• Alux

Är det något jag missat? (packlista till 2åringen, 4 veckor i tanzania)

Jag ska åka med min son på 2 år till Tanzania i ca 1 månad.
    Jag har tillgång till Tvättmaskin.
    Är det något jag missat som ska med? Är något för mycket? För lite?

Tröjor/linnen: 10 st
    Shorts/byxor: De han åker i + 4 par shorts + 3 par långbyxor
    strumpor: 3 par
    tjocktröja/kofta: 2 st
    badkläder: Badblöjor
    Keps/solhatt: 1 av varje
    Skor: 1 par gympaskor och ett par sandaler
    kortärmad pyjamas: 3 st

barnvagn+myggnät
    armpuffar
    blöjor+våtservetter (ett halvt paket blöjor + tre våtservetter)
    tandborste + tandkräm
    alvedon + ipren (för honom)
    solkräm, med solskydd 50
    aftersun
    babytvål
    myggmedel
    salva till röd rumpa

och till handbagaget:
    napp+napphållare
    portionsvälling
    nappflaska
    filt
    snutte
    hans egna ryggsäck (Fylld med olika leksaker, lite snacks, pixieböcker och papper&penna)
    ipad
    blöjor (Hur många? Flygresan + mellanlandningar går på ca 20 timmar)
    våtservetter
    kudde
    Blöjpåsar
    Ombyten, till både mig och honom:
    Tröja 2 till honom
    byxor 2 till honom
    tjocktröja till honom 1

Är det något jag glömt? Eller något jag kan ta bort?

• Svar på tråden Är det något jag missat? (packlista till 2åringen, 4 veckor i tanzania)
  • ELLEoClara

Vätskeersättning ?

Näsdroppar?

• JanaLiiN

Om du vill minska på vikt och volym köp ett par badbyxor istället för blöjorna (tvååringar bajsar sällan medan de badar och vanliga badbyxor brukar funka fint).

Nässprej till flyget, kan tas i förebyggande syfte så att han slipper problem speciellt vid landning. Jag skulle stoppa ipren, alvedon och örontermometer i handbagaget. 

När vi reser har vi ca en blöja per timme i handbagaget, går allt bra använder man ju inte så många men blir det en dålig mage behöver man dem.

Om sonen går på förskola kan det vara värt att vara hemma två-tre extra dagar innan avfärd för att undvika magsjukesmitta - stanna hemma så mycket som möjligt dessa dagar.

Kudde får man på planet, är enklare att använda den om den inte dubblerar som snuttis.

Ska skriva igen om jag kommer på något mer.

• JanaLiiN

Kanske ta med lite mer leksaker om det inte finns på plats? Hink och spade om ni är på stranden, en badboll?

• Kodia

Solskyddsdräkt! Väldigt mycket bättre och smidigare är att smörja in hela kroppen med solkräm...

Kan det vara läge att vänja av med blöja? (Vet inte vilken typ av resa det är) I så fall lite kalsonger och några extra byxor. 

• JanaLiiN

Vi använde vanliga kläder istället för solskyddsdräkt, och smörjde det som stack ut. Bomullskjorta och shorts funkade fint.

• Alux

Ang vad det är för resa: Vi ska åka ner till min pappa som bor där nere :) åka ut på safari och såvidare. Så det blir nog några kalsonger med och lite mer byxor kanske, men det är inget som var tänkt att vi skulle börja med där nere, utan tar det när vi kommer hem (Absolut så kan vi öva på det, men inte sådär jätteintensivt :))

Kudden är som snutte där av så "måste den med" om han vill ha den med när vi väl åker, men det är en sådan liten vagnkudde så den är inte så stor :)

Leksaker finns på plats, där av bristen på leksaker :)

Då tar vi med oss nässpray, vätskeersättning har min pappa där nere redan så det är inget jag behöver ha med!

En blöja per timme var ju jättesmart! :)

JanaLiiN skrev 2013-02-18 13:12:54 följande:
    Vi använde vanliga kläder istället för solskyddsdräkt, och smörjde det som stack ut. Bomullskjorta och shorts funkade fint.
    Det är tänkt att jag ska göra så här! :)

• JanaLiiN

Kolla så han har vätskeersättning för småbarn. Finns på apoteket annars.

• Kodia

Nej, i safaribussen är det nog inte så lämpligt att potträna!

Om ni ska bada mycket (eller leka i strandbrynet/leka med vatten på land) är det jättebra med solskyddskläder - vanliga kläder är _inte_ sköna när de är blöta, och de drar åt sig massa sand. Dessutom skyddar ett tunt blött bomullsplagg inte särskilt bra mot solen...

Det låter som en jättehärlig semester! Ni får det säkert jättemysigt! 

• resemamman

Beroende på vilken typ av vagn du har så kan två myggnät vara smart. om bakdelen går att fälla upp, så kan du spänna ett myggnät fram och ett bak och får på så sätt jättebra luftgenomströmning i vagnen även om det är jättevarmt. Låter som en härlig resa!

• Princessan

Välling!!

Finns inte att få tag i utomlands, de som finnshar socker i.

Min lille blev sjuk och vägrade allt annat än välling och då var det bra med några extra paket.

• sophiie

Som prinsessan skrev. Välling om barnet nu dricker detta. Ta mer än vad du tror går åt

• fröken honung

Malariaprofylax?!
    Vätskeersättning finns bra och billigt att köpa på plats i Tanzania. Tror dom fortfarande kan ha vätskeersättning färdigt blandad i smala plastpåsar som man fryser. Blir som isglass och e lätt att få i även en kinkig liten.
    Solskyddskläder e smidigare än vanliga kläder oftast som ngt sagt tidigare. Om inte annat torkar de tokfort.
    Låter lite många tjocktröjor om ni inte skall högt upp mot kilimanjaro. Jag skulle hellre ta riktigt tunna långbyxor än shorts dela skydda mot solen dels mygg. Hellre tshirt än linnen så slipper man tänka på axlarna. Kom precis hem från 1 månad i Indonesien och shorts och linnen låg ouppackade medan jag svor över att ha för få tunna långärmade/långbyxor. Om ni bor m aircon så blir det ju gärna lite kallt på natten om lillkillen kastar av sig täcket/filt så en tunn pyjamas kan vara bra.
    Annars låter det underbart, var ngt år sedan jag var i Tanzania senast, superhärligt land.

Svar på tråden Är det något jag missat? (packlista till 2åringen, 4 veckor i tanzania)