Min erfarenhet, som pappa, är att inte ha så stora förväntningar efter förlossningen. Under graviditeten var jag som blivande pappa minst lika viktig/intressant som mamman. Frågor från vänner och familj, hur man trodde det skulle bli, hur man kände, hur man mådde osv osv. Även på BVC var ju jag som blivande pappa lika viktig som mamman.
Efter förlossningen, var jag plötsligt helt bortglömd. Jag ringde från BB, fick ett kort grattis, och sedan bara frågor om barnet och mamman. Inget om hur jag upplevde det eller kände. Även lika från mina "egna" vänner som knappt kände mamman. Mina föräldrar verkade inte heller det minsta intresserad av mig. Trots att detta var det största ögonblicket i mitt liv.
Även de närmsta veckorna var ganska lika, när man satt och pratade med vänner/familj, pratades det med mamman. Jag kände mest att jag satt på en stol brevid, och försökte delta i samtalet, utan framgång. Jag förväntades mest fixa fram fika, och serva mamman och barnet. Upplevde det mest som om jag som pappa redan spelat ut min roll och nu var oviktig.
Detta är nu många år sedan och inget jag är bitter över
. Något som är mer förståeligt idag, men då som 20-årig kändes det väldigt jobbigt. Ingen som överhuvudtaget ville lyssna hur jag kände och mådde.
Jag önskar att jag varit medveten om detta innan förlossningen, Så ha inte för stora föväntningar som blivande pappor, ingen menar illa men då är mamman och barnet i fokus under en tid.