• Anonym (Kli)

Hjälp! Det har kliat i snart ett år!

Blir verkligen helt galen snart och behöver er hjälp! Jag har haft analklåda och fruktansvärt kliande i underlivet. Eller inte i underlivet utan på blygläpparna och själva venusberget. Jag har varit hos vårdcentralen, flera gyn och läkare och fått flera svampsalvor utskrivna (fast ingen har hittat någon svamp!). Alla säger samma sak: dom ser ingenting och förstår inte varför det kliar. Det kliar alltså så mycket VARJE dag att jag inte kan sova utan idominsalva i tjockt lager där nere. Ibland kliar jag så mycket att jag blir helt uppsvälld och det blöder. VAD kan det vara för något? 

• Svar på tråden Hjälp! Det har kliat i snart ett år!
  • Anonym (Kli)
    Anonym (-0-0-0-) skrev 2013-02-16 21:03:13 följande:
    Har de gjort någon biopsi när du varit hos gyn? Det låter som symtom på Lichen Sclerosus. Det är ovanligt när man är ung så det är nog inte det första de tänker på. Min gynekolog trodde inte på det när jag frågade om det men en biopsi visade att det var det det var. Jag hade också en vansinnig klåda, framförallt på kvällar och nätter.
    ÅH, nu blir jag ju skitskraj! Ska fråga om det!
  • Anonym (Kli)
    Awesome skrev 2013-02-16 21:58:23 följande:

Japp, det var fruktansvärt att ha allt utom väldigt lösa boxertrosor och mysbyxor.
    Måste köpa nya trosor tror jag, många skaver. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-16 17:30:41 följande:
    Jag hade ungefär samma problem. Jag brukade klia så mycket att det blödde men jag slutade klia mig på samma område och tids nog läkte de små såren och kliandet försvann. Har du försökt sluta klia? 
    Precis vad jag tänkte
  • Anonym (Kli)
    Anonym skrev 2013-02-16 22:57:18 följande:
    Precis vad jag tänkte
    Om ni lyckades sluta klia så tror inte jag att är klåda var på samma nivå som min. Det går inte att "sluta klia", dessutom gör jag det väldigt mycket i sömnen. 
  • Anonym

Var oxå jätte irriterad i underlivet tidigare vet inte om det kan hjälpa men var noga med vilken tvål du använder,sov gärna utan trosor så du får "luftat" där nere,rakning gjorde oxå livet jäkligt för mig innan,nu rakar jag mig inte så ofta som innan,har inte samma problem som innan..bomullstrosor är ingen höjdare heller för min del konstigt nog..

• ModestyB

Jag har en liknande kåda, men på smalbenen. Jag har urtikaria, som inte syns. När jag har som värst klåda tar jag en antihistamintablett, hjälper på några minuter..
    Jag vet inte om du kanske har något liknande, men testa med en antihistamin innan du ska sova och se om det hjälper.

• Anonym (*.*)

Idomin-salva innehåller zink. Du kanske har zink-brist? Testat extra zink-tillskott?

• Anonym (*.*)
    Anonym (*.*) skrev 2013-02-17 10:52:05 följande:
    Idomin-salva innehåller zink. Du kanske har zink-brist? Testat extra zink-tillskott?
    Zink-brist ska ju inte ge klåda, men om du har hudproblem så är lite extra zink-tillskott ofta bra, vad jag vet. När du får medicin av din läkare passa då på att fråga om det är OK att ta med lite zink-tillskott. Jag tror inte det skulle skada.
  • Anonym (samma symtom)

Vad jag känner igen mig! Jag har samma problem, jag har också varit till gyn flera gånger utan att få någon bra hjälp. Jag har på egen hand upptäckt att stark kortisonsalva fungerar bra mot klådan. Jag har aldrig hört talas om Lichen Sclerosus, men det låter likt det jag drabbats av. Jag ska beställa tid hos min gynekolog och kolla upp det. När klådan var som allra värst fick jag utskrivet en bedövningssalva (zylocain eller något sånt hette den) som bedövade hela underlivet. Då försvann klådan och jag kunde sova på nätterna.

• Selma1966

Jag fick Flagyl och en kräm mot något liknande som det du hade. De trodde bakterier från anus infekterade underlivet och orsakade rejäl klåda på båda ställen. Rejäla hemorojder ökade problemet eftersom det blev visst läckage. Jag hade det också länge och fick en massa svampmedicin. Först när de såg såren efter mina klösmärken tog de prover och skrev ut rätt grejer. Äntligen har jag fått bukt på det.

• Selma1966

Kom just på att jag samtidigt fick Atarax - mot klådan (ljuva känsla)! Kontakta din gyn igen och kräv riktig hjälp!

• Anonym (J)

Äter du p-piller? Det är ganska vanligt att man får torra slemhinnor av p-piller och det kan ju ge klåda och även att svamp och annat otrevligt (bakterier) får bättre fäste.
    Jag har klåda när jag äter p-piller (men nog inte alls i samma grad som dig, TS, om jag förstått dig rätt) men jag hittade en salva på apoteket, ACO Intimate Care, Soothing Cream. Den gjorde underverk för mig. 50 kr för en tub som räcker länge och "fuktade" mina torra slemhinnor så att det slutade klia.

• Mayen

Har inte läst hela tråden, men hade också stora problem med klåda ett tag.
    Tog 2-3 kurer med vermox, plus använde xyloproct.

Kan vara springmask även om man inte ser i avföring eller på tejpbit (sa de till mig)

Mitt gick helt över.

Lycka till

• Anonym

Vad använder du när du tvättar dig i underlivet? Använder du någon tvål eller bara vatten?

• Anonym (STD)

Har du fått hjälp med kliet än TS?

• Anonym (-/-\-)

Har du testat byta toapapper? Hade riktigt mycket problem med kli o fick tips o testa annat papper - de funka och nu har jag inget kli längre :)

• Anonym (5644y)

Kolla psoriasis i underlivet.

Svar på tråden Hjälp! Det har kliat i snart ett år!