• Anonym (undrar)

Han vägrar betala för barnets aktiviteter...

Hej

har en dotter på 8 år och hennes pappa och jag har gemensam vårdnad om henne och hon bor 50/50.
    barnbidraget är splittat och barnomsorgskostnaden likaså.
    Det enda vi ska samsas om är saker som kläder, aktiviteter o liknande.

Utlägg för kläder osv delar vi inte på. Jag har hittills stått för det mesta men han har senaste året börjat köpa en del grejer, tex fick hon en overall i julas. kläder är ingenting jag orkar bry mej om eller tjafsa om.

Däremot har han sedan i höstas vägrat att vara med och betala sin del av hennes barnförsäkring,  terminsavgifter för aktiviteter och årsavgift till skolan etc.
    Det är ganska mycket pengar, som jag inte tycker att jag ska stå för själv, men eftersom hon är skriven hos mig kommer alla räkningar till mig, så de måste ju betalas. jag vill inte heller straffa henne genom att hon inte får gå kvar i tex musikskolan, bara för att hennes pappa krånglar.

Anledningen till att han inte vill betala kom fram efter 3 månader när han bara vägrat svara på mejl, det var visst att han ville ha några papper från vårt tidigare hus som han fått för sig att jag har (jag flyttade vid separationen). Jag har letat som en tok men hittar inget, tror inte ens att jag har dem. Han köpe inte det säger han.

Hur funkar det här egentligen?
    Jag har fattat det som att detta helt enkelt är nåt man som föräldrar måste samarbeta om, det finns inga lagar el liknande som säger att båda är skyldiga att bidra lika mycket?
    jag känner det som att han kör utpressning mot mig, med vår dotter som "gisslan". jag kan ju inte strunta i att betala eftersom det kommer drabba henne.
    och även om jag kunnat ge han vad han ville ha denna gången, vad skulle det bli nästa gång? jag betalar inte till hennes försäkring om inte du....

Nån som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Han vägrar betala för barnets aktiviteter...
  • vetvadjagvill

barnbidraget är mammans enligt lag och ska tillfalla henne på hennes begäran.

OM fk vägrar, skriv hit så kan du RÅ nr på detta.

Det ska räcka med att du som mamma ensam begär detta.

• Anonym (maktlös)

Kan jag som mamma få tillbaka hela barnbidraget om exet fått det utan min tillåtelse? jag har inte skrivit på ett papper om att han ska få det...?? han har haft båda barnbidragen i ca 1 års tid och vägrar skriva på delat.. kan jag få tillbaka hela? HJÄLP!!

• Anonym
    Anonym (maktlös) skrev 2013-02-26 23:02:01 följande:
    Kan jag som mamma få tillbaka hela barnbidraget om exet fått det utan min tillåtelse? jag har inte skrivit på ett papper om att han ska få det...?? han har haft båda barnbidragen i ca 1 års tid och vägrar skriva på delat.. kan jag få tillbaka hela? HJÄLP!!
    Nej.
  • vetvadjagvill

Regeringsrätten

RÅ 2005 ref. 79

Målnummer:

2693-04

Avdelning:

1

Avgörandedatum:

2005-11-23

Rubrik:

Barnbidrag  för barn som står under föräldrarnas gemensamma vårdnad och som bor växelvis  hos dem, skall - då fadern uppbär bidraget men föräldrarna är oense om vem  som har rätt till det - betalas till modern efter anmälan av henne.

Lagrum:

4 § första stycket lagen  (1947:529) om allmänna barnbidrag

Rättsfall:

REFERAT

Västra Götalands läns allmänna försäkringskassan  beslutade den 26 november 2002 att barnbidraget för två barn skulle betalas  till modern AA. Beslutet motiverades i huvudsak med att barnen bodde  varaktigt hos båda föräldrarna. Vid omprövning den 9 januari 2003 ändrade  försäkringskassan inte sitt förra beslut.

I  överklagande till länsrätten yrkade fadern BB att han skulle få barnbidraget  för barnen.

