• goji

Hjälp med att få bebis att skilja på nattsömn och middagsvila

Har ett problem som jag nog tyvärr har skapat själv: Min bebis 7 snart 8 månader lägger sig för natten kring 20-20:30 och sover till ca kl 2 då han vaknar och vill ha mat och leka (!!). Han somnar om efter ca 1 timme och en del gnäll och gnissel och sover sedan till ca 7-8 tiden. Då får han äta och sedan tänker jag att man gör morgon och att han ska vara vaken i alla fall 2 timmar innan det är dags för middagsvila. Nu när han ska börja äta mer riktig mat och så så blir det ju lite mecckigare med tiderna. Men min lille är jättetrött redan efter 30-45 minuter och vägrar vara uppe längre utan somnar om och sover därefter i allt från 2 timmar till tre timmar. 

Jag tror att han tror att natten på något sätt fortsätter då. Jag har som sagt var bidragit till detta, för när han var mindre och vaknade på nätterna oftare så var det ju sååå skönt att själv kunna ligga kvar och somna om och sova på förmiddagen.

Men skulle vilja få ändring på det hela nu eftersom han dels är pigg ca en timme på natten och vill leka och dels för att kunna "styra upp" tiderna lite bättre när han ska äta.

Jag är absolut inte ute efter ett jättestrikt schema som jag ska följa men har någon förslag på hur jag ska kunna få honom att skilja på natt och middagsvila (på förmiddagen), dvs. få honom att vara vaken längre innan första sovpasset på förmiddagen. Har någon haft bebisar som varit likadana och hur har ni "löst det"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-13 12:37
    Eller om det är någon som har några andra funderingar kring detta och som kan dela med sig av bra tips och råd...

• Svar på tråden Hjälp med att få bebis att skilja på nattsömn och middagsvila
  • jEnNiK

Vi har aldrig haft just det "problemet", men jag har varit noga med att barnen inte sovit middag i sovrummet. Antingen i soffan eller ute i vagnen.. Ljust och ljud.. Mörkt och dämpat ljud på kvällen.. Vet inte nu hur och var din lilla sover, men testa annars vagn/soffa dagtid. I alla fall inte i sin säng, där får våra bara sova på natten;)) Hoppas det löser sig snabbt för er!;)

• Boothwalker

Pyjamas kan vara ett sätt att indikera att det är nattsömn som gäller. Och tydliga morgonrutiner som att äta frukost vid matbordet och att det är tänt då osv.

Vad får han för mat innan han somnar och när han vaknar mitt i natten?

• Natulcien

Det låter ju inte som något större problem. Han verkar ju ändå sova relativt bra!?

Men du får väl se till att byta från pyjamas till kläder och låta honom sova där det är ljust ochj ljud när han blir trött igen. Då rättar det säkert till sig med tiden. Deras sömnbehov minskar ju efterhand.

Vad gäller maten så får du väl anpassa de tiderna utifrån hur han är vaken? Om han äter frukost (ammas?) där runt kl.8 och sen sover ett par timmar så kanske det är lagom för lunch? I den åldern äter de ju inte så mycket mer än smakisar ändå, och det kan man ju äta lite när som helst.

• goji

Tack för svar!

JenNik: just det med sovställe funderade jag på när sömnen började bli mer stabil om man säger så. Förut somnade han ju var som helst och när som helst. Pratade med BVC om det och hon tyckte att han även skulle sova sin middagslur i spjälsängen alt. ute i vagn (vi går alltid ut en gång per dag så att han får sova ena middagsvilan där). Men men det kanske inte var så bra nu i efterhand. Jag brukar dessutom släcka ner och ha det ganska tyst när han ska sova middag, annars har han lite svårt att somna.

Boothwalker: Ja, jag tror att jag ska försöka att införa att vi byter till dagkläder och sätter oss vid matbordet på morgonen. Hittills har han fått ersättning på kvällen och på natten plus på morgonen. Han får gröt på förmiddagen (eller ja det är väl tanken, har blivit så några gånger när han inte sover över den tiden så att säga...).

Natulcien: Jo, han sover ju ganska bra faktiskt, ett uppvak per natt är ju inte så illa vid den här åldern har jag förstått. Det är bara så jobbigt att han vill leka och blir ledsen när jag markerar att det är natt och man ska sova. Han är såå pigg där vid 2-3 tiden på natten. Känns som om han blir piggare av att äta då också. Men jag vågar inte ta bort nattmålet innan han äter bättre på dagarna. Så det blir lite moment 22 där.

