Vad tycker ni om namnet Mercedes?
Min man är från Sydamerika och där är namnet vanligt..... Jag har svårt att bestämma mig om det mest påminner om bilen.
Vad tycker ni?
Min man är från Sydamerika och där är namnet vanligt..... Jag har svårt att bestämma mig om det mest påminner om bilen.
Vad tycker ni?
Min yngsta heter Mercedez och jag har bara fått positiv respons på det. Min man är adopterad från Sydamerika och därför valde jag det namnet.
Ska ni bo i Sverige så ska ni inte låta stackars barnet heta samma som en bil.....
bilen är döpt efter dottern sa kör i vind!
Jag har lite svårt för namnet..
Risken finns att alla vill köra med henne
Alltså, jag räknar ju med endel girlingar angående bil etc...
men jag vill att namnet ska funka på båda språken så därför denna lilla undersökning.....!
Mercedes är en ros (och en bil.) Bilargumentet är bara så uttjatat för oss. Mercedes kommer från det spanska ordet Merced som betyder Barmhärtig. Mercedes betyder således Lady of Mercy, Den barmhärtiga kvinnan.
Dumt av oss att gilla namnet Mercedez/Mercedes när vi bor i Sverige. För alla andra i hela Sverige har ju bara svenska namn på sina barn... ;-P
Vi kallar henne Marsi med Sch:e-ljud. Maschi. Även fast många vill kalla henne Mercan. ;-P
Uttalat på engelska tycker jag det är fint, uttalat på svenska tycker jag inte det är fint tyvärr.
Jag tycker det är jättefint. Jag skulle inte ge namnet till min dotter av rädsla för andras reaktioner, men jag tycker det är fint. En karaktär i en av mina favoritböcker heter så dessutom
I spansktalande länder - absolut! I Sverige - njaa....
Det är fint! Jag tror att väldigt många vet att det förutom att vara ett bilmärke också är ett flicknamn. Så även om de säkert kommer tänka på bilar, så kommer det inte på långa vägar uppfattas som lika konstigt som om någon hetat Volvo eller Hyundai.
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Jo,det låter ju fint,men på min dialekt blir det vedervärdigt. Annanstans kan det funka.
Bara hon inte blir kallad för Mercan Fult...
De enda kvinnor jag sett/mött i Sverige med det namnet har varit romer... Så det är min första tanke om namnet. Min andra tanke är att det är fult, och kommer bli ett fult smeknamn, typ Mörsi, Mercan, Merran.
Urfint namn tycker jag! Å har man sydamerikanskt påbrå varför inte!! Om man inte skulle kunna ha utländska namn i Sverige så skulle alla invandrare o flyktingar behöva byta namn eller vaddå...
Jag tycker det är fint. Min vän heter det (fast hon stavar Mercedeh, persiska versionen).
Visst får hon uppmärksamhet för det men har inte upplevt det som negativt.
Jag gillar namnet Marcedez lika mycket som jag gillar Camarie och jag älskar Camarie så då kan du gissa vad jag tycker om Mercedez