• Tinki

Gravid, extremt trött och arbetar natt.. Någon som har något tips?

Jag är, som rubriken lyder, gravid (vecka 7+0 idag) och konstant extremt trött . När jag är hemma och ledig, vilket jag varit i nästan två veckor nu pga diverse komplikationer, har det blivit till en vana att sova ett par timmar mitt på dagen för att orka med.

Nu när jag börjat arbeta igen är det nattarbete som gäller för min del, och jag tycker om det. Egentligen. Det är  bara det att just nu är det pest och pina att ta sig till jobbet och framförallt försöka hålla sig vaken hela natten som blir ca 12 timmar med resväg också.
    Så nu efterlyser jag lite tips på vad som kan tänkas göra mig lite piggare när jag jobbar? Någon som har något tips? Jag provar vad som helst, för det här är inte roligt någonstans!

• Svar på tråden Gravid, extremt trött och arbetar natt.. Någon som har något tips?
  • hannis

Det är nog inte så mycket att göra tyvärr förutom att sova så mycket du kan, äta bra mat och dricka lite kaffe när det blir som allra värst. De flesta är väldigt trötta i början av graviditeten men det går över för det mesta. (För att sedan komma tillbaka under sista delen av graviditeten) Under andra trimestern brukar man må bra och känna sig pigg igen!

Jag har själv varit väldigt trött under den är graviditeten (är i vecka 37 nu) och det har ibland varit helt olidligt att ta sig till jobbet. Jag slutade jobba kväll och natt kring vecka 30 och gick även ner lite i tid för att underlätta. 6 månader innan beräknad förlossning har du rätt att gå ner i tid utan att det påverkar din föräldrapenning sedan.

• CamillaLukasLudwigMagnus

Jag jobbar också natt & i början av graviditeten sov jag så fort jag var hemma, blev helt osocial en lång tid. Nu sover jag istället inte på nätterna & jobbar hellre än att ligger & vrider & vänder mig hemma i sängen, på jobbet får jag i alla fall betalat :) hoppas det vänder för dig också.

• Shady

Jag var (är?) också väldigt trött ffa i första trimestern. Nu är jag i vecka 27 och det är en annan typ av trötthet, nu är den mer fysisk, i början var det... tröttma. Det kändes som en sjukdom, en diagnos som inte är jämförbar med vanlig trötthet. Jag jobbar också mestadels nätter men för mig spelade det ingen roll vilken tid på dygnet det var, jag var lika trött ändå! Tungan ute När man vaknade efter sina åtta timmars sömn så var det som att det inte hade hjälpt, haha. Men misströsta icke! Det blir bättre, eller så vänjer man sig. Du går nu in i den för kroppen mest ansträngande perioden, det är hormoner, kroppen ska förändras och förberedas ja det är mycket. Var försiktig med koffeinet ett par månader framöver då mycket koffein kan öka risken för missfall.

Håll ut, det blir bättre och om inte annat så får du iaf en fin belöning så småningom. :)

• cattus

Fy sjutton för att dessutom jobba natt. Jag jobbar dagtid (9-19), lite mer än heltid men kommer hem, äter,  "lägger mig" och ligger tills jag går och lägger mig för att sova. Lediga dagar dåsar jag i soffan och går aldrig ut. Sover skit under natten vilket inte förbättrar vakenheten.
    Som  Shady nämnde, undvik koffein(finns även i energidrycker). Sov när som helst du kan. Skit i alla andra "måsten", ett tag  iallafall.
    Min sambo gör allt hemma just nu och det är så skönt att han inte tycker att det är orättvis, men han ser hur trött jag är. Vila, vila , vila....

• Tinki

Åh, tack för positiva svar. Jag hoppas det vänder snart :)
    Ang koffeinet så dricker jag aldrig kaffe i vanliga fall, inte heller energidrycker. Dock kan det bli en eller två koppar the ibland sådär, men det är inte ofta..

Nu har jag dessutom gått och blivit riktigt tjock! Jag kommer inte i mina kläder längre, inte ens tröjorna.. Haha.. 7+5 nu och redan tjock, hur ska detta sluta? :P 
    Trots att magen växer så går vågen neråt.. -8kg sen jag plussade, känns inte helt okej men BM säger att det inte är någon fara...

• Kat91
    Tinki skrev 2013-02-23 01:37:07 följande:
    Åh, tack för positiva svar. Jag hoppas det vänder snart :)
    Ang koffeinet så dricker jag aldrig kaffe i vanliga fall, inte heller energidrycker. Dock kan det bli en eller två koppar the ibland sådär, men det är inte ofta..