Länsrätten  i Vänersborg (2003-05-07, ordförande Kockum) yttrade: I 4 § lagen (1947:529)  om allmänna barnbidrag, ABBL, anges, i tillämplig ordalydelse, att rätten att  uppbära allmänt barnbidrag för ett barn tillkommer, där barnet står under  föräldrarnas gemensamma vårdnad, barnets moder, eller om föräldrarna gjort  anmälan härom till allmän försäkringskassa, barnets fader. Om föräldrarna  gemensamt har vårdnaden om ett barn, men barnet varaktigt bor tillsammans med  endast en av dem, tillkommer rätten att uppbära allmänt barnbidrag efter  anmälan den förälder som barnet bor hos. - Riksförsäkringsverket, RFV, har  gett ut en vägledning om barnbidrag (2002:10) i vilken bland annat anges att  vid bedömningen av vem som barnet anses bo varaktigt med får samtliga  faktorer, inte bara var barnet är folkbokfört, vägas in. - Av handlingarna i  målet framgår bland annat följande. Försäkringskassan beslutade den 9 augusti  1999 att barnbidraget från och med augusti 1999 skulle betalas till BB  eftersom barnen bodde hos honom från detta datum. I brev till  försäkringskassan daterade den 11 november och den 8 december 2002 uppgav BB  att barnen till övervägande del bor hemma hos honom och att de är  folkbokförda hos honom. Den 26 november 2002 beslutade försäkringskassan att  barnbidraget skulle betalas till AA med motivering att hon hade framställt en  begäran om detta samt att barnen bodde växelvis hos båda föräldrarna. Enligt  försäkringskassans journalanteckningar berättade BB vid telefonsamtal den 14  november 2002 angående beslut gällande underhållsstöd att barnen bor växelvis  hos föräldrarna och således lika mycket hos båda. - Länsrätten gör följande  bedömning. - BB och AA har gemensam vårdnad om barnen. Då barnen enligt bådas  uppgifter bor växelvis hos båda föräldrarna skall - i avsaknad av en anmälan  från båda föräldrarna om att barnbidraget i stället skall betalas till BB -   barnbidraget därför betalas ut till AA. Överklagandet kan därför inte  bifallas. - Länsrätten avslår överklagandet.

BB  yrkade i överklagande hos kammarrätten att barnbidraget för barnen alltjämt  skulle betalas ut till honom i stället för till AA.

AA  och försäkringskassan ansåg att kammarrätten skulle avslå överklagandet.

Kammarrätten  inhämtade yttrande i målet från RFV, som anförde bl.a. att om ett barn bor  växelvis hos föräldrarna kan barnet, oavsett omständigheterna i övrigt, inte  anses varaktigt boende hos endast en av föräldrarna.

Kammarrätten  i Göteborg (2004-02-26, Nordberg, Holmstedt, referent, Dahlin samt  nämndemännen Kjellström och Olin) yttrade: Enligt 4 § första stycket första  meningen ABBL i tillämplig lydelse tillkommer rätten att uppbära allmänt  barnbidrag för ett barn, där barnet står under föräldrarnas gemensamma  vårdnad, barnets moder eller, om föräldrarna gjort anmälan härom till den  allmänna försäkringskassan, barnets fader. Vidare anges i första stycket  tredje meningen av bestämmelsen att om föräldrarna gemensamt har vårdnaden om  ett barn, men barnet varaktigt bor tillsammans med endast en av dem,  tillkommer rätten att uppbära allmänt barnbidrag efter anmälan den förälder  som barnet bor hos. - Enligt RFV Vägledning (2002:10) om barnbidrag får  samtliga faktorer vägas in vid bedömningen av vem som barnet anses bo  varaktigt med, inte bara var barnet är folkbokfört. - Av utredningen i målet  framgår att AA och BB gemensamt har vårdnaden om barnen och att barnen bor växelvis  hos dem. Då barnen bor i stort sett lika mycket hos båda föräldrarna kan de  inte anses varaktigt bo tillsammans med endast en av dem. Därför är 4 §  första stycket tredje meningen ABBL inte tillämplig i målet. Ett beslut om  att överflytta rätten att uppbära barnbidraget från den ena till den andra  föräldern enligt nämnda mening kan alltså inte fattas. Frågan är då om  försäkringskassan på någon annan grund kan överföra denna rätt till barnets  mor efter anmälan av enbart henne. - Paragrafens första mening reglerar  enbart det förhållandet att föräldrarna gemensamt anmäler att barnbidraget  skall betalas ut till barnets far i stället för till modern. Vad som skall  gälla i det fall då bidraget utbetalas till fadern och barnets mor ensam  önskar få uppbära bidraget framgår inte av lydelsen. - I förarbetena till  införandet av bestämmelsen om föräldrarnas möjlighet att göra en gemensam  ansökan om att fadern skall uppbära barnbidraget (prop. 1975/76:170 s. 159)  uttalade det föredragande statsrådet följande: När barnbidragen tillkom  anfördes som skäl för att modern skulle tillerkännas rätt till bidraget bl.a.  att man då med större säkerhet torde kunna räkna med att bidraget verkligen  kom barnet till godo och fick den standardhöjande effekt som avsågs. Enligt  min mening speglar det principiella företrädet för modern framför fadern en  föråldrad syn på kvinnans och mannens roller i hem och yrkesliv. Den  naturliga utgångspunkten bör vara att föräldrarna skall ha valfrihet när det  gäller att bestämma till vem av dem som barnbidraget skall betalas ut. -   Enligt kammarrättens mening tyder detta förarbetsuttalande på att  lagstiftarens avsikt varit att ge föräldrarna möjlighet att tillsammans  bestämma till vem av dem som bidraget skall betalas ut och att det sålunda  skall krävas att båda föräldrarna är ense innan en ändring av  betalningsmottagare sker. En annan tolkning skulle leda till att det i  uttalandet angivna principiella företrädet för modern framför fadern  upprätthölls. I ett fall som det förevarande, där barnet bor i stort sett  lika mycket hos föräldrarna, kan inte någon av dessa heller ges företräde på  den grunden att bidraget därigenom bättre skulle komma barnet till godo.  Kammarrätten anser därför att paragrafens första mening skall tolkas så att  en ändring från fadern som betalningsmottagare till modern som  betalningsmottagare av barnbidraget förutsätter en anmälan från föräldrarna  gemensamt eller att någon av situationerna som anges i paragrafen i övrigt är  för handen. - Eftersom någon gemensam anmälan från AA och BB inte har  förelegat har försäkringskassan inte haft laglig möjlighet att överflytta  rätten att uppbära barnbidrag från BB till AA. Länsrättens dom och  försäkringskassans beslut skall därför upphävas. - Kammarrätten upphäver  länsrättens dom och försäkringskassans beslut.

