• Babyface01

Roadtrip! Luleå-Köpenhamn

Vi tänker göra en roadtrip till sommaren och kör från Norrbotten till Köpenhamn med stopp bl.a. i Göteborg och Malmö. Vi har 3 barn som till sommaren bli 4,5år, nästan 3 år och 9 månader. 

* Har ni föreslag på vad vi kan göra?
    * Vad vi absolut inte borde missa? 
    * Barnvänliga platser att stanna på? (vi har boende ordnat i Stockholm och Göteborg men inte i övriga landet)
    * Finns det något som inte är värt besvärat/ kostnad?

• Svar på tråden Roadtrip! Luleå-Köpenhamn
  • Dixie

Min spontana tanke är - oj..... Är barnen vana att åka långt? Tips i södra delen av Sverige i Hbg finns Fredriksdals trädgårdar, trevligt område med en del djur. I Malmö är Malmö museer och tekniska kul och i Kph har de ett fint zoo.

• pigglet

Hur tidigt vill ni börja roa er? Jag har tips från Härnösand och norrut.

• Babyface01

Tack för dina tips Dixie, jag ska kolla på dem!
    Pigglet- jag tar hemskt gärna emot tips, vi tänker ta det lugnt och göra många stopp :) så det blir perfekt med tips lite längre norrut! :)

• pigglet

Vill ni stanna och leka i en lekpark här i Skellefteå så finns det en fin på nordanå, bakom museét. Det finns även en stor på Anderstorp, kör in på skiftesgatan och promenera därifrån, den ligger vid fotbollsplanen.

I Umeå har de en fin lekpark vid nydalasjön, man kör via tomtebo tror jag. Sväng vänster (nya E4:a sträckningen?), sedan finns det supersmå skyltar "äventyrslekpark".
    Leos Lekland i Umeå om det skulle regna. 

Sedan kommer vi ner till vårt favoritställe - Övik! Paradisbadet är toppen, där stannar vi alltid 1 hel dag. Rutschkanan med ringar är superskoj. För de små finns lilla söderhavet, det håller dryga 30 grader i luften och 38 i vattnet - går inte ens jämföra med Piteås iskalla klimat   ;)

Finns en stor och fin lekpark precis i centrum. 

Och så Skuleberget - helt underbart! Där klättrar vi upp 1 gång varje år, man börjar nere i en urskog och så blir klättringen brantare och brantare. Våra har klarat det fårn 2 års ålder, med viss hjälp. Minstingen behöver ni ha i bärsele/stol. Finns en linbana också, om man vill åka ner. Annars kan man ta den längre vägen ner. Räkna så där 3-4 timmar för hela utflykten.   

Gillar ni att äta gott ute? Kan rekommendera Safari, ligger i ett industriområde strax norr om övik på höger sida, bortanför Willys, i citroen-huset. Läckert upplagt, trevlig personal, billig barnmat och överkomligt för de vuxna.

I Härnösand finns tecnicus, typ som Teknikens Hus fast roligare, tycker vi.
    Finns också en jättefin strand, den heter Smitingen och är skyltad från centrum. Utlandskänsla   :)    

Sundsvall - Södra stadsberget finns det äventyrsstigar med hinder. Roliga utmaningar, men kanske era barn är i minsta laget? Beror på hur vågliga och klättriga ni är?
    Norra stadsberget, där finns ett stort hembygdsområde med en trevlig lekpark.  

• Babyface01

Wow tack för en massa bra tips, vad roligt! Jättekul att få ideer över var vi kan stanna :) Pigglet du har ingen aning hur glad jag blir!!! Det låter som vi kan få en riktigt bra start på resan!
    Jag känner att vi ska börja planera redan nu till helgen... Längtar till sommaren :)

• Babyface01

Finns det några andra som har rest runt med barn. Vi har nu fått tag i en husvagn och bestämt att köra från Luleå till Frankrike. (Hoppas barnen tycker det är kul!) Tipsa gärna om campingar/ platser att besöka både i (hela) Sverige och på kontinenten! Gärna roliga saker som har uppskatats av barnen (och vuxna), det behöver inte vara stort a la Kolmården, vi är mnst lika glad för enklare tips, fina stränder, lekparker, campingar osv

