• nenne31

Ångest över sommar planerna och att pengarna ej ska räcka? Här samlas vi med bäsat tipsen :)

Vi är 2 vuxna och 4 barn i åldrar mellan 2-13 år.

Blir tokig av att kolla rundor över allt och försöka hitta något.

Så tänkte starta en tråd där jag hoppas massa vill gå med och dela av sig av erfarenheter och ge tips på bra semestrar så väll i sverige som utomlands.

Men ekonomiska sådana...vi är inte dom som kan åka på en all inkl 2 veckor för 80.000.

Sommaren blir en ångest för många men så ska det inte behöva vara,utan där finns saker att göra även med knaper ekonomi...så här kan vi hjälpas åt :)

Så bara överrös tråden nu :)

• Svar på tråden Ångest över sommar planerna och att pengarna ej ska räcka? Här samlas vi med bäsat tipsen :)
  • mia maria
    Dasha skrev 2013-03-08 12:14:51 följande:
    Egypten är väl billigt, om man vågar...

Angåenge det som jag sa om Lotus/Agii Apostoli, så är det LIDL 50 meter bort, så man sparar mycket på att laga mat själv. Och så tre fina barnvänliga stränder nära (cirka 500 meter bort).

Jag själv ska dit med barnet, efter att ha suttit i flera månader och läst om olika stränder och länder.

Men vi ska till ett mycket sämre hotel, fast för dyrare peng!  

De är elaka på fritidsresor: väntar tills det billgaste hotellet tar slut, och sedan sänker priser på näst billigaste. För att jämföra, det där hotellet 2 veckor inkl. flyg kostade 22ooo för ett par vecckor sedan, och nu är det bara 14000! Det gör ont i mitt hjärta att se hur fint hotellområdet är! Och jättestora balkoner, och på vår balkong är det max 2 pers som får plats!           
    Resor till Egypten är väl inte särskilt billigt? Eller hur menar du?

Er resa blir nog också bra, det är många hotell som ser fina ut i katalogerna/på nätet o självklart lockas man!
    Men boendet är ju inte allt - förhoppningsvis så spenderar man inte semestern alltför mkt på hotellrummet

Annars kan ni väl boka om, får man inte boka om en gång gratis med Fritidsresors avbeställningsskydd? Fast det kanske inte gäller rabatterade resor förresten..
    Men hör av dig till dem o fråga!

Fritidsresor är inte elaka utan det är så det fungerar på samtliga charterbolag; priserna styrs av tillgång o efterfrågan - o ibland sänks eller höjs priserna rejält från en dag till en annan, för att därefter kanske gå åt totalt motsatt håll.
    Därför är det bra att hålla koll åt vilket håll priserna går, eller att kolla priserna ofta för då kan man få en hum om vad man anser att en resa skulle vara värd.

Var glad åt er resa som ni har bokat nu, det blir säkert jättebra  
  • evaoregon
    mia maria skrev 2013-03-08 17:38:57 följande:
    Fritidsresor är inte elaka utan det är så det fungerar på samtliga charterbolag; priserna styrs av tillgång o efterfrågan - o ibland sänks eller höjs priserna rejält från en dag till en annan, för att därefter kanske gå åt totalt motsatt håll.
    Därför är det bra att hålla koll åt vilket håll priserna går, eller att kolla priserna ofta för då kan man få en hum om vad man anser att en resa skulle vara värd.
    När man väl har bokat så är det bäst att inte kolla priserna längre för man retar sig bara på om de går ner....
  • anyXX

Några billiga tips från mig: åka och fiska/meta och grilla korv, kanske tälta i skogen en natt. Typ gratis och det gillar de flesta barn. Jag och min femåring brukar också tälta någon eller några nätter i trädgården. Vi brukar dra ut en förlängningssladd och dator och kolla på film och äta pop corn. I stort sett gratis. Hälsa på vänner och bekanta eller byta hus med någon man känner. Gratis, bara resan som kostar. Söka upp någon festival, typ malmofestivalen som har massor av gratisgrejer för barn, typ teater, ansiktsmålning, testa olika typer av cyklar, konserter för de äldre.... Gratis om man håller sig undan det som kostar pengar. Åka till sevärdheter i den egna kommunen/närområdet, brukar alltid finnas något. Ta med fikakorg. Cykla om man har nära så blir det gratis. Alltså på sommaren finns det ju egentligen hur mycket som helst att göra som är gratis, bara fantasin som sätter gränser!

flicka 2008 & pojke 2010
  • nenne31

Tack för alla tips som kommer in :)
    Roligt att se.

Nu börjar det närma sig vår och sommar även om det inte känns så emd vädret,men det är dags att börja planera.