Försäkringskassan  och AA överklagade och yrkade att Regeringsrätten skulle upphäva  kammarrättens dom och fastställa länsrättens dom.

Försäkringskassan  anförde bl.a. följande. Vid gemensam vårdnad och växelvis boende är det  enligt huvudregeln till barnets mamma som barnbidraget betalas. Pappan kan  uppbära barnbidraget om föräldrarna gemensamt anmält detta till  försäkringskassan. Bestämmelsen om att föräldrarna gemensamt kan anmäla att  barnbidraget skall betalas ut till pappan trädde i kraft den 1 januari 1977.  I förarbetena till ABBL uttalades som skäl för att barnbidraget skulle  betalas ut till barnets mamma att mamman, som i allmänhet hade den omedelbara  vårdnaden om barnet, var bäst skickad att bedöma barnets behov och därmed den  lämpligaste användningen av bidraget (prop. 1947:220 s. 91). I förarbetena  till bestämmelsen om föräldrarnas möjlighet att vid gemensam vårdnad göra en  gemensam anmälan om att pappan skall uppbära barnbidraget uttalade det  föredragande statsrådet följande. "När barnbidragen tillkom anfördes som  skäl för att modern skulle tillerkännas rätt till bidraget bl.a. att man då  med större säkerhet torde kunna räkna med att bidraget verkligen kom barnet  till godo och fick den standardhöjande effekt som avsågs. Enligt min mening  speglar det principiella företrädet för modern framför fadern en föråldrad  syn på kvinnans och mannens roller i hem och yrkesliv. Den naturliga  utgångspunkten bör vara att föräldrarna skall ha valfrihet när det gäller att  bestämma till vem av dem som barnbidraget skall betalas ut" (prop.  1975/76:170 s. 159). Försäkringskassan delar uppfattningen att det  principiella företrädet för mamman framför pappan speglar en föråldrad syn.  Lagstiftaren har emellertid inte ändrat lydelsen av 4 § ABBL om att det är  mamman som vid gemensam vårdnad och växelvis boende har rätt att uppbära  barnbidraget. Enligt kassans mening är innebörden av bestämmelsen att det vid  växelvis boende är mamman som har rätt att uppbära bidraget om föräldrarna  inte är överens om att pappan skall uppbära det. Detta medför att även för  det fall pappan är betalningsmottagare så följer det av lagen att mamman har  rätt att uppbära bidraget om hon begär det. Följden av ett krav på gemensam  anmälan skulle annars bli att mamman för all framtid förlorar rätten att  uppbära bidraget om inte barnet varaktigt börjar bo tillsammans med endast  mamman. Som lagen är utformad kan detta inte vara lagstiftarens mening.  Bidraget bör därför betalas ut till AA.

AA  anförde att bidraget skulle utbetalas till henne eftersom barnen bor varannan  vecka hos henne och varannan vecka hos pappan.

BB  bestred bifall till överklagandena och anförde sammanfattningsvis följande.  Lagen är diskriminerande. Han betalar barnens uppehälle och är därför den som  skall ha bidraget. Barnen är folkbokförda hos honom och skall enligt beslut  av tingsrätten vara stadigvarande boende hos honom.

