• Luzita

Erfarenhet av Ford S-Max?

Min sambo och jag väntar vårt tredje barn och behöver köpa en större bil.
    Vi vill ha en 7-sitsig bil och av vad vi har läst och sett så verkar Ford S-Max med diesel vara bäst.

Är det någon här som har eller har haft en sådan bil?? Vad tycker ni isåfall? Eller någon som har en annan 7-sitsig bil som ni är nöjda med och kan rekommendera?

Leonel 090722, Lúcas 120511
  • Svar på tråden Erfarenhet av Ford S-Max?
  • Klp

Bra eller dålig är ju extremt subjektivt!
    Har man otur ur servicesynpunkt så kan det ju stjälpa hela upplevelsen

Vi har en 2.2 diesel -10 och vi är extremt nöjda både med faktisk och upplevd kvalitet.
    Man sitter hög och bekvämt, har god sikt och i baksätet är det riktigt rymligt.
    5 fullvuxna män sitter gott i 30-50 mil.
    4 stora och 2 mindre personer samt weekendbagage funkar också bra.(man kan dra fram främre passagerarstolen en bra bit och följa efter med höger bakstol, då får den 6e vuxna god plats längst bak)

Så länge man är 5 personer i familjen räcker passagerarutrymme och bagageutrymme till väl, och man har de extra 2 platserna lättillgängligt för skjuts av extra barn.

Som förare så trivs man bra eftersom bilen är lättkörd och har ett riktigt bra chassi samt finfin styrning, i de andra sätena är det kanske inte riktikt liiika roligt när pappa leker Kenny Bräck

Väsensskillnad med en standard V70 (huga!)

C4 Grand Picasso är en mer komfortinriktad 7-sitsare, som har lite mindre bagageutrymme (vid 7 pers), och den är betydligt sävligare (läs tråkigare) att köra, men kanske lite skönare för passagerarna?
    Våra bästa vänner ha en sådan, 140 hk med halvautomaten.
  • Luzita

Jätteintressant att få höra om fler erfarenheter :) Tack! Vi är fortfarande inne på att köpa en, men väntar tredje barnet i september så vi har inte så bråttom än. Men alla erfarenheter av bilen är fortfarande av intresse :)

Leonel 090722, Lúcas 120511
  • Anders Johansson

Trist att läsa osakliga inlägg som det från "beccagranen". Försökt att hjälpa den som frågar med fakta istället för att häva ur dig något utan att motivera det! Sharan är knappast "något av det sämsta på marknaden".

Vi har haft både S-Max och Sharan och jag kan konstatera att båda bilarna varit ett lyft jämfört med V70 och Passat som vi haft tidigare. Det handlar både om bredden i baksätet och längden i kupén. Tack vare längden kan man sitta bekvämt framför en bakåtvänd barnstol utan problem. I baksätet får man in två barn i bakåtvända barnstolar och ändå kan en vuxen sitta bra intill.

Vi har tre barn och hade från början två bakåtvända och just nu åker bara den yngsta bakåtvänd. Till vardags har vi ett mycket bra lastutrymme som sväljer även fjällpackningen utan problem, och när det behövs kan vi ta med en kompis eller mor/far-föräldrar.

Vi har haft diesel och automat i båda bilarna vilket jag rekommenderar. Det är kanske tveksamt om man räknar hem merkostnaden jämfört med en etanolbil. Däremot är en stor och ganska tung bil blir trivsam att köra med en dieselmotor. Forden hade en traditionell automatlåda och VW en dubbelkopplingslåda (DSG). Sharanen går något snålare enligt min erfarenhet men DSG är en kompromiss och vissa tycker att den har lite fördröjning och inte känns lika trivsam som en vanlig automat. Båda bilarna fungerar OK som dragbilar även om de inte kan jämföras med stadsjeepar och andra arbetshästar. Forden har ett skönare ljud från motorn medan Sharanen känns lite surrigare. Båda bilarna går mest ekonomiskt upp till 100-110 km/h, sen märks det på förbrukningen att det är stora bilar.

Både S-Max och Sharan har ordentligt med plats för en familj med tre barn. Om man har flera barn och också vill ha med packning bör man titta på större bilar som Galaxy, Multivan och liknande. S-Max har ett bredare bagageutrymme medan Sharanen har ett mer långsmalt bagageutrymme. Storleksmässigt är de dock likvärdiga. Jag tycker att Sharanens lastgaller är minsta laget och det skymmer också sikten bakåt lite med den översta metallprofilen. Ingen av bilarna har någon bra lösning för lastsäkring då man använder ett av sätena i den bakersta raden. Sharanen har en stor fördel med skjutdörrar som vi har uppskattat mycket. 