Är väl kanske lite väl orolig av mig, men ser framför mig att han kommer att typ hoppa runt och ha sig på nätterna när han väl börjar stå och gå om några månader om nattuppvaket håller i sig. Men det kanske bara är att gilla läget där.. 

• zumba

Kvällsrutiner , mat , bad , pyjamas , borsta tänder , sjunga välling o sova tex ! Samma varje kväll !

• Ramborg

Testa ta bort nattmålet, så kommer han nog äta bättre på dagarna också.

42.
  • goji

Kvällsrutiner har vi som följer: Gröt, pyjamas, bad eller kvällstvätt, gosa och leka med pappa som kommit hem från jobbet, sen släcker vi ner och tittar lite i en bok och sjunger lite. Sen är det ersättning och sova. Han somnar alltid bra och inte till flaskan utan "själv". Men kvällsrutinerna kanske ska se lite annorlunda ut? Tips, förslag?

Jag har funderat på det där med nattmålet och dess vara eller icke vara. Har faktiskt gett honom mindre än vad han brukar äta och det har han ju accepterat, så jag vet inte om han behöver det eller inte. Antar att uppvaket på natten kanske inte egentligen handlar så mycket om maten utan mer om närhet..? Eller att han är pigg och vill leka (som ju kan betyda att han vill ha närhet...?). Han sover i spjälsäng som ligger kloss i kloss med vår säng. Ibland får han komma över till vår säng när han är ledsen på natten, typ har ont i magen osv. 

I övrigt sover han ca 30 minuter 1 eller 2 gånger till på dagen. Är vaken ca 4 timmar eller lite mer innan han går och lägger sig för natten.

• Natulcien
    goji skrev 2013-02-13 13:07:23 följande:
    Tack för svar!

JenNik: just det med sovställe funderade jag på när sömnen började bli mer stabil om man säger så. Förut somnade han ju var som helst och när som helst. Pratade med BVC om det och hon tyckte att han även skulle sova sin middagslur i spjälsängen alt. ute i vagn (vi går alltid ut en gång per dag så att han får sova ena middagsvilan där). Men men det kanske inte var så bra nu i efterhand. Jag brukar dessutom släcka ner och ha det ganska tyst när han ska sova middag, annars har han lite svårt att somna.

Boothwalker: Ja, jag tror att jag ska försöka att införa att vi byter till dagkläder och sätter oss vid matbordet på morgonen. Hittills har han fått ersättning på kvällen och på natten plus på morgonen. Han får gröt på förmiddagen (eller ja det är väl tanken, har blivit så några gånger när han inte sover över den tiden så att säga...).

Natulcien: Jo, han sover ju ganska bra faktiskt, ett uppvak per natt är ju inte så illa vid den här åldern har jag förstått. Det är bara så jobbigt att han vill leka och blir ledsen när jag markerar att det är natt och man ska sova. Han är såå pigg där vid 2-3 tiden på natten. Känns som om han blir piggare av att äta då också. Men jag vågar inte ta bort nattmålet innan han äter bättre på dagarna. Så det blir lite moment 22 där.

Är väl kanske lite väl orolig av mig, men ser framför mig att han kommer att typ hoppa runt och ha sig på nätterna när han väl börjar stå och gå om några månader om nattuppvaket håller i sig. Men det kanske bara är att gilla läget där.. 
    Han är ju faktiskt på väg in i  separationsfasen också, som ju kan vara ganska jobbig med extra dålig sömn och ökat närhetsbehov. Sover han med dig/er under natten? Kan ju vara det ökade närhetsbehovet som gör sig påmint där på natten? Hur funkar det om du bara ligger kvar i sängen och håller om honom?
    Jag skulle inte heller ta bort något nattmål ännu.
  • goji

Jo har också tänkt på separationsfasen. Han somnar i spjälsängen men får alltid flytta över till vår säng om han är "missnöjd" på natten. Det verkar inte räcka dock. Han vill inte att jag lägger ner honom mellan oss och att vi ska sova när han fått sin ersättning på natten. Har också provat att gå och lägga mig tidigt tillsammans med honom och att han har fått sova i stora sängen med oss redan från kvällen. Men han har ändå vaknat och velat äta och sedan varit ledsen när jag lagt ner honom för att sova (mellan oss).

Svar på tråden Hjälp med att få bebis att skilja på nattsömn och middagsvila