• Anonym (Ensam m två barn)

Separerad med två barn, pappan hjälper inte till..kan jag flytta?

Jag är mamma till två underbara barn på 3 och 5 år. Separerad sedan ett år tillbaka.
    Barnen bor hos mig och är hos pappan varannan helg, samt varannan MÅndag - Tisdag. Barnen vill ej vara mer hos honom, och sonen(den äldre) är ledsen varje gång han ska till pappan vilket är jättejobbigt. Vi bokade tid hos bup för att komma tillrätta med detta, och få barnen att vilja vara mer hos pappan men pappan har inte dykt upp på någon av gångerna. Jag får ta allt med barnen, sjukdomar, VAB, etc etc. Pappan är inte villig att "ställa upp" på tex VAB när det inte är hans dagar, vilket är så få dagar så har man gemensam vårdnad tycker jag man kan hjälpas åt?

Iallafall, jag bor i en småstad och har sökt jobb ett år och inte får något här. Barnen är så små och en pendling till närmaste storstad blir + 3,5h i resväg per dag (kommunalt)och skulle jobba bara 75% skulle det bli långa dagar på dagis ändå.
    Jag  har funderat på att flytta de 7 milen bort, men pappan säger att han vägrar skriva på några papper. KÄnner mig fast här och hjälplös. Pappan vill inte ställa upp, men jag kan ändå inte flytta pga gemensam vårdnad..:(

NÅN med erfarehet av detta???     

• Svar på tråden Separerad med två barn, pappan hjälper inte till..kan jag flytta?
  • Anonym

Du kanske kan börja med att ansöka om gemensam vårdnad? Vet inte hur svårt det är att få det om inte pappan vill

Nä då måste jag "stämma "honom..och det vill jag inte. Vi har en jätttedålig kontakt och bråkar mycket, men för barnens skull vill jag inte gå så långt. Samt kostar tid o pengar..

• Anonym (samma sits)

Har hört om mammor som flyttat ändå, trots att pappan inte skrivit på. Barnen måste ändå skrivas i den nya kommunen till slut eftersom de måste vara skrivna där de bor. Är de skrivna hos dig nu? Problemet är väl att det blir svårt att få plats i barnomsorgen i den nya kommunen om inte pappan skriver på pappret där man tackar ja till platsen.

Förstår din frustration. Jag sitter i samma sits, också med två små barn. Barnens pappa skrev dock på för flytt utan att tänka efter. Idag är han sur på mig för att jag flyttat men jag hade inget val. Måste ju jobba och försörja mina barn eftersom han vägrar göra det.

ja jag fick faktiskt det förslaget tom av sociala när de hörde min "berättelse". Men det är det att går det inte så sitter man i "skiten". Sagt upp lägenhet, dagisplats ellt här i stan. Vad gör man då?:( Det är supersvårt, pappan" hotar" mig med att ta barnen varannan vecka, vad det än gäller. Vill jag ha full peng från honom(det man ska ha) så säger han bara "ja men då tar jag dem haölva tiden", eller omdet är nåt annat är det samma visa..känns som att han tror att det är två leksaker det handlar om och att jag ska ha dem på "nåder".Fruktansvärt sorgligt och påfrestande!

• Anonym

Så pappan vill ha barnen halva tiden men du vill inte? Klart han inte vill vabba om han inte får ha barnen mer för dig.

• Anonym (samma sits)

Känner igen det där. Mina barns pappa är helt oförmögen att tänka på barnens bästa. Han har dem var tredje helg nu och klandrar bara mig för att han träffar dem så lite. Jag har erbjudit mig att åka till honom med barnen varannan helg men det vill han inte.

Vill han verkligen ha barnen varannan vecka eller är det tomma hot? Har du pratat med familjerätten?
    Hyr ut din lägenhet i andra hand och prata med kommunen dit du ska flytta och se om du kan få barnomsorg även om han inte skriver på. Annars kan du väl kräva honom på högre underhåll. Om du inte har jobb och han har så måste han antagligen betala mer än vad han gör idag.

Anonym skrev 2013-02-16 12:12:12 följande:
    Så pappan vill ha barnen halva tiden men du vill inte? Klart han inte vill vabba om han inte får ha barnen mer för dig.