Till sist rekommenderar jag dragpaketet med backkamera på Sharanen. De integrerade barnstolarna är också smidiga om man har barn som sitter framåtvända, dock har de nackdelen att de inte går att flytta bak om man plötsligt får extra vuxna passagerare och vill sätta barnen i den bakersta sätesraden.

Hur ska jag summera allt detta?

Båda bilarna är väldigt bra bilar som fyller sitt syfte. Forden känns lite smidigare och inte lika mycket buss som Sharanen. I praktiken är storleksskillnaden marginell. Sharanen vinner på att den har lite bättre materialval och "premiumkänsla" invändigt, vilket stämmer med att det är en mycket nyare konstruktion. Jag gillar personligen inte S-Max stora reglage för handbromsen men jag vet att vissa har svårt att vänja sig vid Sharanens elektriska handbroms.

Om jag skulle köpa en privat skulle jag gå på en begagnad S-Max eftersom det finns många att välja på och priserna är vettiga. Om jag skulle ha möjlighet till tjänstebil skulle jag gå på Sharanen eftersom den känns lite finare och fortfarande är ovanligare.

Alternativ från Citroën, Peugeot, Fiat och Renault kan givetvis vara intressanta men jag personligen har valt bort dessa efter att flera bekanta haft otur med måndagsexemplar. Kanske är det ett tecken på lite osäkrare kvalité men jag har inte tillräckligt med belägg för att avgöra det. Vi bedömde att dessa bilar innebar en större risk för prisfall än Sharan och S-Max. Den gamla Sharanen valde vi helt bort eftersom den kändes föråldrad med stolar som måste tas ur då de inte används. B-Max, C-Max och Touran provade vi men de kändes för små. 7-sitsiga SUV/stadsjeepar valde vi bort eftersom de inte är lika rymliga som S-Max och Sharan, plus att de känns miljömässigt tveksamma.

• beccagranen
    Anders Johansson skrev 2013-09-03 19:24:25 följande:
    Trist att läsa osakliga inlägg som det från "beccagranen". Försökt att hjälpa den som frågar med fakta istället för att häva ur dig något utan att motivera det! Sharan är knappast "något av det sämsta på marknaden".   Vi har haft både S-Max och Sharan och jag kan konstatera att båda bilarna varit ett lyft jämfört med V70 och Passat som vi haft tidigare. Det handlar både om bredden i baksätet och längden i kupén. Tack vare längden kan man sitta bekvämt framför en bakåtvänd barnstol utan problem. I baksätet får man in två barn i bakåtvända barnstolar och ändå kan en vuxen sitta bra intill.   Vi har tre barn och hade från början två bakåtvända och just nu åker bara den yngsta bakåtvänd. Till vardags har vi ett mycket bra lastutrymme som sväljer även fjällpackningen utan problem, och när det behövs kan vi ta med en kompis eller mor/far-föräldrar.   Vi har haft diesel och automat i båda bilarna vilket jag rekommenderar. Det är kanske tveksamt om man räknar hem merkostnaden jämfört med en etanolbil. Däremot är en stor och ganska tung bil blir trivsam att köra med en dieselmotor. Forden hade en traditionell automatlåda och VW en dubbelkopplingslåda (DSG). Sharanen går något snålare enligt min erfarenhet men DSG är en kompromiss och vissa tycker att den har lite fördröjning och inte känns lika trivsam som en vanlig automat. Båda bilarna fungerar OK som dragbilar även om de inte kan jämföras med stadsjeepar och andra arbetshästar. Forden har ett skönare ljud från motorn medan Sharanen känns lite surrigare. Båda bilarna går mest ekonomiskt upp till 100-110 km/h, sen märks det på förbrukningen att det är stora bilar.   Både S-Max och Sharan har ordentligt med plats för en familj med tre barn. Om man har flera barn och också vill ha med packning bör man titta på större bilar som Galaxy, Multivan och liknande. S-Max har ett bredare bagageutrymme medan Sharanen har ett mer långsmalt bagageutrymme. Storleksmässigt är de dock likvärdiga. Jag tycker att Sharanens lastgaller är minsta laget och det skymmer också sikten bakåt lite med den översta metallprofilen. Ingen av bilarna har någon bra lösning för lastsäkring då man använder ett av sätena i den bakersta raden. Sharanen har en stor fördel med skjutdörrar som vi har uppskattat mycket.    Till sist rekommenderar jag dragpaketet med backkamera på Sharanen. De integrerade barnstolarna är också smidiga om man har barn som sitter framåtvända, dock har de nackdelen att de inte går att flytta bak om man plötsligt får extra vuxna passagerare och vill sätta barnen i den bakersta sätesraden.   Hur ska jag summera allt detta?   Båda bilarna är väldigt bra bilar som fyller sitt syfte. Forden känns lite smidigare och inte lika mycket buss som Sharanen. I praktiken är storleksskillnaden marginell. Sharanen vinner på att den har lite bättre materialval och "premiumkänsla" invändigt, vilket stämmer med att det är en mycket nyare konstruktion. Jag gillar personligen inte S-Max stora reglage för handbromsen men jag vet att vissa har svårt att vänja sig vid Sharanens elektriska handbroms.   Om jag skulle köpa en privat skulle jag gå på en begagnad S-Max eftersom det finns många att välja på och priserna är vettiga. Om jag skulle ha möjlighet till tjänstebil skulle jag gå på Sharanen eftersom den känns lite finare och fortfarande är ovanligare.   Alternativ från Citroën, Peugeot, Fiat och Renault kan givetvis vara intressanta men jag personligen har valt bort dessa efter att flera bekanta haft otur med måndagsexemplar. Kanske är det ett tecken på lite osäkrare kvalité men jag har inte tillräckligt med belägg för att avgöra det. Vi bedömde att dessa bilar innebar en större risk för prisfall än Sharan och S-Max. Den gamla Sharanen valde vi helt bort eftersom den kändes föråldrad med stolar som måste tas ur då de inte används. B-Max, C-Max och Touran provade vi men de kändes för små. 7-sitsiga SUV/stadsjeepar valde vi bort eftersom de inte är lika rymliga som S-Max och Sharan, plus att de känns miljömässigt tveksamma.