Nu har jag dessutom gått och blivit riktigt tjock! Jag kommer inte i mina kläder längre, inte ens tröjorna.. Haha.. 7+5 nu och redan tjock, hur ska detta sluta? :P 
    Trots att magen växer så går vågen neråt.. -8kg sen jag plussade, känns inte helt okej men BM säger att det inte är någon fara...
    Det vänder! Jag var också ruskigt trött i början av graviditeten med sonen. Jobbar ständig vaknatt, tack och lov var vi två då så min kollega fick hålla mig vaken :P Drack brutala mängder läsk (rekommenderas inte...) och gick upp nästan 25kg totalt. Gick hem 7 veckor före bf för då orkade jag verkligen inte mer. Ett tips om du kan senare i graviditeten: gå hem med 5-6 veckor kvar om du är som jag att det tar lång tid att ställa om helt. Första 3-4 veckorna jag var hemma själv innan han tittade ut sov jag som en kratta oavsett tid på dygnet under tiden jag ställde om.
  • Shady

Du är förmodligen bara svullen och har samlat på dig vätska, det brukar också kunna ge med sig. Så länge din kropp inte säger ifrån så försök röra på dig med lite promenader, simma kanske? Och fortsätt dricka vatten, den där "pluffsigheten" försvinner om inte förr på ett kick vid förlossning!

• PlaskLilly

Gillar denna tråd! Jobbar själv nätter (11 timmars pass) och är gravid i v 7 (6+3). Känner mig oerhört trött så det ska bli spännande och se hur man mår nu när man kommer tillbaka i morgon efter långledighet och sjukdomar!

• Anki87

Jobbar själv natt och hade en fruktansvärd första trimester med trötthet osv men jag valde att lyssna på min kropp och lade mig för att vila 2 timmar mitt på natten och mina kollegor var djupt förstående och kallade på mig om det var något, jag hörde dock alltid larmet. Min chef var också orienterad om vad vi gjorde och det gav hon grönt ljus till..

• CamillaLukasLudwigMagnus

Är i v25 och om du vill höra något positivt, så jobbar jag hellre än vrider & vänder på mig under nattimmarna hemma, (har svårt att sova) nattimmarna... Extra + att då vara på jobbet & få betalt ;)

• Cissibo

Tycker att du gör rätt i att inte dricka kaffe. Min erfarenhet är att man bara bränner energi man egentligen inte har över , blir ännu tröttare när man väl kan varva ner och får ännu längre återhämtning (vilket ju är det sista man behöver som trött preggo). Är själv i v 21 och när tröttheten "borde" gått över runt vecka 17 växlade den istället upp ett snäpp. Har fått råd av dietist att försöka få i mig proteinrik kost även mellan målen, stärka upp med Gainomax och smoothies på kesella och linfröolja, äta ostkaka o risifrutti när inget annat går ner. Hjälpte helt okej några veckor men nu är jag hemma och sängliggandes i väntan på provsvar o diagnos. Utmanade ödet i morse och lämnade på dagis för att avlasta min man som fått dra runt hela hushållet i flera månader nu, det tog visst hela dagens energi (minst). Mitt råd är att lyssna på kroppen och tänk igenom vad som egentligen är viktigt. Våga be om hjälp om du behöver det, var inte rädd för att be om sjukskrivning om det inte blir bättre! Prio ett är (borde vara) att orka hålla sig i form inför förlossning och tiden därefter, även om det känns avlägset. Prio två för mig är min son och prio tre borde vara min man som får slita så, inte mitt jobb... Vad är viktigast i längden? Jag tänkte att jag skulle "träna ikapp" när tröttheten gick över men innan jag blir tung. Nu känns ju det lite felprioriterat, borde prioriterat ner jobbet från början istället... Oj, detta var visst lite terapi för min del, jag som alltid försökt hålla mig borta från forumtrådar... Hoppas att du piggnar till snart eller hittar något som funkar!

• Cissibo

Aha, fattade precis att tråden är över ett år gammal, reagerade inte förrän jag såg ett svar från mars 2013 o ba "det har ju inte varit ännu, eller..." hur trött är man inte då 😵 Okej, hoppas att allt har gått bra och att bebben kanske t o m börjat sova ordentligt på nätterna !

Svar på tråden Gravid, extremt trött och arbetar natt.. Någon som har något tips?