• Nihu

Hungrigare av Althéra..

Hej,

Vi har nu kört Althéra i 1 vecka till våran 7 veckors bebis och märkt att hon blir mycket hungrigare.. innan åt hon var tredje timme och nu börjar hon bli riktigt hungrig efter 2 timmar och måste ha mat efter 2,5 timme.. är rädd att hon ska få i sig för mycket mat per dygn..

En annan sak jag märkt är att hon får sura uppstötningar en stund efter maten och sedan hicka.. Hon verkar lite besvärad av det och blir lite gnällig...  Annars har hon blivit mycket bättre i magen och i hyn även rosslet i halsen är mycket bättre.

Fler än jag som upplever detta? 

• Svar på tråden Hungrigare av Althéra..
  • Dimitra

Det har mer med åldern än maten att göra, skulle jag säga

The Dimitra universe.
  • Dimitra

Och nej, hon kommer inte att få i sig för mycket mat om ni flaskmatar efter hennes signaler. Bebisar växer oerhört första året och dubblar sin vikt flera gånger om, därför äter de som små elefanter och man imponeras över att det ryms så mycket mat i en sån liten kropp

The Dimitra universe.
  • Nihu
    Dimitra skrev 2013-02-15 09:23:51 följande:
    Det har mer med åldern än maten att göra, skulle jag säga
    Du menar att hon behöver mer mat för att hon är äldre?

Har testat att ge henne mer mat per gång men det vill hon inte ha.. Som det är nu så får hon i  sig ett mål mer per dygn än vad det står att hon ska äta och som vår  bvc-tant säger..
  • Nihu
    Dimitra skrev 2013-02-15 09:25:49 följande:
    Och nej, hon kommer inte att få i sig för mycket mat om ni flaskmatar efter hennes signaler. Bebisar växer oerhört första året och dubblar sin vikt flera gånger om, därför äter de som små elefanter och man imponeras över att det ryms så mycket mat i en sån liten kropp
    ok! ja, för det känns ju så fel att dra ut på maten och ha en skrikande bebis 30 min varje gång för att hålla rätt mängd mat enligt förpackning..Obestämd
  • Dimitra
    Nihu skrev 2013-02-15 09:27:39 följande:
    Du menar att hon behöver mer mat för att hon är äldre?

Har testat att ge henne mer mat per gång men det vill hon inte ha.. Som det är nu så får hon i  sig ett mål mer per dygn än vad det står att hon ska äta och som vår  bvc-tant säger..
    Ja precis. Vill minnas att bebisar brukar ha en ökningsperiod kring sex veckor och då äter de "hela tiden". Magen är fortfarande liten så för att få i sig mer mat äter de oftare och bara lite mer varje gång.

Och det finns inget "ska äta" när det gäller bebisar, oavsett vad BVC eller en matförpackning påstår. De siffror de tar som regel brukar vara ett genomsnitt men kan skilja mycket på varje enskild individ.

Jag skulle tro att din intuition är helt rätt, att det är taskigt att hålla en viss tid mellan måltiderna när din dotter uppenbart vill ha mat
    The Dimitra universe.
  • Nihu

Känns skönt att höra! Jag matar på helt enkelt så kanske det stabiliserar sig igen om några dagar. Glad

• Dimitra
    Nihu skrev 2013-02-15 12:21:24 följande:
    Känns skönt att höra! Jag matar på helt enkelt så kanske det stabiliserar sig igen om några dagar. Glad
    Ja gör så

Nästa stora ökningsperiod brukar komma kring fyra månader. Det är då många föräldrar börjar tvivla (igen ) på att barnet får för lite, att mjölken sinat, att ersättningen är för mager, etc etc. Många börjar då med smakportioner för att stilla bebisens begär men oftast är det bara att ha is i magen och mata på friskt med flaskan och/eller amningen. Det fixar sig då med
    The Dimitra universe.
  • Nihu
    Dimitra skrev 2013-02-15 12:47:58 följande:
    Ja gör så

Nästa stora ökningsperiod brukar komma kring fyra månader. Det är då många föräldrar börjar tvivla (igen ) på att barnet får för lite, att mjölken sinat, att ersättningen är för mager, etc etc. Många börjar då med smakportioner för att stilla bebisens begär men oftast är det bara att ha is i magen och mata på friskt med flaskan och/eller amningen. Det fixar sig då med
    Tack så mycket för dina svar! Ska tänka på det när hon närmar sig 4 månader med Glad
Svar på tråden Hungrigare av Althéra..