Nu ser vi olika på hur vi bedömmer en bil. Du tänker komfort och utrymme, jag tänker kvalité, konstruktion och pris på delar. Där av dömmer jag ut sharan. Den må vara väldigt bekväm och trevlig att köra, men när det kommer till kvalité är den inte mycket att hurra för. Vi har haft inne ett flertal de senaste månaderna, bilar som gått kring 5000mil och rostangripna! Bilar där länkarmar och stötdämpare är kassa efter knappa 4000mil, och priserna är höga. Det ser jag som ren skit, när en bil på ett par år geomgår reoveringar som andra gör efter 10år, och delarna är svåra att få tag i pirat och orginal är hutlösa priser. Konstrumtionsmissar som komplicerar reprationer och ger kunden en nota på det dubbla arbetspriset. Plastaskit till skydd under som spricker och ger oljud, allt billigt popnitat som inte håller. Men det är möjligt att den är bekväm att köra långsträckor med. Jag må vara en gnutta arbetsskadad när det kommer till bilar, och man brukar säga att alla bilar är okej de första fem åren, sen finns det en grupp modeller/fabrikat som kommer behöva genomgå omfattande renoveringar och nästa grupp efter 10år. Sen finns det givet en påverkan av föraren och omsorgen för bilen.
  • sussiq82

Följer detta tråd och ser om mer åsikter osv dyker upp vi har idag en Opel zafira från 07 men ska nog byta mot nåt nyare snart

• felix le chat

Jag vill avråda från s-max.

Köpte en -08  ( ny bil )  och sålde den -12 efter 4 år. Den blev helt enkelt för dyr med alla

reperationer och småfel.      

Styrservon knakade i ett halvår sedan byte

Stolsvärme trasig

Bromsskivor bak rostiga (  efter 5.500 mil,,,,)

Elhissar höger fram ur funktion

el felstyrenhet ( 2 mån på verkstad )  Lånebil:mondeo !

Tanklocket gick inte att öppna när det var minusgrader

Baklucke låset funkade är det hade lust.

Jag kanskriva 10 grejer till som inte funkade.

Köp inte S-max, eller nån anna ford heller och framförallt köp den inte av
    upplands motor.
    Lämna in den med tre fel, få ett av dom fixade och få ett nytt fel när du hämtar det.

