• Rainbowdash

Hur reagera när ens barn pekar och stirrar på en annan människa?

Igår var jag på väg hem från förskolan med mina två barn. På tunnelbanan bakom oss stod en kortvuxen man. Min dotter som blir fem i maj såg honom och började viska (inte så diskret) -mamma, titta bakom dig. Jag hade sett honom och även pratat kort med honom innan vi klev på tåget så jag anade vad hon ville att jag skulle titta på. Jag började prata om annat men hon blev bara mer och mer ivrig och fortsatte säga att hon ville att jag skulle titta och att det stod en sådan liten kille där. Nu hörde nog halva vagnen. Speciellt när vi stannade vid nästa station och hon nästan desperat - men mamma kolla då innan han går aaaaaaav. Jag sa åt henne att sluta och sen gick vi av nästa. Log och sa adjö till mannen som verkade väldigt trevlig och nästan såg road ut.

På kvällen när hon skulle sova så låg vi länge och pratade om det som hade hänt. Hon var först jätteledsen och grät när jag sa att man inte kunde stå och peka på andra människor för att dem kunde bli ledsna. Sen pratade vi om "annorlundahet" (är det ens ett ord?) och att alla människor ser annorlunda ut från varann. Ingen ser exakt likadan ut. Och att vi alla har olika syn på vad som är konstigt och annorlunda. Hon tyckte inte att det var en big deal att hon hade pekat eftersom det bara var hon och då svarade jag att det kanske hade varit fem barn innan den dagen som hade gjort samma sak.

Det kändes som att det var ett bra samtal men jag undrar om jag hade kunnat gör något annorlunda. Jag vill att hon ska växa upp med en tolerant, accepterande och öppen syn på andra människor. Samtidigt förstår jag att hon blev nyfiken, det blir man ju om man ser något för första gången.

Hur göra i dessa situationer?

• Svar på tråden Hur reagera när ens barn pekar och stirrar på en annan människa?
  • Hickupp
    susa skrev 2013-03-21 09:49:06 följande:
    Jag blev förvånad för hon var så arg...

Hon var väl urtrött på att bli betraktad som ett ufo endast för att hon är rörelsehindrad. Att folk tycker sig behöva en manual för att tala med henne. Det borde väl göra vem som helst förbannad.
  • susa
    Hickupp skrev 2013-03-21 14:53:07 följande:

Hon var väl urtrött på att bli betraktad som ett ufo endast för att hon är rörelsehindrad. Att folk tycker sig behöva en manual för att tala med henne. Det borde väl göra vem som helst förbannad.
    Jo det är klart! Jag blev bara förvånad för filmen var inte vad jag hade förväntat mig. :)

För övrigt så är jag helt på hennes sida!
  • Hickupp
    susa skrev 2013-03-21 15:00:00 följande:
    Jo det är klart! Jag blev bara förvånad för filmen var inte vad jag hade förväntat mig. :)

För övrigt så är jag helt på hennes sida!

Ok Det var nog det som var hennes upplägg. Kul att det fungerade för ironi kan ju vara lite lömskt ibland eftersom inte alla förstår det.
  • Vandla

Ditt barn vill visa dig något hon/han tycker är spännande. Det är inget fel.

Titta och förklara lugnt att det kan vara även så.
    Gör inget trauma eller märkligt av det och respektera ditt barns integritet och nyfikenhet och även din omgivning och ta det lugnt.

Det blev mycket större och förtvivlat än vad det någonsin behövde ha blivit.    

• Sockiplast

Barn är ju barn, säger vad de tänker utan att det behöver vara en negativ värdering i det. Men nog är det pinsamt när det händer. Min dotter, då två år och pratade rent, tydlig och högt. Dessutom är hon inte blyg av sig heller. Vi var på Ullared, det var glest med folk och dottern stod i kundvagnen. I en gång möter vi en kvinna i permobil varpå min dotter säger till henne när hon kör förbi "jaha, och där sitter du!". Kvinnan log men sa inget. Jag ville sjunka genom jorden. Jag fattar ju att dottern menade det antagligen som att här står jag i kundvagnen och där sitter du, alltså inget illa ment.
    Men vi brukar prata om att alla är olika lite när som, så det liksom finns med i hennes tänkande, Mota Olle lite för ev framtida kommentarer.

