• Anonym (Hoppfull)

Känna befruktning?

Hej på er Skulle verkligen behöva skriva av mig lite. Har ätit pergo och förra måndagen var jag på vul och hade ett ägg som skulle släppa när som helst. Räknar med att jag hade ägglossning förra tisdagen och kommer grav testa mig nu på tisdag. Har haft väldigt svullen mage på kvällarna nu, precis som med barn nr 1, men det behöver ju inte betyda något... Har en sådan positiv känsla inom mig, så nu väntar jag spänt på bim. Någon annan där ute som har bim snart? Eller som håller på med pergo? Och så undrar jag om någon vet ifall man kan känna befruktningen? Ihelgen så kände jag enorma hugg vid ena äggstocken ett flertal ggr. Gjorde så ont att jag inte kunde stå.

• Svar på tråden Känna befruktning?
  • Anonym (Hoppfull)

Och så undrar jag om jag kan testa mig innan tisdag? När isåfall??

• Dixie
    Anonym (Hoppfull) skrev 2013-02-13 20:06:38 följande:
    Och så undrar jag om jag kan testa mig innan tisdag? När isåfall??

Varför inte bara vänta, om tester är negativt vet du ju inte om det beror på att du testade för tidigt eller att du inte är gravid.... Lycka till!
  • Anonym (Hoppfull)
    Dixie skrev 2013-02-13 20:08:23 följande:
    Varför inte bara vänta, om tester är negativt vet du ju inte om det beror på att du testade för tidigt eller att du inte är gravid.... Lycka till!

Man är ju lite ivrig förstås men hur många dagar innan bim kan man testa? Puff, någon annan?
  • Anonym

Nej, man kan inte känna befruktningen. Hur skulle man kunna göra det? Ägget ligger ju fritt i äggledaren och en pytteliten spermie "dockar" på det?

Däremot kan man känna ägglossningen (när äggblåsan spricker). Ägget kan ju sedan befruktas i 12-24 timmar efter det släppt.

En del gravida testar positivt före BIM, men om man vill vara säker så väntar man till BIM eller t.o.m. någon dag efter! Annars är risken att du testar negativt och blir jättebesviken, men att du ändå är gravid. Dessutom får du då lägga ut mer pengar på ett till grav-test...

Så här står det på Clearblues hemsida:
    Om du testar innan förväntad menstruation och får ett “Inte Gravid”-resultat finns det fortfarande en chans att du är gravid, men att dina hormonnivåer ännu inte är tillräckligt höga för att detekteras av testet. I kliniska tester med urin från tidig graviditet gav Clearblue Digitalt Graviditetstest följande resultat: 51% av kvinnorna fick ett “Gravid”-resultat 4 dagar tidigt, 82% av kvinnorna 3 dagar tidigt, 90% av kvinnorna två dagar tidigt och 95% av kvinnorna 1 dag tidigt.

• Anonym (Hoppfull)
    Anonym skrev 2013-02-13 20:12:43 följande:
    Nej, man kan inte känna befruktningen. Hur skulle man kunna göra det? Ägget ligger ju fritt i äggledaren och en pytteliten spermie "dockar" på det? Däremot kan man känna ägglossningen (när äggblåsan spricker). Ägget kan ju sedan befruktas i 12-24 timmar efter det släppt. En del gravida testar positivt före BIM, men om man vill vara säker så väntar man till BIM eller t.o.m. någon dag efter! Annars är risken att du testar negativt och blir jättebesviken, men att du ändå är gravid. Dessutom får du då lägga ut mer pengar på ett till grav-test... Så här står det på Clearblues hemsida: Om du testar innan förväntad menstruation och får ett ?Inte Gravid?-resultat finns det fortfarande en chans att du är gravid, men att dina hormonnivåer ännu inte är tillräckligt höga för att detekteras av testet. I kliniska tester med urin från tidig graviditet gav Clearblue Digitalt Graviditetstest följande resultat: 51% av kvinnorna fick ett ?Gravid?-resultat 4 dagar tidigt, 82% av kvinnorna 3 dagar tidigt, 90% av kvinnorna två dagar tidigt och 95% av kvinnorna 1 dag tidigt.

Ok, har läst om de som tror sig ha känt av en befruktning. Det var ju flera dagar efter ägglossningen jag kände huggen. Ja, då väntar jag till tis innan jag gör ett test! Någon annan med erfarenhet?
  • Jul
    Anonym (Hoppfull) skrev 2013-02-13 20:16:15 följande:

Ok, har läst om de som tror sig ha känt av en befruktning. Det var ju flera dagar efter ägglossningen jag kände huggen. Ja, då väntar jag till tis innan jag gör ett test! Någon annan med erfarenhet?
    De som tror sig känna av befruktningen inbillar sig. Det finns de som påstår sig ha känt av implantationen men även här bestrider simpel anatomi den teorin.
    Hugg kan man känna när som helst i cykeln, gravid eller ej. Det betyder inget.
    ~*rabiat*~
  • Anonym (Hoppfull)
    Jul skrev 2013-02-13 20:18:57 följande:
    De som tror sig känna av befruktningen inbillar sig. Det finns de som påstår sig ha känt av implantationen men även här bestrider simpel anatomi den teorin. Hugg kan man känna när som helst i cykeln, gravid eller ej. Det betyder inget.
    ~*rabiat*~

Ok, vad beror huggen på då?
  • Anonym

Jag visste dagen efter vi hade sex att det hade tagit. Framförallt i brösten (får inte spända bröst vid mens så det var ju något som var nytt för mig). Vi körde med avbrutet och planerade inte att bli gravida, men då sa jag "fan jag tror jag blev gravid nu". Min kille skrattade bara. Efter ett par veckor så testade jag positivt.

