• etttredjeunderverk

Moderkaksprov idag, jätteorolig! Hur gick det för er?

Idag gjorde jag moderkaksprov i Uppsala för första gången på grund av dåligt KUB-resultat. 1:80, jag blev helt knäckt. Nu är jag nyfiken på andras erfarenheter! Var har ni gjort det, fick ni komplikationer, hur länge fick ni vänta på svar, fick ni också veta kön?

• Svar på tråden Moderkaksprov idag, jätteorolig! Hur gick det för er?
  • curlysun

För oss är det också andra barnet men vårt första föddes med downs syndrom så jag tänker inte på nåt annat än det. Vad bra att det kan vara nåt som inte stör på nåt sätt.du får gärna berätta hur det går för er.

• etttredjeunderverk
    Tallen skrev 2013-02-20 18:38:40 följande:
    Jag gjorde MKP den 29 februari och fick "snabbsvaret", dvs för trisomy 13,18 och 21 en vecka senare vilket var "klart". Dock ringde de till mig förra veckan och sa att labbet funnit en mindre avvikelse på kromoson 22 och i måndags lämnade  min man och jag blodprov så att våra kromosonuppsättningar kan jämföras med fostrets och se om någon av oss har samma avvikelse som kromoson 22. Nu väntar vi på svar...

Ja, det är otroligt vad många små avvikelser som finns som man inte vet något om! Hoppas de hittar avvikelsen hos någon av er också. Gjorde ni både snabbanalys och långtidsodlingen? Själv går jag och väntar på att telefonen INTE ska ringa! Inget samtal idag heller... Läkaren sa att om vi inget hört på fredag kunde vi vara lugna inför helgen. Men jag vill verkligen ha svaret svart på vitt innan helgen!!! Shit vad fredag kväll känns långt borta!
  • Tallen
    curlysun skrev 2013-02-20 19:10:29 följande:
    För oss är det också andra barnet men vårt första föddes med downs syndrom så jag tänker inte på nåt annat än det. Vad bra att det kan vara nåt som inte stör på nåt sätt.du får gärna berätta hur det går för er.
    Det skall jag göra, hoppas att höra från sjukhuset innan helgen men tror tyvärr inte att det blir förrän nästa vecka. 
  • Tallen
    etttredjeunderverk skrev 2013-02-20 21:46:17 följande:

Ja, det är otroligt vad många små avvikelser som finns som man inte vet något om! Hoppas de hittar avvikelsen hos någon av er också. Gjorde ni både snabbanalys och långtidsodlingen? Själv går jag och väntar på att telefonen INTE ska ringa! Inget samtal idag heller... Läkaren sa att om vi inget hört på fredag kunde vi vara lugna inför helgen. Men jag vill verkligen ha svaret svart på vitt innan helgen!!! Shit vad fredag kväll känns långt borta!
    Vi har gjort både snabbanalys och långtidsodlng och det är långtidsodlingen som vi nu väntar svar på, läkaren kommer att ringa till oss berätta vad labbet har kommit fram till och tyvärr blir det nog inte förrän efter helgen, men det är inte något jag kan göra mer än vara säker på att jag alltid har mobilen med mig.

Hoppas det går bra för er! 
  • curlysun

Hej fick svaret idag. Allting ser bra ut .hoppas att det går bra för er andra med

• Tallen
    etttredjeunderverk skrev 2013-02-22 21:10:18 följande:
    Fick besked idag, allt bra! Jag är så lycklig, kan inte sluta le!!! Lycka till ni andra!
    Grattis, så otroligt underbart för er! Här väntar vi fortfarande på svar på långtidsodlingen och nr 22! 
  • Tallen
    curlysun skrev 2013-02-25 10:46:11 följande:
    Hej fick svaret idag. Allting ser bra ut .hoppas att det går bra för er andra med
    Grattis fantastiska nyheter! 
  • curlysun
    Tallen skrev 2013-02-25 18:56:01 följande:
    Grattis fantastiska nyheter! 

Tack så mycket. Berättar gärna hur det går för dig. Håller tummarna !
  • etttredjeunderverk

Grattis curlysun! Vad skönt! Själv njuter jag nu i fulla drag av graviditeten, för bara några dagar sedan kändes det som om glädjen aldrig skulle komma tillbaka. Tänk vad oro kan göra med en!

• Tallen

Igår kväll ringde läkaren och det visar sig att min man har samma kromosomuppsättning som moderkaksprovet, dvs den mindre avvikelse som man fann härstamma/ finns även hos min man, och då han är "normal" så anses provet vara normalt och vi har inget att oroa oss för!

Svar på tråden Moderkaksprov idag, jätteorolig! Hur gick det för er?