• pigglet

Vi var till Astrid Lindgrens Värld för 2 år sedan. Helt fantasktiskt, vi tänker åka dit igen. Men så är vi stora fans av AL också...
    Men ni är hejjiga som satsar så långt, första åren med husvagn tog vi oss härifrån Skellefteå till Umeå eller ö-vik (därför är nästan alla mina tips på den rutten, vi har gjort den resan typ 6 år). Att sitta i bil är inget för oss. Det är först för 2 år sedan som vi satsade stort och tog oss ända till ALV, vilket var en stor bedrift för oss. Det tar SÅ lång tid att färdas med husvagn. 

• Babyface01

Ja, vad roligt, vi har funderat på att stanna till där... hur gamla var dina barn då? Tror du det kan vara lä,plig för våra flickor (2 och 4 år)?

Vi får se hur långt vi kommer... vi älskar att resa och barnen tycker det är spännande, men man måste alltid ha lite is i magen. Vi får helt enkelt se hur långt vi kommer... :)  

• pigglet

Barnen var 4 år, 7 år och 9 år. Där finns massor att göra för olika åldrar, men själv tycker jag att det är mer värt pengarna när de är lite äldre kanske. Alla hade roligt, men 4-åringen var kanske mer road av rutchkanor, stenar osv - de äldre uppskattade teaterföreställningarna på ett annat sätt. Vi vuxna hade väääldigt trevligt, det är det roligaste jag varit med om tror jag.

• Lilla i

Jag har en hemsida med tips på gratissaker som man kan hitta på i olika delar av sverige. Det finns tips från lite olika ställen men framförallt från Stockholm (där jag bor) och så har min härliga kusin fyllt på med lite tips från malmö och köpenhamn. Gå gärna in och kika och se om du hittar ngt

www.gratismedbarn.se

• Babyface01

Tack för tipset, ska kolla på den :)

Någon varit på några särskild bra campingar, alltså som ni rekommenderar för oss med småbarn? I Sverige eller utomlands?

• daimstrut

Visningsö i Vättern är en riktig sommaridyll, vi bodde på vandrarhemmet där, toppen med barn, stora grönytor. Färja från Gränna där man kan kolla på polkagristillverkning som alla andra turister (men barnen gillar det alldeles säkert!)

• pigglet

Vi bor väldigt sällan på camping. Men vill du ha tips på gratis husvagns-ställen (typ i skogen) härifrån och till Härnösand så hojta till   :)

• Babyface01

Det vill vi gärna ha! Kul, vi har inte bestämt om vi vågar det än (fungerar det att göra så med småbarn? Vi har som sagt ingen erfarenhet av campinglivet!) men det skulle vara roligt att få tips, vi har ändå tänkt ta oss iväg flera gånger!

• pigglet

Ok, då kommer våra favoriter från förra årets semester här.

Vid Skuleberget (vårt absoluta favoritområde!) ställde vi oss vid entré väst. Man kör upp för ett berg typ, hamnar högt med underbar utsikt, finns mulltoa och plats för husvagn. Vi var i princip ensamma där! Finns en promenadstig med ramp, funkar med rullstol/vagn. Där bodde vi kungligt några nätter, medan vi roade oss på skuleberget (några km söderut).

I Härnösand hittade vi ett verkligt blåbärsställe. Vi körde söderut några km, där fanns en gul vägskylt om att man kunde svänga vänster till något samhälle eller strövområde, svängde av till vänster mot ett litet samhälle som låg i uppförsbacke tills vi kom upp till ett berg i skogen. Det var något sorts friluftsområde man kunde fortsätta till. Blåbär stora som körsbär   :)
    Ber om ursäkt för den usla vägbeskrivningen, varken ajg eller maken kommer ihåg vad det stod på skylten. Men det var just söder om H-sand.

Annars fanns det en väldigt stor parkering i Härnösand vid badplatsen Smitingen (den vill ni inte missa!)   

Svar på tråden Roadtrip! Luleå-Köpenhamn