• Ehiva

Vilken är bästa smakisen att börja med?:)

Japp, om ett tag är det dags för lite smakportioner för dottern:)
    Men vad är bäst att börja med? Mosad banan har jag hört kan vara lite mastigt för lillmagen, så vad är det bästa? Mosad potatis? Mosad palsternacka?
    Vad började ni med? 

• Svar på tråden Vilken är bästa smakisen att börja med?:)
  • TessaLove

Vi började med potatis och sen gick vi över till broccoli och majs efter ett tag.

• skogsvitter

Jag tycker det bästa är att inte mosa alls utan ge en mjuk stav av tex potatis eller morot som bebisen själv kan hålla i medan man själv äter.

• Natulcien

Vi körde traditionellt med hemgjorda puréer. Började med potatis och betade oss igenom diverse grönsaker. Funkade väl okej.
    Men med facit i hand så önskar jag att jag hade känt till BLW när vi började med smakisar, d.v.s. att vi hade gett sonen plockmat istället, så som Skogsvitter skriver här ovanför.

• indiemorsa

Vi mosade lite potatis och blandade med bröstmjölk. Därefter blev det morot, banan och majs (som blev en dunderflopp!)
    Det gick jättebra att börja med puré här! 

• Ehiva

Tack för era tips:) Ska testa med lite mjuka stavar av potatis o så och se om det är poppis;)

• nozpa
    skogsvitter skrev 2013-02-16 12:46:33 följande:
    Jag tycker det bästa är att inte mosa alls utan ge en mjuk stav av tex potatis eller morot som bebisen själv kan hålla i medan man själv äter.

Håller med.
  • mikroE

Vi började med gröt på havremust (den ekologiska, inte den som har mjölkpulver i sig). En msk mjöl och fem msk vatten. Fruktpuré på det. Det funkade jättebra för dottern, men självklart åt hon inte allt första gången utan kanske en msk gröt och puré sammanlagt.

• Aroganza

Jag började med (bortsett från gröt) ge vår tjej potatis, sen gick vi in på broccoli, morot, majs och banan, vilket gick kanon. Sen blev hon förkyld och rejält snorig under en vecka, efter det äter hon absolut ingenting annat än gröt eller banan. Jag har låtit det vara så, är det rätt? 

Ni som ger stavar av potatis och annan plockmat, låter som en bra grej, men jag själv är vansinnigt rädd för att det ska komma i för stora bitar och fastna.. Jag menar alltså så rädd att jag drömmer mardrömmar om det. 
    Men jag ska sätta mig och googla lite och läsa om det iaf, för det låter sundare, mer att de får ta vad de vill ha och som bättre uppmuntran.  

• Pyttismamman

Vi började med potatis för båda barnen. De dagar vi själva åt kokt potatis mosade vi en liten bit till bebisen som den fick smaka. Sen testade vi andra grönsaker vartefter vi själva åt det.
    Då det är smakportioner det handlar om behöver man inte göra så stor grej av det utan erbjuda av det man själv har på tallriken.

• sina

Vi körde mest blw, men visst blev det en del mos också. Avokado var riktigt poppis. Potatis spottades mest ut som mos, men var okej att äta själv.

Svar på tråden Vilken är bästa smakisen att börja med?:)