• SonOfSagan
    Anders Johansson skrev 2013-09-03 19:24:25 följande:

Trist att läsa osakliga inlägg som det från "beccagranen". Försökt att hjälpa den som frågar med fakta istället för att häva ur dig något utan att motivera det! Sharan är knappast "något av det sämsta på marknaden".

Klagar på osakliga inlägg utan fakta och sedan rabblar du ur dig personliga erfarenheter? Lite märkligt om du frågar mig.

Jag har ingen personlig erfarenhet av några av de aktuella bilarna. Däremot försöker jag hålla mig bra med på vad som händer i bilvärlden och vilka bilmärken och modeller som verkar bra och vilka man bör undvika. Att stryka direkt om ni vill ha kvalité,  är de nya asiatiska märkena då dessa skyltar med långa garantier men inte håller löftet om dem. Bmw är oftast ett säkert val så till vida att de håller mycket bra och är billiga i drift. Skulle något gå sönder dock så är den inte speciellt rolig att lämna in på verkstad och framför allt inte rolig att hämta ut. Mercedes har börjat återhämta delar av den kvalité de höll under tidiga årgångar men är fortfarande lite för rostbenägna för att jag skulle känna det var ett alternativ. Audi och Volkswagen är lite samma som Bmw, dock inte lika framstående vad gäller motorer och hållbarhet. De alternativ som faktiskt är intressantast i dagens marknad tycks vara Volvo och Ford, men där har Volvo gått ifrån deras i tidigare dagar kubiska formspråk och konstruerar numera mycket säkra, bekväma bilar med hög kvalité men värdelösa utrymmen. På det området är då Ford bättre och deras nya motorlina är fantastisk. Deras dieslar är inte de mest moderna på marknaden men de gör sitt jobb bra, om än de är lite törstigare än vad som är nödvändigt. Just s-maxen är inte den som utnyttjat utrymmet som bäst av deras bilar men jämfört med konkurrenterna är den bra. Japanarna brukar vara ganska säkra köp men också konstruerade för annat klimat och mindre människor. De är inte heller lika skyddade från rost, om än de blivit betydligt bättre. Franska bilar ska undvikas.

Mitt förslag skulle vara en Ford S-Max med 2 liters dieseln eller någon av EcoBoost modellerna 
  • MrsC74

Vi har 3 grannar som har forden. Alla är väldigt nöjda. Ingen har haft problem. Vi kör oxå Ford men en Mondeo. Nästa bil kommer också bli en Ford :)

• MrsC74

Felix. Och min syster som köpte en ny dyr Audi hade 100 ggr mer fel än din Ford. Då går inte att döma ut alla bilar pga av att du hade fel på din. Du kanske fick ett måndagsex ;)

• Anders Johansson

Jag vill inte gå i debatt med "beccagranen" utan överlåter åt andra att bedöma din trovärdighet.

Jag kan inte se att det finns något som styrker din kritik mot Sharan (t.ex. Vi Bilägare, Rostskyddsmetoder eller liknande källa). Din rekommendation av S-Max med 2-litersdiesel är vettig men jag anser att även Sharan värd motsvarande rekommendation.

Det stämmer att mina inlägg baseras på personliga erfarenheter, plus också tidningar, verkstäder och forum. 

• Luzita

Vad roligt med fler kommentarer, även fast vi redan köpt en bil. Intressant att höra vad folk tycker ur olika vinklar.

Det blev en begagnad S-Max (diesel). Är supernöjda hittills! :) Det är verkligen helt underbart med så mycket utrymme. Och den är väldigt skön att köra. Vi har haft den i tre månader hittills så vi får väl se vad vi tycker längre fram och hur den funkar under vintern.

Leonel 090722, Lúcas 120511, BF 131007
  • k anka

Vi har just köpt en S-Max och är nog nöjda. På slutet var vi inne på en Sharan som känns nyare och lite finare, men det var till sist priset som avgjorde. Båda är nog bra bilar!

Dock undrar vi över bagagerummet i S-Maxen eftersom biten längst bak på golvet lutar nedåt. Finns det någon vettig gummimatta till S-Max med 7 säten? Sharanen hade en rejäl matta med uppvikta kanter, precis som Volvo mfl brukar ha. På Ford tipsade de om en matta på Biltema som man själv kan klippa till men då saknar den kanter.

Någon som har tips?     

