• Gaytjej

Tar mjölken verkligen slut för så många 4-månaders..?

Har funderat på en sak sedan jag ammade min förstfödde. Han började trassla med amningen vid dryga 4 månader, vände bort huvudet och hojtade och grät och jag upplevde det som att mjölken började sina eller utdrivningen gick segt. Tillväxtkurvan började plana och vi började ge tillägg.

Har sedan sett att ganska många upplever samma sak med sina ca 4-månaders och att många precis i den åldern börjar ge ersättning och/eller gröt, trots att rekommendationerna ju är helamning till 6 månader.

Hur många av alla dessa 4 månaders tror ni det är som verkligen behöver tillägget?

Hade ni frågat mig när jag ammade sonen skulle jag sagt att han verkligen inte klarade sig på bara min mjölk .... men nu efter att jag även har ammat hans lillasyster så är jag inte längre lika säker att det var så. Hon visade precis samma 'symtom' som han, men jag bestämde mig för att ha is i magen - och minsann, det gick ju riktigt bra! En liten dipp på tillväxtkurvan blev det, men hon fick tillbaka sitt lugn vid amningen och helammade sedan till 6 månader.

Är det någon som vänt sig till amningsmottagningen med en trasslande ca 4-månaders? Vad har ni i så fall fått för råd av dem?

*nyfiken* 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden Tar mjölken verkligen slut för så många 4-månaders..?
  • Lenche

LindaEfraim: jag trodde WHO rekommenderade två år. Men jag har nog fel. På min mvc och BVC har de rekommenderat 6 månader. Jag tror det är Socialstyrelsens rekommendation med 6 månader.

• veh

Mitt barn blev inte längre mätt på enbart Bröstmjölk då... Men samtidigt så tror jag inte min kropp var kapabel att producera mer mjölk. Jaguar nere på BMI 18 - knappt, och lyckades helt enkelt inte få i mig tillräckligt med energi för att upprätthålla helamning...

• Lindsey Egot the only one

Veh

Nä barnet och du behöver ju båda energi och rasar man i vikt är det ju inte lätt att mätta ett barn. Jag har aldrig gått ner i vikt medan jag ammat utan att ha gått på viktväktarna.

• FrkJenny
    Lenche skrev 2013-03-05 21:29:50 följande:
    LindaEfraim: jag trodde WHO rekommenderade två år. Men jag har nog fel. På min mvc och BVC har de rekommenderat 6 månader. Jag tror det är Socialstyrelsens rekommendation med 6 månader.
    WHO rekommenderar delamning i två år eller längre. Livsmedelsverket säger ett år eller längre (och hävdar att de i princip säger samma sak som WHO fast utan "press" på den enskilda mamman)
    Sex månader är den internationella rekommendationen om helamning. 

FrkJenny
    Men WHO är ju den internationella rådet! Hur kan du få WHO och den internationella till två olika saker?

• Lenche

FrkJenny: ok, oavsett så tycker jag att man ska göra det som passar en själv och bebisen bäst. Jag valde att ta tillfället i akt och sluta amma nu när hon ändå tappade intresset och jag hade behövt köra amningsmaraton för att få upp mjölkproduktionen till hennes behov. Jag tänkte att det nog blir smidigast så än att jobba en massa på att få henne intresserad och på att få mer mjölkproduktion när jag ändå ska sluta amma om två månader.

• FrkJenny
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 21:47:33 följande:
    FrkJenny
    Men WHO är ju den internationella rådet! Hur kan du få WHO och den internationella till två olika saker?
    Va?

Ja, WHO är den internationella, som självklart vi också borde hålla oss till, men eftersom vi i Sverige trots det avviker från den i fråga om delamning så har jag skrivit med både WHOs och den svenska rekommendationen.

Och eftersom Sverige inte avviker från WHO ifråga om helamning så skrev jag bara "internationella" eftersom det är samma rekommendation i båda fallen.

Men du skrev att WHO hade ett år och de internationella hade 6 månader. Du kan inte säga att den organisation som har de internationella rekommendationer (WHO) har både 1 år eller 6 månader som rekommendationer. Du ser att det blir dubbla budskap.

• Mabaja

Med andra barnet gav jag upp vid 4 mån. Hade då haft 8 svampinfektioner på brösten och en omgång magsjuka. De ledde till att jag började sina och när svamp nr 8 kom gav jag upp. Jag orkade inte längre.

WHO:S riktlinjer är hel amma i 6 månader och del amma upp till två år om det är möjligt. Sverige anser att dessa rekommendationer om att del amma upp till två år eller längre om man kan riktar sig till U-länderna.

• FrkJenny
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 22:03:43 följande:
    Men du skrev att WHO hade ett år och de internationella hade 6 månader. Du kan inte säga att den organisation som har de internationella rekommendationer (WHO) har både 1 år eller 6 månader som rekommendationer. Du ser att det blir dubbla budskap.
    Nej. Jag skrev att Sverige och WHO har olika rekommendationer för helamning. Därmed blir det i princip inte en internationell rekommendation.

Du blandar ihop det med att det finns olika rekommendationer för hel- respektive delamning. Förstås, eftersom det inte är tänkt att man ska sluta delamma samtidigt som man slutar helamma.
    WHO: Helamning sex månader, delamning två år.
    LMV: Helamning sex månader, delamning ett år.

• Lillansmam

@flickan och kråkan

Tack så mkt för era inlägg!! Jag har också märkt att liggarna fungerar bäst:) Mkt händer med min lilla ängel just nu, hon växer inte bara i kroppen utan mkt i sättet så inte så konstigt om hon behöver mer mat nu. Jag matar såå gärna och hoppas bara på att vi kan helamma länge till:)

• Apopan

Min son var helt hopplös vid amningen i den åldern. Vi fick gå in i ett mörkt rum så han inte hade något han ville glo på, och så tvingade jag i princip honom tills han kom på att han faktiskt var hungrig. Tror vi höll på så i nästan 2 månader var och vartannat amningstillfälle. Men nu sitter jag här och ammar min 15månaders fortfarande. Det lönade sig att vara envis och beslutsam, men jag förstår att inte långt ifrån alla klarar sig igenom den perioden, och då är det ju tur att det finns bra ersättning :)

• Flickan och kråkan
    Lillansmam skrev 2013-03-06 10:16:00 följande:
    @flickan och kråkan

Tack så mkt för era inlägg!! Jag har också märkt att liggarna fungerar bäst:) Mkt händer med min lilla ängel just nu, hon växer inte bara i kroppen utan mkt i sättet så inte så konstigt om hon behöver mer mat nu. Jag matar såå gärna och hoppas bara på att vi kan helamma länge till:)
    Att de sväljer luft för att det kommer mycket går att lösa. Jag har haft överproduktion med båda mina barn så har fått blockamma för att minska produktionen, men det går som sagt att lösa. Eftersom det här är något nytt för er så låter det mer som något tillfälligt och som sagt löser sig oftast av sig själv och blir det inte bättre så finns det lätta knep att ta till .
Svar på tråden Tar mjölken verkligen slut för så många 4-månaders..?