• Arwen77

Ni som har fått barn tätt, se hit!

Jag har blivit oplanerat gravid och har en liten son på snart 14 månader. Det kommer att blir knappt 2 år mellan dom. Jag har alltid tänkt att jag ville ha minst 3 år mellan barnen....så nu har jag lite smått panik hur detta ska gå! Kan ni som har erfarenhet hjälpa mig med fördelar med att ha dem tätt? hur har det gått för er? hur har ni fixat det?

• Svar på tråden Ni som har fått barn tätt, se hit!
  • milli79
    Arwen77 skrev 2013-02-18 19:26:57 följande:
    Jo jag antog att ni var yngre
    Nu är ju inte jag & min man så unga men jag tycker det jobbigaste är när man inte får sova om nätterna annars har jag tyckt att det ofta varit lättare med 2 barn än 1 eftersom den minsta faktiskt inte "kräver" lika mycket uppmärksamhet av mig. Hon tittar gärna på sin bror som leker bra själv och nu hittar de på lekar tillsammans. Hade vi bara haft 1 barn så är jag rätt säker på att jag hade fått sitta mer på golvet och leka med honom/henne. 

Sen är det såklart mer att göra att klä på 2 barn än 1 osv men i det stora hela så har det inte blivit jobbigare med 2 förutom första tiden då storebror gärna ville knuffa sin syster och var rätt svartsjuk.

Nu har vi ju inte fått 3 barn ännu men känns som de 2 första kommer ha stor nytta av att de har varandra och så kommer de gå 20h på förskolan. 
  • Aaglars
    Zaarah1984 skrev 2013-02-18 18:33:25 följande:
    Jag är så imponerad av er som har mer än två barn tätt. Två barn känns hanterbart men tre eller fyra barn under 5 år, helt galet :)
    HAha, ja det är ingen dans på rosorSkrattande
  • Aaglars
    Arwen77 skrev 2013-02-18 18:48:30 följande:
    Hur gamla är ni? Jag är ju 35, inte så ung direkt. Sånt spelar ju oxå in liksom
    Hur menar du att det spelar in?
  • viseversa

jag har alla mina 4 barn tätt. ja eller nr 4 har inte föds ännu men är i v 38 nu så det är väldigt snart. har 16 mån mellan nr 1och2, 2,5 år mellan nr 2och3, och det kommer vara exakt 2 år mellan3och4 =). än går det bra. var lite kaos i början när jag fick nr 2 och hade en 16 månaders också. Men nu flyter livet på utan större problem=)

• Aaglars
    Arwen77 skrev 2013-02-18 18:48:30 följande:
    Hur gamla är ni? Jag är ju 35, inte så ung direkt. Sånt spelar ju oxå in liksom
    Jag är 42 år. Födde första när jag var 38 år och trean när jag var 42 år. Helt underbar ålder att bli småbarnsmamma iHjärta

Tre barn på 3,5 år Skrattande
  • xSundanceKid

Intressant läsning :) väntar tredje barnet nu. Kommer vara 13 månader mellan dom två minsta. Storebror kommer då vara 3 1/2 år :)

• HWR

Jag är nyss fyllda 30 och har två barn tätt. Jag börjar bli sugen på en till. hihi.
    Mina tjejer är 19 månader och 3 år, det är nästan 18 månader emellan dem.
    Den första tiden var rätt jobbig....men nu i efterhand är det värt det! De är redan bästa vänner, även fast det blir en hel del bråk emellanåt. Men de tar hand om varandra, leker och busar.

Sömnen i början var sådär....äldsta somnade 19, yngsta som var bebis kunde vara vaken till 23..sen efter att ha ammat ett par gånger på natten så var det upp och hoppa med äldsta kl.7 igen. Men nu somnar de båda smtidigt mellan 19-20 och sover hela natten. 

• Smilla0608

Min son kom när dottern var 1 1/2... Kändes ju att man levde kan man ju säga!! Ha ha nu är dom 6 och 41/2 och har stoooor nytta av varann ❤❤

• Zaarah1984
    Leyhla skrev 2013-02-26 13:50:44 följande:
    Min son kom när dottern var 1 1/2... Kändes ju att man levde kan man ju säga!! Ha ha nu är dom 6 och 41/2 och har stoooor nytta av varann â¤â¤

Har du några tips på hur man får vardagen att bli lite lättare att hantera mitt i allt kaos med en nyfödd och en dotter på snart två år? Fattar inte riktigt hur jag ska orka :) Tur jag har några månader på mig att förbereda mig.
  • HWR
    Leyhla skrev 2013-02-26 13:50:44 följande:
    Min son kom när dottern var 1 1/2... Kändes ju att man levde kan man ju säga!! Ha ha nu är dom 6 och 41/2 och har stoooor nytta av varann ❤❤
    Samma som för mig, 18 månader emellan. Mycket jobb var/är det. Mina är ju bara 19 månader och 3 än så lnge :)
    Zaarah1984 skrev 2013-02-26 14:44:11 följande:

Har du några tips på hur man får vardagen att bli lite lättare att hantera mitt i allt kaos med en nyfödd och en dotter på snart två år? Fattar inte riktigt hur jag ska orka :) Tur jag har några månader på mig att förbereda mig.
    Du kommer orka! Man måste orka ;)
    Låt den äldsta få vara med på allt. Min stora tjej var med vid blöjbyten. Hon stod på en pall bredvid och tittade på, gav mig en ny blöja etc.
    När jag ammade minstingen så läste jag ofta en saga för den stora.
    När lillan sov så passade jag på att ge mycket uppmärksamhet åt stora tjejen, satt och målade, pysslade, lekte ute om lillan sov i vagnen.

Och skaffa en bra bärsele/sjal. 

Svar på tråden Ni som har fått barn tätt, se hit!