Trist att läsa osakliga inlägg som det från "beccagranen". Försökt att hjälpa den som frågar med fakta istället för att häva ur dig något utan att motivera det! Sharan är knappast "något av det sämsta på marknaden".
Vi har haft både S-Max och Sharan och jag kan konstatera att båda bilarna varit ett lyft jämfört med V70 och Passat som vi haft tidigare. Det handlar både om bredden i baksätet och längden i kupén. Tack vare längden kan man sitta bekvämt framför en bakåtvänd barnstol utan problem. I baksätet får man in två barn i bakåtvända barnstolar och ändå kan en vuxen sitta bra intill.
Vi har tre barn och hade från början två bakåtvända och just nu åker bara den yngsta bakåtvänd. Till vardags har vi ett mycket bra lastutrymme som sväljer även fjällpackningen utan problem, och när det behövs kan vi ta med en kompis eller mor/far-föräldrar.
Vi har haft diesel och automat i båda bilarna vilket jag rekommenderar. Det är kanske tveksamt om man räknar hem merkostnaden jämfört med en etanolbil. Däremot är en stor och ganska tung bil blir trivsam att köra med en dieselmotor. Forden hade en traditionell automatlåda och VW en dubbelkopplingslåda (DSG). Sharanen går något snålare enligt min erfarenhet men DSG är en kompromiss och vissa tycker att den har lite fördröjning och inte känns lika trivsam som en vanlig automat. Båda bilarna fungerar OK som dragbilar även om de inte kan jämföras med stadsjeepar och andra arbetshästar. Forden har ett skönare ljud från motorn medan Sharanen känns lite surrigare. Båda bilarna går mest ekonomiskt upp till 100-110 km/h, sen märks det på förbrukningen att det är stora bilar.
Både S-Max och Sharan har ordentligt med plats för en familj med tre barn. Om man har flera barn och också vill ha med packning bör man titta på större bilar som Galaxy, Multivan och liknande. S-Max har ett bredare bagageutrymme medan Sharanen har ett mer långsmalt bagageutrymme. Storleksmässigt är de dock likvärdiga. Jag tycker att Sharanens lastgaller är minsta laget och det skymmer också sikten bakåt lite med den översta metallprofilen. Ingen av bilarna har någon bra lösning för lastsäkring då man använder ett av sätena i den bakersta raden. Sharanen har en stor fördel med skjutdörrar som vi har uppskattat mycket.
Till sist rekommenderar jag dragpaketet med backkamera på Sharanen. De integrerade barnstolarna är också smidiga om man har barn som sitter framåtvända, dock har de nackdelen att de inte går att flytta bak om man plötsligt får extra vuxna passagerare och vill sätta barnen i den bakersta sätesraden.
Hur ska jag summera allt detta?
Båda bilarna är väldigt bra bilar som fyller sitt syfte. Forden känns lite smidigare och inte lika mycket buss som Sharanen. I praktiken är storleksskillnaden marginell. Sharanen vinner på att den har lite bättre materialval och "premiumkänsla" invändigt, vilket stämmer med att det är en mycket nyare konstruktion. Jag gillar personligen inte S-Max stora reglage för handbromsen men jag vet att vissa har svårt att vänja sig vid Sharanens elektriska handbroms.
Om jag skulle köpa en privat skulle jag gå på en begagnad S-Max eftersom det finns många att välja på och priserna är vettiga. Om jag skulle ha möjlighet till tjänstebil skulle jag gå på Sharanen eftersom den känns lite finare och fortfarande är ovanligare.
Alternativ från Citroën, Peugeot, Fiat och Renault kan givetvis vara intressanta men jag personligen har valt bort dessa efter att flera bekanta haft otur med måndagsexemplar. Kanske är det ett tecken på lite osäkrare kvalité men jag har inte tillräckligt med belägg för att avgöra det. Vi bedömde att dessa bilar innebar en större risk för prisfall än Sharan och S-Max. Den gamla Sharanen valde vi helt bort eftersom den kändes föråldrad med stolar som måste tas ur då de inte används. B-Max, C-Max och Touran provade vi men de kändes för små. 7-sitsiga SUV/stadsjeepar valde vi bort eftersom de inte är lika rymliga som S-Max och Sharan, plus att de känns miljömässigt tveksamma.