• Jul
    Anonym (Hoppfull) skrev 2013-02-13 20:20:32 följande:

Ok, vad beror huggen på då?
    Muskelkramp, nervinklämningar, cystor som spricker.
    ~*rabiat*~
  • Anonym

Att ägget ligger fritt i äggledaren är inte helt korrekt, det är som små små flimmerhår i äggledarna som hjälper ägget ner till livmodern. Dessutom procuderar ett befruktat ägg hormoner, små små mängder hcg som gör att livmodern förbereds på att ägget är på väg - det ställer om livmodern från vanlig cykel till graviditet innan infästningen. Det är Ovanligt att man känner något innan infästningen, men det är Inte omöjligt. Lita på den känsla! Och även om det skulle vara negativt tillsist, finns det inget som säger att där inte fanns ett befruktat ägg som gjorde sig påmint men sen inte fortsatte att utvecklas. Men vi kvinnor har ju i alla tider blivit klappade på huvudet av läkarvetenskapen som säger sig veta mer om våra kroppar än vi själva. För hundra år sedan var läkarvetenskapen enig om att idrott var skadligt för kvinnor.

Lita på känslan, och håll tummarna att det går hela vägen!! 

• Anonym (Hoppfull)
    Jul skrev 2013-02-13 20:21:15 följande:
    Muskelkramp, nervinklämningar, cystor som spricker.
    ~*rabiat*~

Ok, kändes verkligen som något från äggstocken/livmodern, men ägglossningen kan väl inte ha varit så sen? Enligt min Gyn så skulle jag ha äl förra tisdagen! Kan annars tänka mig att jag kände när ägget släppte då det kändes rejält, men det går inte ihop tidsmässigt.
  • Anonym
    Anonym (Hoppfull) skrev 2013-02-13 20:23:45 följande:

Ok, kändes verkligen som något från äggstocken/livmodern, men ägglossningen kan väl inte ha varit så sen? Enligt min Gyn så skulle jag ha äl förra tisdagen! Kan annars tänka mig att jag kände när ägget släppte då det kändes rejält, men det går inte ihop tidsmässigt.

Äl är det ju rätt vanligt att känna (det är "godkänt" att känna hos gemeneman), befruktningen sker typ inom ett dygn, max två. Och ganska snart efter det börjar ägget signaler att här är jag. Infästningen sker ca 7 dagar efter äl, och många vittnar om att de känner av det.
  • Anonym (Hoppfull)
    Anonym skrev 2013-02-13 20:21:43 följande:
    Att ägget ligger fritt i äggledaren är inte helt korrekt, det är som små små flimmerhår i äggledarna som hjälper ägget ner till livmodern. Dessutom procuderar ett befruktat ägg hormoner, små små mängder hcg som gör att livmodern förbereds på att ägget är på väg - det ställer om livmodern från vanlig cykel till graviditet innan infästningen. Det är Ovanligt att man känner något innan infästningen, men det är Inte omöjligt. Lita på den känsla! Och även om det skulle vara negativt tillsist, finns det inget som säger att där inte fanns ett befruktat ägg som gjorde sig påmint men sen inte fortsatte att utvecklas. Men vi kvinnor har ju i alla tider blivit klappade på huvudet av läkarvetenskapen som säger sig veta mer om våra kroppar än vi själva. För hundra år sedan var läkarvetenskapen enig om att idrott var skadligt för kvinnor. Lita på känslan, och håll tummarna att det går hela vägen!! 

Vad kul att höra jag verkar känna min kropp bra då jag aldrig har egen äl och de få gånger jag haft det så har jag märkt det och vetat till 100% att "NU har jag ägglossning" och fått det bekräftat med vul. Hade enorma äl-flytningar förra söndagen och på måndagen när jag gjorde vul var äggblåsan över 20 mm. Har även gått ner massor i vikt så väger strax över 50 nu så jag märker tydligt att magen är onormalt svullen nu de senaste kvällarna. Vet att det kan vara PMS också! Men jag har, trots flera år försök med barn nr 1, aldrig varit skengravid men denna gång har jag bara en oförklarligt bra magkänsla!
  • Anonym

Då tycker jag att du ska lyssna på den! men mentalt ta höjd för att det är flera steg kvar i processen därinne i kvinnomagen och att det ändå inte är säkert att det bli plus.
    Varmt lycka till! 

• Anonym (Hoppfull)
    Anonym skrev 2013-02-13 20:36:00 följande:
    Då tycker jag att du ska lyssna på den! men mentalt ta höjd för att det är flera steg kvar i processen därinne i kvinnomagen och att det ändå inte är säkert att det bli plus. Varmt lycka till! 

Precis, men blir det ett minus så går det rätt snabbt att ladda om för ett nytt försök Någon annan där ute som har bim nästa vecka?
  • Anonym
    Anonym (Hoppfull) skrev 2013-02-13 20:46:09 följande:

Precis, men blir det ett minus så går det rätt snabbt att ladda om för ett nytt försök Någon annan där ute som har bim nästa vecka?

Det är rätt inställning!!! Jag håller tummarna för oss båda. Har testdag (efter frysåterföring ivf) nästa fredag!
Svar på tråden Känna befruktning?