Nej han får inte ha dem mer för att sonen inte vill dit och inte ha nån bra kontakt med sin pappa. Men det hör inte hit, hade han vart mer intresserad hade hn kommit till bup (barnpsykologen) och pratat om detta för att få pojken att vilja komma mer till honom och inte vara så förstörd varje gång.
  • Anonym

Ni har växelvis boende (även om barnen är färre dagar hos pappan än hos dig). Trivs barnen med det? Är ni överens om att det nuvarande upplägget funkar bra? Av vilken anledning vill den äldsta sonen inte tillbringa mer tid hos sin pappa? Vad sa BUP om det? Gav de några tips? Skulle yngre barnet vilja vara mer hos sin pappa? Sedan tycker jag inte att ni har nåt ansvar gentemot varandra att ställa upp för varann. När samarbetet funkar dåligt är det också oftast bättre om var och en sköter sitt under sina dagar. Det kan inte alls kräva att pappan ska vabba på dina dagar. Och varför skulle han behöva ens med tanke på att du är arbetslös? Betalar pappan underhåll? För det har du dock rätt att kräva eftersom barnen bor mer hemma hos dig.

• Anonym
    Anonym (Ensam m två barn) skrev 2013-02-16 12:18:32 följande:

Nej han får inte ha dem mer för att sonen inte vill dit och inte ha nån bra kontakt med sin pappa. Men det hör inte hit, hade han vart mer intresserad hade hn kommit till bup (barnpsykologen) och pratat om detta för att få pojken att vilja komma mer till honom och inte vara så förstörd varje gång.
    Då kan du nog räkna med att bli stämd. Varför skulle grabben inte vilja vara med sin pappa?
    Anonym skrev 2013-02-16 12:29:46 följande:
    Ni har växelvis boende (även om barnen är färre dagar hos pappan än hos dig). Trivs barnen med det? Är ni överens om att det nuvarande upplägget funkar bra? Av vilken anledning vill den äldsta sonen inte tillbringa mer tid hos sin pappa? Vad sa BUP om det? Gav de några tips? Skulle yngre barnet vilja vara mer hos sin pappa? Sedan tycker jag inte att ni har nåt ansvar gentemot varandra att ställa upp för varann. När samarbetet funkar dåligt är det också oftast bättre om var och en sköter sitt under sina dagar. Det kan inte alls kräva att pappan ska vabba på dina dagar. Och varför skulle han behöva ens med tanke på att du är arbetslös? Betalar pappan underhåll? För det har du dock rätt att kräva eftersom barnen bor mer hemma hos dig.

Jag är inte arbetslös utan studerar heltid på universitet, blir klar snart och söker därför jobb paralellt. JObbar öven deltid i en annan stad. Ja därför tycker jag att pappan kan hjälpa till, sonen känner ingen trygghet med pappan därför att han inte funnits där för honom någonsin. Inte gjort saker med oss, tagit nätter som bebis, tagit honom som sjuk, badat honom etc umgåtts någon gång med bara honom etc. DVs gjort "normala" saker som krävs för att barnen ska knyta an till sin förälder, det är komplicerat tyvärr och mycket sorgligt. Det bästa för oss alla skulle givetvis vara om barnen bodde vecka vecka. Ja´g skulle kunna jobba, träffa vänner, ny partner etc. Pappan bor redan med ny kvinna.
    Bup tycker inte att pappan tar sitt ansvar som han borde, och de förstår mig fullt ut att jag behöver hjälp för att klara min livssituation.  De håller med om att en flytt skulle vara bra för mig och barnen. DEt jag undrar över här på familjeliv är om någon har erfarenheter av detta??
  • Anonym
    Anonym (Ensam m två barn) skrev 2013-02-16 15:23:45 följande:
    Jag är inte arbetslös utan studerar heltid på universitet, blir klar snart och söker därför jobb paralellt. JObbar öven deltid i en annan stad. Ja därför tycker jag att pappan kan hjälpa till, sonen känner ingen trygghet med pappan därför att han inte funnits där för honom någonsin. Inte gjort saker med oss, tagit nätter som bebis, tagit honom som sjuk, badat honom etc umgåtts någon gång med bara honom etc. DVs gjort "normala" saker som krävs för att barnen ska knyta an till sin förälder, det är komplicerat tyvärr och mycket sorgligt. Det bästa för oss alla skulle givetvis vara om barnen bodde vecka vecka. Ja´g skulle kunna jobba, träffa vänner, ny partner etc. Pappan bor redan med ny kvinna. Bup tycker inte att pappan tar sitt ansvar som han borde, och de förstår mig fullt ut att jag behöver hjälp för att klara min livssituation.  De håller med om att en flytt skulle vara bra för mig och barnen. DEt jag undrar över här på familjeliv är om någon har erfarenheter av detta??

