• hannapanna84

Hur gör ni som är arbetslösa och gravida?

Söker ni jobb?
    Berättar ni om graviditeten vid intervjuv?
    Har ni berättat för arbetsförmedlingen, när gjorde ni det?  

• Svar på tråden Hur gör ni som är arbetslösa och gravida?
  • Meland

Nej jag har slutat söka jobb efter att vi bestämt att behålla barnet. Det är ju ingen som anställer en gravid tror jag...

• hannapanna84
    Meland skrev 2013-02-17 22:39:51 följande:
    Nej jag har slutat söka jobb efter att vi bestämt att behålla barnet. Det är ju ingen som anställer en gravid tror jag...

Det tror inte jag heller det är, eller ja chansen är ju mindre iaf.
    Men du får ingen ersättning då? 
  • LitenBlomma

Då stämplar du inte a-kassa? Det är ju den lilla detaljen med jobbsökandet de är petiga med

Jag söker jobb men skriver inte att jag är gravid. Om jag får komma på intervju får de vara blinda för att missa magen

• hannapanna84
    LitenBlomma skrev 2013-02-17 22:48:13 följande:
    Då stämplar du inte a-kassa? Det är ju den lilla detaljen med jobbsökandet de är petiga med

Jag söker jobb men skriver inte att jag är gravid. Om jag får komma på intervju får de vara blinda för att missa magen

Det ä ju inte smidigt det där för man måste ju söka för o få a-kassan.
    Dessa regler.... 
  • hannapanna84
    LitenBlomma skrev 2013-02-17 22:48:13 följande:

Har du meddelat arbetsförmedlingen om läget? Hur tidigt gjorde du det?
  • Meland

Nej jag har inget... Blev färdig med min utbildning till undersköterska i december och kontaktade af direkt samma dag. De skulle höra av sug men jag väntar fortfarande. De vet inget om mon graviditet.

• LitenBlomma

Jag berättade vid första besöket. Min timanställning gick ut i v10 så där efter nån gång.

• jashrinah

jag söker praktik , har gjort det sedan augusti. får inga napp dock , man är tydligen helt värdelös när man är gravid , får inte ens jobba gratis åt kommunen -_-

• estetbarnet

jag har varit delvis arbetslös hela graviditeten, jag berättade för arbetsförmedlingen om att jag var gravid och sedan sökte jag inte tillsvidaretjänster. Sedan om jag gick på en intervju så sa jag inget om graviditeten. Sedan behöver man ju som gravid inte säga något förrän typ 2 eller 3 månader innan BF när man jobbar. 

• Krompirusa

Jag blev uppsagd när jag var i v 12, pga arbetsbrist så var de tvugna att göra sig av med alla visstidare, hade jobbat där i 11månader... Har a-kassa nu samtidigt som jag söker jobb på heltid men kan ju säga att det är är helt onödigt, jag söker jobb mest för att de kräver det.. Varit o lämnat in cv på ams när dom haft olika företag där men ingen har hört av sig.. Jag sa till dom så fort jag anmälde mig, så dom vet varför man inte får jobb.. Ska träffa handläggaren på torsdag, får se vad hon säger... Kanske kan få nån utbildning eller nått.. Himla tråkigt att sitta hemma hela dagarna...

• Apopan

Jag stämplade inte (hade ingen annan inkomst heller) och jag kände väl att om jag inte lyckades få jobb som icke-gravid så skulle jag inte få det som gravid heller.
    Hade en jättejobbig graviditet också, så det kändes inte helt fel att gå hemma heller. Om jag hade mått bättre så hade jag dock iaf försökt att ge mig ut på praktik.

• Krompirusa

Jag har ju mått bra under graviditeten, men hade jag mått dåligt eller haft komplikationer så hade jag sökt sjukskrivning... Då har man ju nån inkomst ialla fall

• Lambi87

Jag har "lyckats" vara arbetslös båda mina graviditeter. På nåt sätt så har det lyckats pricka in när det är lågkonjuktur och det är ont om jobb.

För att få ersättningen så måste man ju göra som de säger. Men för att få jobb som gravid så tror jag man måste ha någon specialkompetens som är efterfrågad.

Men så jobbigt är det ju inte att skicka iväg några ansökningar i månaden. Skriver inte att jag är gravid, däremot när jag pratar med en arbetsgivare så nämner jag det. Tror på att ärlighet varar längst. Hur kan man börja ett jobb med att ha "lurat" sin chef?

• Masken84

Jag jobbat extra och väntar nr 2 nu. Har varit arbetslös sen 2011 när jag väntade första! Nu med andra jobbar jag så mycket som jag orkar/ kan då nr 1 inte går på dagis än!!

• hannapanna84
    Lambi87 skrev 2013-02-18 02:38:40 följande:
    Jag har "lyckats" vara arbetslös båda mina graviditeter. På nåt sätt så har det lyckats pricka in när det är lågkonjuktur och det är ont om jobb.
    För att få ersättningen så måste man ju göra som de säger. Men för att få jobb som gravid så tror jag man måste ha någon specialkompetens som är efterfrågad.
    Men så jobbigt är det ju inte att skicka iväg några ansökningar i månaden. Skriver inte att jag är gravid, däremot när jag pratar med en arbetsgivare så nämner jag det. Tror på att ärlighet varar längst. Hur kan man börja ett jobb med att ha "lurat" sin chef?

Precis, nä ljuga ska man ju inte göra det förlorar man ju själv på i längden vem vet man kanske söker till samma företag senare och då lär de ju minnas.

Vi verkar göra likadant med jobbsökandet iaf och det är väl det enda man kan göra...  
  • Pumpkin

Jag har varit arbetslös i drygt 1 år (hade dock ett sommarjobb på 75% i somras) och har alltså varit arbetslös hela graviditeten (är i v. 30 nu). Jag har fortsatt söka jobb som vanligt och rapporterar till AF en gång per månad, det måste jag ju om jag vill ha någon a-kassa. Jag skriver aldrig i en ansökan att jag är gravid, det lär de se själva om jag får komma på intervju.

Har bara berättat för en handläggare på AF att jag är gravid, det gjorde jag i fjärde månaden typ. Men nästa gång jag ringer in och rapporterar kommer jag nog säga det också.

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Lambi87

För mig har det nästan bara varit positivt att jag berättat hela tiden för af att jag är gravid. De har liksom inte satt riktigt samma press och ju närmre förlossningen jag kommer desto mer förstående är de för att man "inte kan söka eller bör söka" vissa jobb just nu.

Men jag se faktiskt knutit lite kontakter under mitt jobbsökande nu och flera som vill att jag ska återkomma när jag är färdig med föräldraledigheten. Det känns ju toppen! :) Och att allt sökande inte är helt förgäves. Plus att man lärt sig vart man inte alls vill sätta sin fot!

• hannapanna84
    Lambi87 skrev 2013-02-18 13:03:25 följande:
    För mig har det nästan bara varit positivt att jag berättat hela tiden för af att jag är gravid. De har liksom inte satt riktigt samma press och ju närmre förlossningen jag kommer desto mer förstående är de för att man "inte kan söka eller bör söka" vissa jobb just nu.
    Men jag se faktiskt knutit lite kontakter under mitt jobbsökande nu och flera som vill att jag ska återkomma när jag är färdig med föräldraledigheten. Det känns ju toppen! :) Och att allt sökande inte är helt förgäves. Plus att man lärt sig vart man inte alls vill sätta sin fot!

Härligt att det har endel positivt med sig också =)

Jag ska berätta nästa gång jag pratar med dom har jag tänkt.  
Svar på tråden Hur gör ni som är arbetslösa och gravida?