• Lillan L

Ettåring vägrar amma efter magsjuka

Hej! Jag vänder mig hit för att kanske få lite råd eller stöd! Jag känner mig orolig över situationen som blev nu. Min 15-månaders dotter har ammat glatt och gärna (morgon, kväll, natt samt en liten stund vid läggning mitt på dagen), det har varit hennes stora tröst när hon är ledsen och hon har verkligen myst av närheten när det är sovdags (sång och amning). 

I Lördags blev lillan magsjuk och kräktes 2 gånger, bägge gångerna låg hon vid bröstet och nu vägrar hon totalt att ammas. Jag får inte ens hålla henne (jag sitter alltid med henne i famnen när jag ammar, vyssar), hon blir vansinnig och skriker och sparkar. Det verkar vara så att hon tycker att det är obehagligt och smakar illa sedan hon mådde illa. Så nu har hon inte snuttat alls på 2 dygn. Det har aldrig hänt tidigare så jag börjar tro att hon kanske slutat för alltid.

Och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig. Jag vill gärna amma henne längre än så här så för egen del känner jag mig ledsen och ratad (ikväll somnade hon hellre gnällandes för sig själv än i min famn som alla nätter hittills i livet), å andra sidan ett smidigt avslut om hon väljer själv. Men tänk  om hon ångrar sig om en vecka eller två, när det är försent, mjölken försvunnit. Ja hur lång tid brukar det kunna ta för den delen?

Någon som har några tips, hur jag ska hjälpa min flicka tillbaka till amning eller hur jag ska hjälpa mig själv att tänka runt detta :( ??? 

• Svar på tråden Ettåring vägrar amma efter magsjuka
  • Smurfan89

Min slutade naturligt, alltså han ville en dag inte ha mer:) vid åtta månader så du kanske också har sån tur att han slutar själv?:) ett år är väl rätt "normal" ålder å sluta amma va?

• Sar

Jag skulle hellre se det som positivt att det är barnet självt som slutar amma. Så har mina tre barn alla gjort, två vid ca 8 månader (tvillingar) och en vid 13 månader (enling). Jag skulle nog snarare tycka att det vore underligt att se det som att man blivit "bortvald" utan bara att ens barn gått över i en mer självständig fas vilket ju är precis vad de bör göra. Jag tyckte mycket om att amma men jag tycker mycket om att bara mysa med mina barn också och med den delen tar det längre tid innan de går över i en mer självständig fas.

• cloudberry79

Amningsstrejk tror jag. Lyssna inte på såna som tror att man måste sluta erbjuda för att de nekar. Min första blev sjuk när han var tio månader och ännu bara åt ersättning (han är prematur). Vi var tvungna att erbjuda flaskan hela tiden för att få i honom nödvändig näring. Bara för att barnet vägrar äta slutar man ju inte erbjuda mat!

(M)amma till V -07 och E -12
  • Sar

Men vid 15 månader föder sig ju barnet utmärkt på "vanlig" mat. I fallet med din prematur (mina två första var prematurer) så var ju ersättningen hans enda näring. Så är inte fallet här.

• Antilopen
    Sar skrev 2013-03-30 10:17:03 följande:
    Men vid 15 månader föder sig ju barnet utmärkt på "vanlig" mat. I fallet med din prematur (mina två första var prematurer) så var ju ersättningen hans enda näring. Så är inte fallet här.

Jaså, det vet du? När min var 15-månader åt han inga stora mängder mat, amningen var viktig för mig. Så sluta kasta ur dig "sanningar" om att alla 15-månaders föder sig utmärkt på vanlig mat.
  • keron
    Snällspiken skrev 2013-03-26 23:05:54 följande:
    Men alltså – hur kan man ens tillåta sig att känna sig ledsen och ratad för att ett så stort barn inte vill amma? Vad hände med respekten för BARNETS INTEGRITET?

Grow up! 

Och som svar på Antilopens fråga så nä – jag har inte haft någon "lyckad amning" av ett så stort barn. Jag hade väldigt lyckade amningar av barn upp till ett år däremot, och sedan har jag njutit av umgänget med dem i en annan skepnad.

