Hjälp med att få bebis att skilja på nattsömn och middagsvila
Har ett problem som jag nog tyvärr har skapat själv: Min bebis 7 snart 8 månader lägger sig för natten kring 20-20:30 och sover till ca kl 2 då han vaknar och vill ha mat och leka (!!). Han somnar om efter ca 1 timme och en del gnäll och gnissel och sover sedan till ca 7-8 tiden. Då får han äta och sedan tänker jag att man gör morgon och att han ska vara vaken i alla fall 2 timmar innan det är dags för middagsvila. Nu när han ska börja äta mer riktig mat och så så blir det ju lite mecckigare med tiderna. Men min lille är jättetrött redan efter 30-45 minuter och vägrar vara uppe längre utan somnar om och sover därefter i allt från 2 timmar till tre timmar.
Jag tror att han tror att natten på något sätt fortsätter då. Jag har som sagt var bidragit till detta, för när han var mindre och vaknade på nätterna oftare så var det ju sååå skönt att själv kunna ligga kvar och somna om och sova på förmiddagen.
Men skulle vilja få ändring på det hela nu eftersom han dels är pigg ca en timme på natten och vill leka och dels för att kunna "styra upp" tiderna lite bättre när han ska äta.
Jag är absolut inte ute efter ett jättestrikt schema som jag ska följa men har någon förslag på hur jag ska kunna få honom att skilja på natt och middagsvila (på förmiddagen), dvs. få honom att vara vaken längre innan första sovpasset på förmiddagen. Har någon haft bebisar som varit likadana och hur har ni "löst det"?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-13 12:37
Eller om det är någon som har några andra funderingar kring detta och som kan dela med sig av bra tips och råd...