• Bräckehäxan

Graviditetspenning - beviljad eller nekad?

Väntar på besked från försäkringskassan!
    Nyfiken på hur stor del som faktiskt blir beviljade!

Skriv gärna en liten kommentar i tråden om vad du sökt, blivit beviljad och vad du jobbar med!

Jag jobbar som förskollärare med barn 1-3 år. Vet att det är väldigt olika i min yrkeskategori, många får men många blir också nekade om jag förstått rätt...       

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Graviditetspenning - beviljad eller nekad?
  • SE123

Fick besked om beviljad graviditetspenning idag, sjukt glad !

• mx5

Beviljad 75% men sökte på 100% Jobbar som Butikschef med mkt tunga lyft.

• SE123

Mx5, jag också men jag fick beviljat helt.. Vilken bransch är du i? Känns ju riktigt surt att behöva jobba 25%, kan överklaga vara en idé?

• mx5

Jag är butikschef på Granngården. Vi säljer mkt produkter i 25 kg säckar och vist jag har en del kontorsarbete men inte så att jag har fasta timmar utan när det är lugnt en stund så sitter jag bakom kassan...

• Little Lina

Blev beviljad i v 19 tror jag det var. Jobbar inom kriminalvården. Hade säkert fått det tidigare om jag berättat för chefen tidigare. Berättade i v 14 men allt pappersarnete tog tid på mitt jobb.

• JMorina

Jag blev beviljad 100% båda graviditeterna fom att vi visste att jag var gravid. Runt v8 var jag i när jag fick gå hem båda gångerna. Jag jobbar som färgoperatör.

• Jaol

Jobbar som ekonomibiträde i ett gymnasiekök. Blev beviljad 100 % fr.o.m. v. 36. Kunde säkert fått gå några veckor tidigare men chefen var sen med att fylla i blanketterna.

• Skruttan88

Jag går in i vecka 18 imorgon och jobbar inom byggbranschen, visst är maxersättningen 60 dagar innan bf eller har jag misstolkat? Ska ansöka och försöka få full ersättning, när senast måste jag göra det isåfall?

• klarabella87

Fick det beviljat nu med andra graviditeten också =) Är i vecka 31.. så jag tog 60 dagar innan BF... underbar tid att vara "ledig" på

• lillahallonets

Blev beviljad 100% graviditetspenning 60dgr före bf som är den 13/7. Jobbar på en stormarknad som alltiallo.

• mx5
    mx5 skrev 2013-04-21 21:31:45 följande:
    Jag är butikschef på Granngården. Vi säljer mkt produkter i 25 kg säckar och vist jag har en del kontorsarbete men inte så att jag har fasta timmar utan när det är lugnt en stund så sitter jag bakom kassan...

nu har jag fått 100%sjukskrivning, känns löjligt att de inte ville ge  mig gravpengen, nu jobbar jag ändå inte. Men FK ska godkänna sjukskrivningen också......
  • mx5
    Alff skrev 2013-05-24 22:01:31 följande:
    Vad är du sjukskriven för då i ställe?

Yrsel, sammandragningar , fog lossning och magkattar. Det är jätte stressigt att jobba deltid och svårt att vara ansvarig för butiken och hinna göra allt kontorsarbete mm när man bara är där del av dagen
  • EnMandarin

En fråga, min arbetsgivare har kryssat i att jag blir avstängd fr.o.m. vecka 32 pga våldsamma patienter på min arbetsplats (och det finns ingen möjlighet till avstängning). Hur vanligt är det att FK då säger nej till det, nån som vet?

• Februari

Idag, i vecka 23+5, fick jag besked om att jag blivit beviljad graviditetspenning för den period jag ansökt för. Jag har BF 21/9 och får nu graviditetspenning från och med 21/6. Jag jobbar som sjuksköterska på PIVA mest men det även äldrepsykitrisk avdelning och avdelningen inriktad på affektiva sjukdomar. Jag ska försöka få semester sista veckan så då jobbar jag bara två veckor till :)

• Endag

Är i vecka 32 nu, blivit helt beviljad från söndag. Lättad o glad! Jobbar inom vården.

Svar på tråden Graviditetspenning - beviljad eller nekad?