Nu väntar vi vårt andra barn om några veckor.

Det tror jag inte, jag tror att man anpassar arvodet efter barnens ålder och familjens utgifter.

Jag jobbar 75%, min sambo 80%

Som för andra barn.

5. Vad gör ni på fritiden? Jag tycker att det är otroligt viktigt att barnets intressen ligger i fokus så att man inte bara är en "mamma som vill att man gör läxor hela tiden"
    Barnen har fritidsaktiviteter, men också sina "sysslor". De har även umgänge med sin mamma varje vecka. Eftersom vi har yngre barn än familjehemsbarnen blir det mest att vi är med våra barn på fritiden. Sköta hushåll, renovering och sådant.

En del är arvode (lön som är pensionsgrundande) och en del är omkostnadsersättning (mat, kläder, slitage, barnomsorg) den delen är avdragsgillt på deklarationen. Summan är anpassad efter familjens ekonomi och barnens ålder.

Vi är 36 och  37, varit tillsammans i 12 år. Varit familjehem i snart tre år.

Nej, inte om man är en normal svensson familj med plats för ett extra barn.

Vi gick en utbildning som hette "pride" i kommunens regi. Två familjehemssektreterare/socionom höll i utbildningen. Det var 10x3 timmar kvällstid och vi gick den under tiden vi redan var familjehem. (lite annorlunda situation) Den handlade om att lära känna sig själv, sin uppväxt, hur andras uppväxt kan se ut, och hur man arbetar professionellt som familjehem. Vi såg filmer, diskuterade i grupper, gjorde vissa dramaövningar och fick svara på frågor om oss själva. Två hembesök ingick också. Andra som gick utbildningen fick efter utbildningen avgöra om familjehem var något som fortfarande var intressant eller inte. Alla som jag fortfarande har kontakt med är familjehem. En familj har adopterat ett fosterbarn, någon är kontaktfamilj.

Vi bor i hus, men det har ingen betydelse för att vara familjehem. De försöker matcha rätt sorts barn med rätt sorts familj. I så stor utsträckning som möjligt alla fall. Därför behövs alla sorters familjer.

Kontakta din kommun och ta reda på mer. Lycka till! Jag kanske kan svara på fler frågor...

• Anonym (syster)

Jag har varit familjehem åt min syster så jag är kanske inget bra exempel. Men jag ska vara på dina frågor så får du avgöra om det är värt att lyssna eller inte. :) Tyvärr kan jag inte göra radbyten på mobilen. 1. Det var bara jag och min syster. (samt en katt) 2. Det vet jag inte. Jag pluggade och hade endast studiemedel (9000 kronor/månad) 3. Jag pluggade heltid, men pluggade mycket hemma. 4. Min syster fick studiebidraget, så betalade jag för skor och jacka, samt hennes gymkort och mobil. Vi reste utomlands vid ett tillfälle också. Mycket mer hade jag inte råd med. Vi levde ju på studentekonomi som sagt. Rent ekonomiskt var vi två studenter som bodde ihop. Ska man räkna ut en snitt per månad så var det hennes studiemedel+ 600 kronor till. 5. Ibland gick vi på bio eller fik, jag bjöd henne hälften av gångerna kanske. Så hyrde vi film och dylika saker. 6. Jag fick ca 9000-10 000. Det la jag på hennes del av hyran, hennes mat och annat hon behövde. Jag fick flytta till en större lägenhet då hon flyttade till mig, så jag var extremt beroende av pengarna. 7. Jag var 21 år då min syster flyttade till mig. 8. Inte alls, soc gjorde ett hembesök och hade en fem minuters konversation med en vän till mig. Sedan var det klart. Allt som allt tog det en vecka för mig att bli godkänd. 9. Jag fick ingen utbildning. 10. Då jag blev godkänd bodde vi i en etta på 20 kvadratmeter. Där hade vi bott i ett halvår. Sedan flyttade vi som sagt. Det var ett andrahandskontrakt. Det är bara att säga till om du undrar något mer! :)

• Jättekul

Jag har varit jourfamilj. 

1. Jag och min sambo samt en son i tonåren.
    2. Vet ej men man får inte vara fattig och har tänkt sig att leva som jour/familjehem.
    3. Min sambo arbetade. Jag var hemma och pluggade då.
    4. Vi hade en tonåring. 250 kr/vecka i veckopeng. Mobiluppladdning 200 kr/månad, 200 kr/månad i skönhetsartiklar (dvs om de själva ville ha ngt slags balsam el schampo, det fanns dock schampo/balsam i jourhemmet). Lite x bara.
    Övrigt klippning, kläder mm. Månadskort SL.
    5. Fritiden ville de umgås med kompisar, dator. Det vanliga. Ville inte umgås med familjen dock hade vi middagstider samt när de skulle vara hemma.
    6. Omkostnaden för barnet är ca 200 kr/dag.
    7.  Medelåldern, ca 10 år.
    8, Nej, jag tycker inte det.
    9. Vi fick utb inom Stockholm stad. Ca 10-14 ggr under en kväll i veckan. Minns inte antalet. Sen får man gå på fortbildningsdagar.
    10. Lägenhet.
    11.  

Svar på tråden NI som är familjehem/jourfamilj/fosterfamilj etc SE HIT är ni snälla!