Tar mjölken verkligen slut för så många 4-månaders..?
Har funderat på en sak sedan jag ammade min förstfödde. Han började trassla med amningen vid dryga 4 månader, vände bort huvudet och hojtade och grät och jag upplevde det som att mjölken började sina eller utdrivningen gick segt. Tillväxtkurvan började plana och vi började ge tillägg.
Har sedan sett att ganska många upplever samma sak med sina ca 4-månaders och att många precis i den åldern börjar ge ersättning och/eller gröt, trots att rekommendationerna ju är helamning till 6 månader.
Hur många av alla dessa 4 månaders tror ni det är som verkligen behöver tillägget?
Hade ni frågat mig när jag ammade sonen skulle jag sagt att han verkligen inte klarade sig på bara min mjölk .... men nu efter att jag även har ammat hans lillasyster så är jag inte längre lika säker att det var så. Hon visade precis samma 'symtom' som han, men jag bestämde mig för att ha is i magen - och minsann, det gick ju riktigt bra! En liten dipp på tillväxtkurvan blev det, men hon fick tillbaka sitt lugn vid amningen och helammade sedan till 6 månader.
Är det någon som vänt sig till amningsmottagningen med en trasslande ca 4-månaders? Vad har ni i så fall fått för råd av dem?
*nyfiken*