• Turbo2013

    Bebis 4 veckor "bråkar" vid amning

    Hej!
    undrar om fler har som jag...
    vår lilla tjej är snart 4 veckor och har sedan några dagar tillbaka börjat krångla vid amningen. Hon äter varannan-var tredje timme ovh jag fick rådet att amma på båda brösten vid varje tillfälle då jag haft besvär med såriga vårtor. Nu är såren bättre men kör ändå båda brösten-fel?
    Först när jag lägger till henne går d bra, men till slut sätter hon i halsen, då försöker jag få henne att rapa vilket ofta funkar. Sen ner och fortsätta på bröstet då är det inte ovanligt att hon somnat och äter väldigt lite.... känner att bröstete inte är tömt och blir lite stressad... går och byter blöja och hon vaknar till...sätter mig igen och försöker ,
    med första bröstet el det andra (som känns fullt och droppar), men gon bråkar nu, gråterm fäktar med armarna och suger inte, har ofta bara vårtan i munnen. frustrerande ocj gör ju ont när hon bråkar med vårtan....
    jag undrar: har hon redan blivit mätt? mina bröst är inte "tomma", får jag mjölkstockning nu? eller vill hon inte äta mer för det inte finns mjölk? (svårt tro det för det rinner kring hennes mun....men är den för varttnig?)
    ska man köra ett bröst i taget? kan amnngen nu helt plötsligt bara ta 10 min istället för ca 30 som vi haft innan?

    någon som känner igen sig? tacksam för svar
    ha en bra dag!

     

  • Svar på tråden Bebis 4 veckor "bråkar" vid amning
  • Liten elak och intelligent

    Det kan mycket väl vara så att hon helt enkelt inte vill ha mer när hon ätit inte så mycket. Låt henne styra rytmen! Vill hon somna efter bara lite, låt henne göra det och erbjud igen när hon vill ha. Det finns inget fel eller rätt vad gäller ena eller båda brösten. Först erbjuder du det ena, när hon är nöjd där erbjuder du det andra. Vill hon då så vill hon. Kanske vill hon just nu äta lite men oftare? Eller så äter hon lite mindre totalt. Så länge hon är nöjd och ökar i vikt som hon ska så behöver du inte oroa dig. Att din mjölk skulle vara för vattning behöver du inte oroa dig för.

  • pigglet

    Klart du har mjölk! Du beskriver ju hur hon sätter i halsen, hur mjöken droppar från bröstet hon inte suger på... Du kommer ha mjölk så länge du ammar henne när hon vill äta.

    Vid 3 veckor strular många bebisar med maten (och annat). Utvecklingssprång kalls det väl? Det är också helt normalt att bebisen lär sig äta mer effektivt och därför inte ammar lika länge.

    Jag tycker det låter som hon är mätt, och blir störd av att du väcker henne när hon somnat och inte vill äta mer. Låt henne vara, kanske hon vill äta snart igen och då har du ju chansen att "lätta på trycket" i det andra bröstet.
     
    Det tar några dygn för brösten att anpassa sig efter hur mycket barnet vill ha, både när barnet plötsligt vill ha mer och när det vill ha mindre. Det är ju lite jobbig när brösten känns överfulla. Står du inte ut går det pumpa/handmjölka lite så det värsta släpper, men bäst är att låta bebisens efterfrågan styra produktionen.

    Ja, det går utmärkt att bara amma på ett bröst. Det är det många av oss som gör. JAG har gjort så de första månaderna, men så småningom har barnet velat ha från båda. Men det där är så olika.   

  • Turbo2013

    Tack för era svar!
    Var på BVC idag och hon ökar fint i vikt så jag får försöka släppa oron... Bara väldigt frustrerande när hon gallskriker när man ammar henne...
    Jaja är väl en utvecklingsfas ð???ð???
    Kram!

  • hannis

    Brösten blir aldrig tomma! Så länge barnet går upp i vikt och du ammar så fort hon vill så behöver du inte oroa dig!

  • Aaglars
    hannis skrev 2013-02-18 15:11:03 följande:
    Brösten blir aldrig tomma! Så länge barnet går upp i vikt och du ammar så fort hon vill så behöver du inte oroa dig!
    Glad Så är det.
  • hannis

    Jodå det kan hon ju bevisligen eftersom hon går upp i vikt.

    Amning är jättelätt om man bara litar på sin kropp och låter bebisen amma fritt. Du har ju ingen anledning att bekymra dig alls eftersom din amning fungerar så bra.

  • Aaglars
    Turbo2013 skrev 2013-02-18 16:38:11 följande:
    Men kan hon hinna få i sig tillräckligt på fem minuter?
    Detta m amning är då inte lätt...
    Mina tre barn har alltid varit kort-ammare. Aldrig ammat mer än 10minuter i ett sträck. Och jag har haft tre riktigt knubbiga bebisar Skrattande
Svar på tråden Bebis 4 veckor "bråkar" vid amning