Skulle pappan vara intresserad av varannan vecka?
  • Anonym (smurfan)

det låter ju nästan som jag själv skrivit detta. Jag dock flyttade ändå. mina barn är 3 o 5år, pappan vägrade skriva på flyttpapper. men skatteverket skrev över dom efter utredning. de första de går efter e dygns vila. vi hade vxl vis boende varannan vecka. så de kunde inte gå på de. då jag lyckats få barnomsorg på nya orten och han inte betalat sin så han vart av med den så tog de fågelvägen till deras dagis o där vann jag. 

jag flyttade pga jobb när vi gick i sär och pga skyddande av barn då han misshandlade min dotter.

Han bråkar om ALLT o då menar jag verkligen ALLT. går också på BUP med min 5åring. pappan kommer aldrig heller till sådana möten.

Jag har fått nog av han så jag har stämt han på vårdnaden. han dök inte upp i rätten, men lyckades ändå genom telefon att komma överrens om att han skulle bara ha varannan helg. bor 20 mil i mellan varandra.
    Vi går även på samarbets samtal för att se om de går att få nån rät sida på detta. Dock bröt han de första han gjorde med de uppg han fick av soc. så de blir ett intressant möte till veckan.  

ett tips om de e att han bråkar om allt, och du bestämmer dej för att ta en tvist emot han, testa om han e villig att skriva på pass papper. det är handling han kan få problem om han inte skriver på. mitt ex vägrade skriva på med motiveringen att jag inte berättade vart vi skulle åka. men kunde ju inte boka om jag inte hade pass. 

har ni testat samarbets samtal. annars kan jag rekommendera de först. då är de en social sekreterare med så blir de att hålla god ton o han kan inte komma med bråk lr dumma ursäkter för de tar de på direkt.

lycka till 

Anonym (smurfan) skrev 2013-02-16 18:15:48 följande:
    det låter ju nästan som jag själv skrivit detta. Jag dock flyttade ändå. mina barn är 3 o 5år, pappan vägrade skriva på flyttpapper. men skatteverket skrev över dom efter utredning. de första de går efter e dygns vila. vi hade vxl vis boende varannan vecka. så de kunde inte gå på de. då jag lyckats få barnomsorg på nya orten och han inte betalat sin så han vart av med den så tog de fågelvägen till deras dagis o där vann jag. 

jag flyttade pga jobb när vi gick i sär och pga skyddande av barn då han misshandlade min dotter.

Han bråkar om ALLT o då menar jag verkligen ALLT. går också på BUP med min 5åring. pappan kommer aldrig heller till sådana möten.

Jag har fått nog av han så jag har stämt han på vårdnaden. han dök inte upp i rätten, men lyckades ändå genom telefon att komma överrens om att han skulle bara ha varannan helg. bor 20 mil i mellan varandra.
    Vi går även på samarbets samtal för att se om de går att få nån rät sida på detta. Dock bröt han de första han gjorde med de uppg han fick av soc. så de blir ett intressant möte till veckan.  

ett tips om de e att han bråkar om allt, och du bestämmer dej för att ta en tvist emot han, testa om han e villig att skriva på pass papper. det är handling han kan få problem om han inte skriver på. mitt ex vägrade skriva på med motiveringen att jag inte berättade vart vi skulle åka. men kunde ju inte boka om jag inte hade pass. 

har ni testat samarbets samtal. annars kan jag rekommendera de först. då är de en social sekreterare med så blir de att hålla god ton o han kan inte komma med bråk lr dumma ursäkter för de tar de på direkt.

lycka till 
    Ok jobbigt! Men då har du det värre, och det är nog därför skatteverket till slut godkände en flytt. MIsshandel är allvarligt. Min ex sambo misshandlar mig bara psykiskt. Säger att han vill ha dem varannan vecka men inte år för mig, men visar inget som helst intresse när jag föreslåt att vi ska vänja barnen suggsessivt vid det och samtalen på bup etc som han inte kommer på. Han hittar nåt att jäklas om hela tiden och när jag reagerar så säger han att jag bara är bitter för att han hittat en ny. Jag har fått gå så långt att jag tom ljuger om att jag har ny för att slippa höra om hur avundsjuk han tror att jag är etc.

