• Ia79

Resa till Nice med sju månaders-bebis

Hej, som rubriken lyder så kommer jag och min man att tillbringa en vecka i Nice i början av mars med vår sju månader gamla dotter. Därför undrar jag om någon händelsevis har varit i Nice med en bebis och i så fall har några tips? Allt är välkommet - barnvänliga restauranger, transport till och från flygplatsen, möjlighet att värma barnmat på kafeer och restauranger, hur det är med offentlig amning...? Tacksam för all information - tack på förhand!

• Svar på tråden Resa till Nice med sju månaders-bebis
  • Cocolino

Jag kanner inte till just Nice jatteval men har tillbringat mycket tid med barn i Frankrike generellt.

Om er bebis fortfarande aker bil i babyskydd sa skulle jag ta med mig mitt eget, det ar valdigt ovanligt att fa tag i en taxibil med barnstol. Annars kan det vara smidigt att hyra en egen bil pa flygplatsen och boka barnstol. Personligen foredrar jag att ha en egen bil nar barnen ar med, och man kan ju se lite mer av omradet med egen transport och inte bara trangas pa bussar eller betala taxi. Om ni tanker aka kommunalt ar det nog bra att ha en liten, hopfallbar barnvagn med er och en barsele/sjal.
    Jag tycker pa det hela taget att fransman ar barnvanliga men att landet inte direkt ar barnanpassat. Man kan inte rakna med att kunna varma barnmat, eller att sterilisera flaskor (oftast finns inte vattenkokare pa hotelrummen) enkelt. Kolla med hotellet innan ni bokar om de kan hjalpa er med sant. Pa restauranger och kaféer finns oftast inte barnstolar eller skotbord och sant sa man far vara lite forberedd pa att ha barnet i knat eller i vagnen :) men jag tycker att personal och medmanniskor oftast ar trevliga och hjalpsamma. Stallen som McDonald's och Quick har ofta skotbord pa damtoaletten sa man kan ju alltid smita in dar om det behovs. Barnmat och allt sant finns att kopa i vanliga mataffarer, men det finns ingen valling eller gröt som vi svenskar ar vana vid. Har anvands lait de croissance (mjolk, pulver eller fardigblandat) for barn over ett ar. Over 6 manader anvands Lait 2eme Age, som ar en form av mjolkersattning anpassat for barn over 6 manader. Blandas med vatten (fran flaska eller kokat kranvatten) och funkar utmarkt, dock inte lika tjockt som valling eftersom det inte innehaller 'mjöl' som den svenska vallingen.

Offentlig ammning ar OVANLIGT, de flesta fransyskor som fortfarande ammar nar barnet ar 6-7 manader pumpar ut mjolken och ger flaska utanfor hemmet. Om man ska amma offentligt har skulle jag vara sa diskret som mojligt, med valtackande amningssjal etc. De flesta man ser som ammar offentligt ar utlanningar :)

Hoppas ni far en trevlig semester! 

• Ia79

Här kommer ett väldigt sent tack! Stort tack för ditt utförliga svar, det var väldigt värdefull info, så tack för att du tog dig tid att skriva!

Svar på tråden Resa till Nice med sju månaders-bebis