Regeringsrätten  (2005-11-23, Almgren, Stävberg, Kindlund, Lundin, Fernlund) yttrade: Skälen  för Regeringsrättens avgörande. Enligt 4 § första stycket ABBL, i den lydelse  som är aktuell i målet, tillkommer rätten att uppbära allmänt barnbidrag för  ett barn som står under föräldrarnas gemensamma vårdnad, barnets moder, eller  om föräldrarna har anmält det till försäkringskassan, barnets fader. Är den  förälder som uppbär bidrag till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak  för längre tid förhindrad att delta i vårdnaden, skall rätten att uppbära  bidraget i stället tillkomma den andra föräldern. Om föräldrarna gemensamt  har vårdnaden om ett barn, men barnet varaktigt bor tillsammans med endast en  av dem, tillkommer rätten att uppbära allmänt barnbidrag efter anmälan den  förälder som barnet bor hos.

Av  handlingarna i målet framgår bl.a. följande. AA och BB har gemensam vårdnad  om barnen. Efter anmälan från BB beslutade försäkringskassan i augusti 1999  att barnbidragen skulle uppbäras av honom eftersom barnen bodde hos honom. I  oktober 2002 inkom en anmälan från AA om att barnbidragen skulle betalas till  henne eftersom barnen då bodde växelvis hos föräldrarna. Enligt  försäkringskassans journalanteckningar berättade BB vid ett telefonsamtal den  14 november 2002 att barnen bodde växelvis hos föräldrarna och lika mycket  hos båda. Genom AA:s och BB:s uppgifter får anses utrett att barnen vid  tidpunkten för försäkringskassans beslut bodde växelvis hos föräldrarna.

Frågan  i målet är vem av föräldrarna som har rätt att uppbära barnbidrag för barn,  som står under deras gemensamma vårdnad och som bor växelvis hos dem, när  föräldrarna är oense om till vem barnbidragen skall betalas.

När  vårdnaden om barn är gemensam betalas barnbidraget enligt huvudregeln i 4 §  ABBL till barnets moder. Av samma bestämmelse följer att undantag från denna  regel görs då föräldrarna är ense om att fadern skall uppbära bidraget, en av  föräldrarna är förhindrad att delta i vårdnaden eller barnet bor tillsammans  med endast en av föräldrarna. Av utredningen i målet framgår att inget av  nämnda undantag föreligger i det nu aktuella fallet. Vid sådant förhållande  skall barnbidragen enligt huvudregeln betalas till AA i enlighet med hennes  anmälan till försäkringskassan i oktober 2002.

Försäkringskassans  och AA:s överklaganden skall således bifallas.

Regeringsrättens  avgörande. Med bifall till överklagandena upphäver Regeringsrätten  kammarrättens dom och fastställer det slut länsrättens dom innehåller.

Föredraget  2005-11-02, föredragande J. Svensson, målnummer 2693-04

Sökord:

Barnbidrag;

Litteratur:

Prop. 1947:220 s.  91; prop. 1975/76:170 s. 159; prop. 1980/81:188  s. 11

• Anonym (maktlös)
    vetvadjagvill skrev 2013-02-26 23:08:03 följande:
    Ja om barnet bor vv shop kan du ha hela utan att du haft folkbokföringsadressen.
    Du får gärna förklara närmare vad man ska säga argumentera för att få tillbaka det 
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-02-26 23:08:30 följande:
    Nej.

Har ni vv boende så är barnbidraget ditt.

hänvisa till   RÅ 2005 ref. 79 som jag lade in här ovanför
  • Anonym (maktlös)
    vetvadjagvill skrev 2013-02-26 23:12:12 följande:

Har ni vv boende så är barnbidraget ditt.

hänvisa till   RÅ 2005 ref. 79 som jag lade in här ovanför
    Tack snälla du! :) Äntligen känner jag lite hopp!
  • vetvadjagvill
    Anonym (maktlös) skrev 2013-02-26 23:11:54 följande:
    Du får gärna förklara närmare vad man ska säga argumentera för att få tillbaka det 
    bor barnet vv?

Du behöver inte argumentera då.
    Hänvisa till den text jag skrivit, om du inte då tillbaka det då så JOanmäl     
  • vetvadjagvill

eller meddela FK att du stämmer dem...   de vet att de kommer förlora eftersom man följer detta vägledande avgörandet i fallet.

• Anonym (maktlös)

Ja barnen bor växelvist måndag till måndag. gjort så i 1½ års tid.

• vetvadjagvill
    Anonym (maktlös) skrev 2013-02-26 23:28:03 följande:
    Ja barnen bor växelvist måndag till måndag. gjort så i 1½ års tid.

Jag stöttar dig gärna.

Du är inte ensam om att kämpa mot såväl ex som myndigheter.

Du får gärna inboxa.
Svar på tråden Han vägrar betala för barnets aktiviteter...