Vi har fortf ingen aning om vad vi ska göra...får kolla när mannen får sin semester först och främst :D

• msmalin

Finns ju fullt med marknader i Skåne under sommaren. Hästveda marknad har fortfarande djurmarknaden kvar. Det är ju lite speciellt.

• 7kanebullar

Jag och min familj på 7 personer ska åka till Mallorca i slutet av april.vi betalade 7000 direkt och sedan har vi avbetalat 19000 fram till 11 mars :) det tycker jag är billigt då har vi alinclusive.vi ringde till ving för hjälp eftersom vi inte heller har råd med värsta semestern.

• Dina08

Vi har bara ca 17.000 kr för fyra personer, så det får bli hyrd stuga i södra Sverige i två veckor och hoppas på bra väder. Kanske blir det någon bilfärd till Tyskland eller Polen etc. Skulle helst åka till grekiska övärlden, Storbritannien eller Frankrike.

• mia maria
    Dina08 skrev 2013-03-17 11:10:54 följande:
    Vi har bara ca 17.000 kr för fyra personer, så det får bli hyrd stuga i södra Sverige i två veckor och hoppas på bra väder. Kanske blir det någon bilfärd till Tyskland eller Polen etc. Skulle helst åka till grekiska övärlden, Storbritannien eller Frankrike.
    Billiga flygbiljetter borde gå att hitta till Storbritannien o Frankrike?
    Fast det kanske drar iväg o blir för dyrt sen med boende osv?

Jag skulle också vilja åka till Frankrike, både till Paris o rivieran! Ska, om jag har råd, planera en Frankrike-resa till sommaren 2014, o målet är iaf att komma till Paris o gå på Disneyland med barnen.
    Ska försöka att få ihop en billig resa, får se hur det går!

• rebeccalind
    nenne31 skrev 2013-02-17 20:49:48 följande:
    Vi är 2 vuxna och 4 barn i åldrar mellan 2-13 år.

Blir tokig av att kolla rundor över allt och försöka hitta något.

Så tänkte starta en tråd där jag hoppas massa vill gå med och dela av sig av erfarenheter och ge tips på bra semestrar så väll i sverige som utomlands.

Men ekonomiska sådana...vi är inte dom som kan åka på en all inkl 2 veckor för 80.000.

Sommaren blir en ångest för många men så ska det inte behöva vara,utan där finns saker att göra även med knaper ekonomi...så här kan vi hjälpas åt :)

Så bara överrös tråden nu :)
    kolla in allinc.se, vi seser 2 vuxna 2 barn till turkiet 14 dagar med allinclusive för 17 000
  • rebeccalind
    Dina08 skrev 2013-03-17 11:10:54 följande:
    kolla in allinc.se, vi seser 2 vuxna 2 barn till turkiet 14 dagar med allinclusive för 17 000
  • mia maria

Superbilliga charterresor i maj nu, innan sommarlovet! 

Ett litet tips för er som är ressugna o inte behöver begränsa er till loven  

• nenne31

Väcka liv i denna tråden igen :)
    Massa bra billiga semester tips är välkomman :D
    Nu är vi utökade med 5 barn i familjen.

• Gryntroll

Cykla på Åland tyckte vi var hyfsat billigt. Cykelpaket med boenden i olika standard att väja på hos Ecker linjen.

• Mrs Green

Bostadsbyte? Vi har använt oss av www.intervac.com tre gånger och haft jättebra semestrar billigt. Det är ju bekvämt också när man reser med barn att bo i en hemmiljö där det ofta finns leksaker och man slipper äta alla m

• magdalena 80

Har inte läst hela tråden men måste tipsa om Astrid Lindgrens Värld på hösten. Mycket billigare paket (boende + inträde) då, speciellt om man väntar med att boka tills några veckor före.
    Vi har varit dit två gånger på hösten o en på sommaren. På sommaren har de alla karaktärer där, på hösten har de Pippi, Ronja, Emil, Bröderna Lejonhjärta och uppträdanden på Lilla scenen. Lite mindre program alltså, men absolut inte för lite, det finns alltid minst en teaterföreställning att se på.
    Personligen tyckte jag nästan att det var bättre på hösten, mindre folk där då o skådespelarna hade tid att verkligen umgås o leka med barnen.
    Väldigt hög kvalite på föreställningarna o underbart område att gå omkring på, två dagar går fort där!

För den med liten budget skulle jag rekommendera att man skjuter på sommarsemesterresan till hösten (långhelg) och gör några mindre (billigare) dagsutflykter istället på sommaren.

Svar på tråden Ångest över sommar planerna och att pengarna ej ska räcka? Här samlas vi med bäsat tipsen :)