• Hickupp
    Sockiplast skrev 2013-04-12 13:55:15 följande:
    Barn är ju barn, säger vad de tänker utan att det behöver vara en negativ värdering i det. Men nog är det pinsamt när det händer. Min dotter, då två år och pratade rent, tydlig och högt. Dessutom är hon inte blyg av sig heller. Vi var på Ullared, det var glest med folk och dottern stod i kundvagnen. I en gång möter vi en kvinna i permobil varpå min dotter säger till henne när hon kör förbi "jaha, och där sitter du!". Kvinnan log men sa inget. Jag ville sjunka genom jorden. Jag fattar ju att dottern menade det antagligen som att här står jag i kundvagnen och där sitter du, alltså inget illa ment.
    Men vi brukar prata om att alla är olika lite när som, så det liksom finns med i hennes tänkande, Mota Olle lite för ev framtida kommentarer.
    Men det var ju bara gulligt.
  • Annaïck

Jag skulle nog per automatik säga "sluta peka, man gör inte sa". Efterat skulle jag prata med barnet om varför man inte gör sa. 

• Minniemousemommy

Jag hade sagt till mitt barn att så gör man inte, sluta. Hade hon inte lydigt så hade jag tvingar henne att gå fram till personen hon pekade på och be om ursäkt.

• Tirem
    Minniemousemommy skrev 2013-12-03 21:15:31 följande:

Jag hade sagt till mitt barn att så gör man inte, sluta. Hade hon inte lydigt så hade jag tvingar henne att gå fram till personen hon pekade på och be om ursäkt.

Men det är ett barn vi pratar om! Det är deras natur och ställa frågor, hur ska de annars få lära sig? Det är ditt jobb som förälder tt förklara och lära... Att tvinga ett barn att be om ursäkt när de egentligen inte har gjort fel skapar bara en situation som är förbryllande för barnet.
  • Minniemousemommy
    Tirem skrev 2013-12-03 23:13:52 följande:
    Men det är ett barn vi pratar om! Det är deras natur och ställa frågor, hur ska de annars få lära sig? Det är ditt jobb som förälder tt förklara och lära... Att tvinga ett barn att be om ursäkt när de egentligen inte har gjort fel skapar bara en situation som är förbryllande för barnet.
    Nej, det gör att barnet förstår att personen man pekar på kan bli ledsen. Jag förklarar ju självklart efter hon bett om ursäkt varför vi gjorde så, så att hon inte blir förvirrad.
  • Tirem
    Minniemousemommy skrev 2013-12-03 23:20:01 följande:
    Nej, det gör att barnet förstår att personen man pekar på kan bli ledsen. Jag förklarar ju självklart efter hon bett om ursäkt varför vi gjorde så, så att hon inte blir förvirrad.
    Men varför ska barnet be om ursäkt när sen inte vet vad den gjort för fel? Då betyder ju inte ursäkten något, då är det bara tomma ord.

Nej, jag köper inte ditt tankesätt alls.
  • Minniemousemommy
    Tirem skrev 2013-12-03 23:31:09 följande:
    Men varför ska barnet be om ursäkt när sen inte vet vad den gjort för fel? Då betyder ju inte ursäkten något, då är det bara tomma ord.

Nej, jag köper inte ditt tankesätt alls.
    Du behöver inte köpa något, jag säger bara som jag tycker? Jag förklarar ju för barnet innan vi går och ber om ursäkt vad hon gjort för fel och varför hon ska be om ursäkt, även tips på vad hon kan säga. Men du behöver absolut inte tycka som jag, det har jag aldrig sagt. :)
  • fluu

Jag gör ingen större grej av det utan påpekar bara att andra människor nog inte vill bli pekade på.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hur reagera när ens barn pekar och stirrar på en annan människa?