Han ljuger dessutom om saker för sin familj och vänner ang saker jag sagt etc. Spridit ut rykten om att jag ringer och skriker på honom på hans möten, vilket inte är sant. Sanningen var att jag har messat ang om han kan vabba en gång. Han verkar njuta av att folk pratar skit om mig, vilket kommer fram till mig på omvägar.
    Han gör mitt liv och indirekt barnns liv till ett helvete, samtidigt som han spelar den "oskyldig". Fruktansvärt beräknande är han och jag känner mig orolig inför framtiden,, 
  • Anonym
    Anonym (Ensam m två barn) skrev 2013-02-16 19:16:42 följande:
    Ok jobbigt! Men då har du det värre, och det är nog därför skatteverket till slut godkände en flytt. MIsshandel är allvarligt. Min ex sambo misshandlar mig bara psykiskt. Säger att han vill ha dem varannan vecka men inte år för mig, men visar inget som helst intresse när jag föreslåt att vi ska vänja barnen suggsessivt vid det och samtalen på bup etc som han inte kommer på. Han hittar nåt att jäklas om hela tiden och när jag reagerar så säger han att jag bara är bitter för att han hittat en ny. Jag har fått gå så långt att jag tom ljuger om att jag har ny för att slippa höra om hur avundsjuk han tror att jag är etc.

Han ljuger dessutom om saker för sin familj och vänner ang saker jag sagt etc. Spridit ut rykten om att jag ringer och skriker på honom på hans möten, vilket inte är sant. Sanningen var att jag har messat ang om han kan vabba en gång. Han verkar njuta av att folk pratar skit om mig, vilket kommer fram till mig på omvägar.
    Han gör mitt liv och indirekt barnns liv till ett helvete, samtidigt som han spelar den "oskyldig". Fruktansvärt beräknande är han och jag känner mig orolig inför framtiden,, 
    Varför ska han vabba när du väljer att ha boendet?

Varför tar du inte hand om barnen på din tid?

Du kan inte boka in möten och sen tro att han kan. Vill du att han ska kunna komma måste han själv få boka tid.
  • Anonym (smurfan)

att skatteverket skrev dom hos mej hade inge med misshandeln att göra. 
    de e samma här, dock har vi båda träffat varsin ny partner. han gör verkligen allt för att ställa till det. och han tror att de ska drabba mej, men de drabbar ju mest barnen.
    han ljuger också en massa. när jag fick brevet från soc inför rättegången för vårdnads tvisten så kunde jag bevisa att allt han sagt va lögn. han hade tex sagt att han ringt bup men att de vägrat lämnat ut information då jag hade sagt att de inte fick de. 
    jag hade tydligen även åkt å snott hans post 10mil bort. för han fick kronofogden på sig. men de e ju ingen som åker totalt 20 mil per dag för att sno nåns post.

jag tycker du ska testa socialen o samarbets samtal. där kommer de fram mycket om hur den andra jävlas o de kan verkligen hjälpa dej.

hoppas de löser sig för dej 

• Anonym (smurfan)

kommer han inte på mötena så ser de att han inte e samarbets villig sen om de kommer en massa undan flykter så gynnar de inte han.

• Anonym (samma sits)
    Anonym skrev 2013-02-16 20:50:05 följande:
    Varför ska han vabba när du väljer att ha boendet?

Varför tar du inte hand om barnen på din tid?

Du kan inte boka in möten och sen tro att han kan. Vill du att han ska kunna komma måste han själv få boka tid.
    Det märks att du har en man som kan ta någon typ av ansvar. Men det finns många män som aldrig någonsin skulle boka en tid för sina barn. Mina barns far vägrade t exgå till läkaren med dem. Det var alltid jag som bokade alla tider och skötte alla besök. TS har barnen mycket mer för att barnen ska må bra, inte för att hon tvunget vill. Vi kvinnor som faktiskt vill och uppmuntrar barnens pappor att ta större ansvar men har ex som vägrar finns faktiskt. Tror nog att TS har kollat om tiden passade honom men han kan inte se till sina barns bästa och därför dyker han inte upp.
  • Anonym (undrar)

Men nu undrar jag,hur gör ni med umgänget under tiden som ni väntar på skatteverkets utredning? Struntar ni bara i att lämna ungarna då eller? Det kan ju finnas en risk att pappan hämtar barnen på skola eller dagis de dagar han har rätt att ha dom eller?

Svar på tråden Separerad med två barn, pappan hjälper inte till..kan jag flytta?