• Pomidor

Platta bröstvårtor?

Nu är det så att jag är gravid i v34 med mitt första barn och vill amma men jag har platta bröstvårtor och vet att det kan påverka rätt mycket.
    Är det något här som har erfarenhet och kan dela med sig?
    Och om inte det går att amma vanligt pga platta bröstvårtor, är det precis lika krabbigt med bröstpump?
    All information uppskattas verkligen!! 

• Svar på tråden Platta bröstvårtor?
  • Pomidor
    Dr Mupp skrev 2013-02-16 19:01:01 följande:
    Ja, men formen har ingen betydelse eftersom det är så mycket mer av vårtgården som också används. Men visst är du övertygad om att du inte kommer kunna amma så spelar det ju ingen roll vad jag säger. 
    Är inte övertygad om att jag inte kommer kunna amma, däremot är jag övertygad om att formen har en viss betydelse.
  • Lollo81
    Dr Mupp skrev 2013-02-16 19:01:01 följande:
    Ja, men formen har ingen betydelse eftersom det är så mycket mer av vårtgården som också används. Men visst är du övertygad om att du inte kommer kunna amma så spelar det ju ingen roll vad jag säger. 
    vetetusan hur du tänker eller om du har erfarenhet av platta bröstvårtor, men som andra här i tråden skrev som faktiskt har det, är det ett himla meck att få till amningen när man har platta bröstvårtor.

Själv hade jag ett helvete i två månader sedan gav jag upp efter all pumpande, amningsnappar osv. Men däremot tror jag inte att det är omöjligt, bara man vet från början att det är mer kämpigt och vad man kan använda för att underlätta så kan det gå ändå precis som Salt Groda skrev.
  • Lollo81
    Salt Groda skrev 2013-02-16 16:23:39 följande:
    Köp soft shells från medela. Man har dem på sig mellan amningarna, och de gör så att bröstvårtorna dras ut. Det gör inte ont. Det hjälpte verkligen bebisen att få ett bra tag. När man sen ammat några veckor eller så behövs de inte mer, då har bebisen lärt sig plus att bröstvårtorna formas efter allt ammande.
  • Slagathor

Jag har en platt och en normal, det gick lika bra att amma från båda två. Inga problem. Bebisen suger ju in "hela" vårtgården så den blir som en "napp".

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Mercurialis

Jag använde amningsnapp och det fungerade utmärkt. Att pumpa gick också utmärkt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lollo81

skönt att läsa att det finns såna som det fungerade för helt utmärkt, större hopp för mig till ett ev. nästa barn

• viseversa

Har ammat tre barn utan större problem. ja problem var det ju med nr 2 speciellt men det berodde INTE på att jag hade platta bröstvårtor. Nr 3 ammade jag i 8 mån utan problem. bebisen lär sig ta bröstet ändå=)

• Salt Groda

Angående soft shells:
    Den delen som är mot bröstet är mjuk, så de är inte obekväma.
    Med min son blev det lite knas precis i början av amningen. Han fick dåligt tag pga av platta bröstvårtor och jag fick sår och blåsor. Fick efter någon dag tipset om dessa soft shells, och de hjälpte verkligen. Jag hade på dem mellan varje amning tills brösten hade läkt och sonen hade lärt sig att få ordentligt tag. Lanolin är också jättebra att ha på för att skydda och läka.
    Med dottern var jag förberedd och hade med dem till sjukhuset, använde från start så att säga.

• Pomidor
    Lollo81 skrev 2013-02-16 19:32:48 följande:
    vetetusan hur du tänker eller om du har erfarenhet av platta bröstvårtor, men som andra här i tråden skrev som faktiskt har det, är det ett himla meck att få till amningen när man har platta bröstvårtor.

Själv hade jag ett helvete i två månader sedan gav jag upp efter all pumpande, amningsnappar osv. Men däremot tror jag inte att det är omöjligt, bara man vet från början att det är mer kämpigt och vad man kan använda för att underlätta så kan det gå ändå precis som Salt Groda skrev.
    Fick ju bara reda på att platta bröstvårtor kunde påverka amningen för ungefär en vecka sedan, kändes direkt som jag inte hade koll på någonting vilket var lite skrämmande. Är glad att jag kan få lite information innan barnet kommer och det är dags att amma.
  • MikaS

Jag hade samma problem men körde med amningsnapp någon månad och sen hade vårtorna format sig så då funkade det bra utan!

• Annsiss

Hej, har helt platta bröstvårtor dvs går inte att få ut på nått vis men amningen gick bra efter att vi fick en amningsnapp mjuk medela. Körde med den till en början sedan lärde sig dottern utan och det gick bra. Var dock beredd på att det kan vara lite svårt i början och att många inom vården är helt oförstående inför detta fenomen och säger att det är omöjligt, det är det inte! Lycka till!

• Pomidor
    MikaS skrev 2013-03-04 13:57:03 följande:
    Jag hade samma problem men körde med amningsnapp någon månad och sen hade vårtorna format sig så då funkade det bra utan!
    Vänta, menar du att dom var inte platta efteråt?
  • Mollis

Jag har platta, och på BB fick jag på deras inrådan prova amningsnapp i tunt silikongummi (finns på apoteket). Ur dotterns perspektiv fungerade det väldigt bra, hon fick i sig så mycket hon behövde. För min del så hade jag i början problem med sår och blödande bröstvårtor. Jag vet dock inte om det berodde på formen på bröstvårtorna och användningen av amningsnapp eller om jag hade fått det ändå om jag haft "normala" bröstvårtor...

Efter hand så upphörde besvären med såren, men bröstvårtorna formade sig inte det minsta, trots 10 månaders amning varav de första fem ca 8 ggr/dag! Jag försökte med bröstvårtsformare, men tyckte det var för obehagligt.

Jag försökte få dottern att ta bröstet utan amningsnappen, men det gick inte alls. Så jag fick använda napp under hela amningstiden. Lite krångligare, men trots allt överkomligt!

• Kinya

Jag har platta bröstvårtor och min dotter fick inget grepp alls. Hon föddes lite för tidigt (35+2) men jag tycker inte att det borde spelat roll. Hon klarade helt enkelt inte av att få grepp om bröstet alls! Efter mycket jobbiga amningsförsök så fick jag en amningsnapp och då funkade det! Sen när amningen fungerade helt och hållet så försökte jag utan amningsnappen lite då och då men hon tog inte bröstet utan den. Amningsnappen var jobbig men jag är väldigt tacksam över att jag hade den för annars hade jag inte kunnat amma min dotter. Jag fortsatte försöka utan den lite då och då men efter ett tag gav jag upp. En dag när min dotter var 4 månader så tog hon bröstet utan amningsnappen som om hon aldrig gjort annat. Efter det gick det alldeles utmärkt att amma med platta bröstvårtor.

Köp en amningsnapp och har med dig så är du beredd om det skulle bli problem. Så slipper du känna dig stressad över det.

Svar på tråden Platta bröstvårtor?