• felix le chat
    MrsC74 skrev 2013-09-03 20:12:31 följande:
    Felix. Och min syster som köpte en ny dyr Audi hade 100 ggr mer fel än din Ford. Då går inte att döma ut alla bilar pga av att du hade fel på din. Du kanske fick ett måndagsex ;)

Rent sakligt så har Ford kvalitetsbrister, både vid jämförelser hos bilprovningen och undersökningar
    hur nöjda kunderna är.   Jag undviker i framtiden.

Man måste ha en bra verkstadsorganisation också.  Saknas hos Ford.

• GöranS

Hej
    Har en S-max med 2,2l 2012 som jag är riktigt nöjd med förutom priset på att byta framruta och lösningen med lastskyddet. Borde kunnat gå att göra nån lösning så man kan ha det i när man har alla sju säten uppe. Som det är nu får det ligga i garaget.
    Bagagematta hittade jag en bra i Polen via E-bay. Den har uppvikta kanter och ligger bra. Går även att använda med de bakersta sätena uppfällda. Runt 300 gav jag för den vilket jag tyckte va billigt, 

• JMW01
    k anka skrev 2013-09-16 08:40:14 följande:
    Vi har just köpt en S-Max och är nog nöjda. På slutet var vi inne på en Sharan som känns nyare och lite finare, men det var till sist priset som avgjorde. Båda är nog bra bilar!

Dock undrar vi över bagagerummet i S-Maxen eftersom biten längst bak på golvet lutar nedåt. Finns det någon vettig gummimatta till S-Max med 7 säten? Sharanen hade en rejäl matta med uppvikta kanter, precis som Volvo mfl brukar ha. På Ford tipsade de om en matta på Biltema som man själv kan klippa till men då saknar den kanter.

Någon som har tips?     
    Vi köpte en matta som är till Ford S-max 5-sitsig som vi vek upp längst in. Tepjpade med dubbelhäftande tejp på undersiddan. Då har vi uppvikta kanter och en perfekt matta i de flesta lägen.
  • Genuin
    Nesss skrev 2013-02-17 23:07:15 följande:
    Vi var inne på en sådan, men fastnade helt för Citroën C4 Grand Picasso. Helt underbar bil!
    Bästa bilen :)
  • ErikB
    k anka skrev 2013-09-16 08:40:14 följande:

Någon som har tips?     
    Vi sparade vår gamla bagagerumsmatta från vår gamla Ford Focus HGV -02. Den passar hyfsat bra i vår sjusitsiga S-max när vi har de bakre stolarna fällda.
  • Kent Åke

Hej,
    Har själv haft en s-max (flexifuel) i 6 år (11 000mil) och har överlag mycket positiva erfarenheter. Det endas som inte fungerade speciellt bra var att köra på E85. Jag hade en del start problem, men gick sedan över till bensin och efter detta försvann problemen. Jag har haft 3 barn och det fungerade bra, Barnen fick mer utrymme i baksätet jämfört med vår tidigare Volvo 850GLT. De satt dessutom högre och hade bättre sikt ut (vilket varit populärt), samt bagageutrymmet var större.Vi har inte använt extrastolarna alltför mycket, men då de behövdes var det enkelt/smidigt att bara "fälla upp" ur golvet.
    Under de sista 2 åren har frun använt bilen som "pendlingsbil" vilket blivit något dyrt pga av att service intervallet är 1000mil (pga möjligheten att köra E85). Jag har hittills servat var 1000:e mil, men om jag skulle behållt den längre så hade jag ökat till service var 1500:e mil (OK enligt märkesverkstad, om man bara kör bensin).
    Tips om du köper s-max är att du väljer en med metallic lack. Jag har haft en svart metallic och den har fungerat bra mot stenskott, men har däremot sett ett flertal som inte haft metallic med många stenskott (skador) i motorhuven.
    Hälsningar Kent-Åke 

• 100kgpappa

Är också väldigt nöjd med våran. Har haft den 4 år nu, och den börjar närma sig 12000 mil. Servat och bytt bromsbelägg är de kostnader jag haft, same ett hjullager son skall bytas så fort jag får hem det.

Har 2.0 diesel med dual-clutch-lådan.

Det enda som strulat är farthållaren, som kan vara lite svår att aktivera då knappen glappar.

• elyse

::följer::

Vi funderar också på en S-Max och att ha den i 3-4 år för att sedan byta till en hybrid, förmodligen någon Toyota-modell.

Svar på tråden Erfarenhet av Ford S-Max?