fiori84 skrev 2013-02-15 17:43:25 följande:
Jo men precis..man förlorar ju i alla fall inget på att testa

...jag tänkte fråga dig Unik som kan så mycket om allt känns det som. Det är så att min dotter på snart 3 år äter Morepa junior mini och jag funderar på att komplettera det med plusepa också...det jag undrar är då blir det för mycket omega 3 då? om man nu kan överdosera omega 3..och kan man ge dom tillsammans? alltså tex så vill hag ge en kapsel morepa till frukost och sen till middagen en kapsel morepa och en kapsel plusepa tillsammans?
Du skulle egentligen fråga chatterbox istället... =) Vi har gett och ger MorEpa junior och PlusEPA. Tidigare gav vi 1500 mg per dag (de båda äldre barnen), nu bara 500-1000 mg. Till en del för att det blir så DYRT till tre barn...
Överdosera är svårt, och jag är ingen expert på området. Den vanligaste biverkningen av "för mycket" brukar vara att man blir lite lös i magen. Vad som dock är en realitet, är att blodet blir tunnare av höga doser omega-3. Även chatterbox tror jag tipsar om att man ser till att det skrivs in i barnets journal, och inför operationer o dyl så drar man ner eller slutar helt några veckor innan i och med att de blir mer lättblödande. Jag skrämdes lite av att vissa anser att höga doser ökar risken för hjärnblödning i och med att blodet ändrar viskositet. Det går dock lite emot såna fakta som att man sett positiva effekter vid höga doser för ADHD-barn (doser upp emot 16 gram per dag..!). Såna studier borde ju inte ens få genomföras om riskerna är stora.
Så, vi stannar vid något lagom mitt emellan. Vi märker att det blir sämre med koncentration om vi tar bort det. Lillan som är 2,5 får en MorEpa junior bara än så länge, men vi skulle säkert kunna ge två. Det gav vi nog i alla fall sonen i samma ålder. Sonen får en MorEpa junior och en PlusEPA. Äldsta dottern får just nu två stycken MorEpa junior, vi funderar dock på att utöka igen till tre per dag. Det är då taget faktiskt lite utifrån hur de få "rekommendationer" man kan hitta internationellt (inte vid autism, där brukar dock många grundrekommendationer ligga runt 1500 mg per dag TROR jag) för barn vid låga åldrar. Det känns lagom för oss. Att vi ger olika kapslar beror mest på att bara sonen accepterar PlusEPA, annars hade vi nog kört bara det tror jag. Men MorEpa junior känns som ett bra val annars, men PlusEPA ska ju vara fiffigt just vid ADHD och jag tror att båda mina tjejer har ADHD.