Råd önskas, sluta nattamma..
Godmorgon alla glada FL medlemmar.
Jag skulle behöva lite råd och hjälp från er föräldrar. Jag vill nämligen få min son att sluta nattamma/snutta..
Ska försöka fatta mig så kort det går..
Han blir 9 månader nästa vecka. Seperationsfasen har precis gått över. (tack gode gud, Haha). Han har nyligen fått 2 tänder, men just nu har vi en skapligt bra period..
Men.......
Sen han var 4 månader har det varit uppvak ca varje timme! VARJE natt. Tror att vi haft ca 3 "bra" nätter på 5 månader. Då menar jag att han sovit ett pass på ca 3 timmar utan att vakna..
När han vaknar gör han det jämt med att gråta. (Dag som natt) Hur han än sover.. I famnen, i sängen eller vart vi nu är..
På dagarna sover han när han vill och är trött, sövs oftast genom amning om vi inte åker bil.. På dagarna äter han gröt morgon+ kväll och en stor portion hemlagad mat med efterrätt 1 gång, ibland 2 ggr om han vill ha. Resterade ammas han fritt. ( Ca 2 ggr om dagen)
På kvällen äter han gröt ca.18.00. Sen badar vi, läser saga och ammar. Oftast äter han inte då utan varvar ner vid bröstet. Han somnar runt 19.00. Upp stigning sker mellan 05.00-06.00 varje morgon. Han läggs i sin säng första delen av natten sen tar vi honom till oss när han vaknar och vi går och lägger oss, liggammar och samsover.
Han äter oftast 1 gång på natten, (vet inte om jag vill ta bort det, är orolig för att han ska vara hungrig) Men resterade uppvak är bara för att snutta. Vi har provat tassmetoden, gick inget vidare... Inte heller somna utan gråt. Eller så ger vi upp för tidigt och ger honom bröstet..
Jag vill få bort alla dessa små uppvak.. Det kan ändå ta en stund innan han somnar om, sen vaknar han ju igen en timme senare.. Förstår att jag absolut inte kan förvänta mig att han ska sova hela nätter, det begär jag inte. Men lite längre perioder än nu....
Är det nån snäll själ som har lite tips och pepp att ge?
Vore jätte tacksam!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 09:36
Ska väl tillägga att jag kanske inte kan svara så fort om ni har frågor, har lite ärenden idag, man ska försöka läsa så fort jag kan.. : )
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 10:08
Gud förlåt, det ska jag tillägga:
Han totalvägrar napp, har alltid gjort, Han blir galen om man försöker ge honom den.
(jag har fått agerat napp istället..)
Han tar inte heller flaska. Den tar han enbart med vatten i till maten. Men annars vägrar han, även om det är bröstmjölk i..
Bestämd ung herre. ;p Haha.