Samtal kan t ex vara väldigt berikande, även med en 15 månaders. Likaså att äta middag tillsammans, med kniv och gaffel och tallrik.

• mfe

testat lägga henne först vid ena bröstet och om hon vägrar att byta till det andra direkt efter? min dotter på snart 13 månader kan göra sådär ibland, lägger henne mot vänster bröst och hon vägrar, vänder henne till höger och hon tar tag direkt.

kanske inte mycket till råd men.. 

• cloudberry79
    Sar skrev 2013-03-30 10:17:03 följande:
    Nja, min niomånaders ammar nästan exklusivt, vi får i henne lite gröt och lite plockmat, men jag räknar med att amma i mycket stor omfattning länge än. Om barnet har ammat i stor utsträckning tidigare så har ju den mesta näringen kommit från just bröstmjölk, så självklart erbjuder man bröstet då och då även om de skulle kunna äta annat.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • mfe
    cloudberry79 skrev 2013-03-30 15:32:35 följande:
    Nja, min niomånaders ammar nästan exklusivt, vi får i henne lite gröt och lite plockmat, men jag räknar med att amma i mycket stor omfattning länge än. Om barnet har ammat i stor utsträckning tidigare så har ju den mesta näringen kommit från just bröstmjölk, så självklart erbjuder man bröstet då och då även om de skulle kunna äta annat.
    var samma här, dottern ammade mer än åt vanlig mat till 10 månader ungefär, självklart erbjöd vi vanlig mat men hon föredrog bröstet så hon fick äta det hon ville och sedan amning. nu vid 1 år ammar hon vid sova och ibland för närheten, ingenting fel med det som vissa verkar tycka..
  • Mylla

Jag tror den lilla flickan associerar till magsjukan. Associerat illamående är inte så ovanligt. Själv mår jag lite illa när jag går in på ett ställe där jag jobbade när jag var gravid och mådde illa, fortfarande, barnet är snart 8 år.

Det verkar ganska taskigt att hålla på att tvinga på henne om det är så. Du kanske kan hålla mjölken igång om hon skulle ändra sig snart?

Sen att ta saken personligt känns ganska fånigt. Hon kan ju inte rå för om hon känner sig illamående eller bara inte känner för att amma mer.  

• k girl
    Mylla skrev 2013-03-30 18:42:52 följande:

Jag tror den lilla flickan associerar till magsjukan. Associerat illamående är inte så ovanligt. Själv mår jag lite illa när jag går in på ett ställe där jag jobbade när jag var gravid och mådde illa, fortfarande, barnet är snart 8 år.

Det verkar ganska taskigt att hålla på att tvinga på henne om det är så. Du kanske kan hålla mjölken igång om hon skulle ändra sig snart?

Sen att ta saken personligt känns ganska fånigt. Hon kan ju inte rå för om hon känner sig illamående eller bara inte känner för att amma mer.  

Fast det är vanligt att ett barn amningsstrejkar vid sjukdom! Dessutom är det rätt svårt att tvinga ett barn att amma. 
  • Sar
    Antilopen skrev 2013-03-30 11:46:50 följande:

Jaså, det vet du? När min var 15-månader åt han inga stora mängder mat, amningen var viktig för mig. Så sluta kasta ur dig "sanningar" om att alla 15-månaders föder sig utmärkt på vanlig mat.
    Jag skulle tro att det är rätt ovanligt att huvudsakligen livnära sig på amning vid den åldern. Vid 15 månader har många barn redan börjat eller ska snart börja på förskola.

• Lillkossan

Jag tror att det kommer gå över. Som någon skrev ovan mig så associerar hon nog bröstet med att må illa. Barn som ammas och har kräksjukan brukar spy vid bröstet, det blir lite som att stoppa fingrarna i halsen. Ge det några dagar så tror jag hon kommer vilja amma igen.

• Laura79

Hur har det gått TS? Jag är med om samma sak just nu med min 14-månaders. Jag förstår faktiskt inte alls. Hon har alltid varit värsta "amningsmonstret" men så helt plötsligt.

Svar på tråden Ettåring vägrar amma efter magsjuka