• Lou2

Hur får jag mitt Mary Kay att börja rulla?!

Hej!
    Jag har en enkel fråga till er andra som jobbar med Mary Kay´s produktförsäljning. Hur har ni fått ert företag att börja komma igång och flyta? Ingen av min vänner eller familj är till särskild hjälp för de är inte intresserade helt enkelt. Tips från er andra på hur ni gått till väga tas tacksamt emot!!
    Jag älskar jobbets sociala sida men det är svårt när man inte får bokat klasser!

• Svar på tråden Hur får jag mitt Mary Kay att börja rulla?!
  • ChrisE

Hej Om du inte kommer igång med vänner och bekanta måste du söka dig utanför din egen krets. Kan du inte få några bokningar via MK eller din MK-ledare? Vad är det för klasser du vill boka? Har varit på olika MK "klasser" där det varit allt från undervisning till endast försäljning.

Fundera på vad du är bra på. Vad vill dina kunder? Alla kanske inte vill veta att deras ljusblå ögonskugga är helt fel för kundens färger eller vill de bara shoppa.

Vad kan du erbjuda som gör dig unik bland alla MK konsulter? Ni är ju faktiskt ganska många.

Skulle du kunna erbjuda klasser hemma hos dig? Många värdinnor orkar inte städa och kanske uppskattar att betala extra för kaffe o kakor bara de slipper vara hemma. Vad är det som gör dina klasser unika?

LYCKA TILL!!

• Lou2

Hej ChrisE!

Tack för utförligt svar på tråden :) Jag vill boka hudvårdsklasser med minst 3 stycken deltagare samt makeup facials där man konsulterar endast en kund åt gången.

Jag har försökt med klasser hemma hos mig men märkt att jag vart tvungen nu att gå utanför min egen krets. Så bjuder helt enkelt in folk på stan till vårt teams studio för utbildning/hudvårdsklass :) Jätte bra att få modeller dit samtidigt! Hoppas på att det kommer flyta!

• Dr T G Glas

Förlåt att jag säger det, men det där är pyramidspel med homepartyförsäljning och det kommer du aldrig tjäna några större pengar på. Jag har tillräckligt mycket erfarenhet från näringslivet för att kunna säga det direkt. Denna typ av pyramid bygger på att du kan snärja så många av dina vänner som möjligt.

Drömmen om att bli rik via sminkförsäljning är tyvärr bara en dröm och det kommer förbli en dröm.

Mig gick livet förbi
  • Lou2

Hej Dr T G Glas !!

Tack för svar i tråden :) Min önskan är inte att bli super rik på Mary Kay utan ha det som en rolig social grej vid sidan om. Jag jobbar heltid med ett "vanligt" jobb så det här är inget jag måste tjäna miljoner på för att bli nöjd, men jag vill ju självklart åtminstone gå plus minus noll!!

Pyramid eller inte överlåter jag till var och en att tycka kring. Jag tycker själv att marknadsplanen är rättvis. Alla som vill tjäna pengar måste jobba själva! Vi har det bara olika förspänt till stor del beroende på släkt och vänner när vi startar upp givetvis.

• Ordis

Jag har aldrig förstått och inte heller accepterat varför man måste sälja sådan skit? Lura sina stackars vänner att köpa skitprodukter så som Mary Kay. Hade en bekant som efter en halvtimmes "playdate" (hade barn i samma ålder) kommer och påpekar att min hud hade behövt bra produkter som Mary Kay och jämförde Mary Kay med de "dyra märkerna" och skulle vara lika bra som Bioterm, Cliniqe, Dior o.s.v. Varför skulle jag använda Mary Kay om jag aldrig skulle använda skit som Dior och billigt krafs som Cliniqe och Bioterm?

För det första blir man förolämpad för man har rosacea, som man faktiskt lyckas hålla i någorlunda skick med riktiga hudvårdsprodukter, att ens hud ser ut att vara i dåligt skick och sedan försöker man sälja på sin nya bekant massa produkter för man själv ska tjäna pengar? Behöver jag nämna att jag aldrig hört av mig igen? Maken till fräckhet!

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Gogo01
    Ordis skrev 2013-03-17 17:42:52 följande:
    Jag har aldrig förstått och inte heller accepterat varför man måste sälja sådan skit? Lura sina stackars vänner att köpa skitprodukter så som Mary Kay. Hade en bekant som efter en halvtimmes "playdate" (hade barn i samma ålder) kommer och påpekar att min hud hade behövt bra produkter som Mary Kay och jämförde Mary Kay med de "dyra märkerna" och skulle vara lika bra som Bioterm, Cliniqe, Dior o.s.v. Varför skulle jag använda Mary Kay om jag aldrig skulle använda skit som Dior och billigt krafs som Cliniqe och Bioterm?

För det första blir man förolämpad för man har rosacea, som man faktiskt lyckas hålla i någorlunda skick med riktiga hudvårdsprodukter, att ens hud ser ut att vara i dåligt skick och sedan försöker man sälja på sin nya bekant massa produkter för man själv ska tjäna pengar? Behöver jag nämna att jag aldrig hört av mig igen? Maken till fräckhet!
    Man använder naturligtvis vilken produkt som helst. Produkten står i samma klass som Dior, Biotherm, dvs hög klass. Man kan inte jämföra Mk´s produkter med billiga som Max factors hudvård.
    Mary kay har produkter för alla åldersklasser och för problemhy som Acne och Rosacea.
    Det har inte alla märken, därför kan man säga att det är hög klass på dom.
    Har man hittat en bra produkt OCH ett bra jobb med en bra marknadsplan, försöker man att vittna om den! Dvs prata om den, visa produkterna, bjuda på prover och smink så att alla får prova den. Man får prova gratis!
    Hur många produkter får du göra det med?
    Sen vill inte alla jobba lika mycket, då kommer skitpratet om att pådyvla och lura.
    Det gör det med alla jobb, avundsjukan och jantelagen är stor i Sverige, tyvärr!
  • Gogo01
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 14:10:25 följande:
    Förlåt att jag säger det, men det där är pyramidspel med homepartyförsäljning och det kommer du aldrig tjäna några större pengar på. Jag har tillräckligt mycket erfarenhet från näringslivet för att kunna säga det direkt. Denna typ av pyramid bygger på att du kan snärja så många av dina vänner som möjligt.

Drömmen om att bli rik via sminkförsäljning är tyvärr bara en dröm och det kommer förbli en dröm.
    Pyramidspel är ett spel där en sitter i toppen och håvar in pengar. Dit hör inte Mary kay!
    Alla får lika stor återbäring, avsett i procent hur mycket du jobbar.
    Bonusutbetalning hur många du rekryterar, har du värvat många under ett år, får du en diamantring.
    Och så går det vidare, du prackar inte på nån produkter.
     Du provar ut och erbjuder.
    OBS! Det är alltid rätt att säga nejtack! Ingen tvingar.
  • Nape

När vi försökte boka in grejer till möhippan märkte vi att många företag drog sig för det, så det skulle kunna vara en idé? Visst, man kanske inte säljer såååå mycket på möhippan, men det leder vidare till andra kontakter.

Samarbeta med en frisör? Du tipsar om en frisör om en kund klagar på sitt risiga hår och vill göra om sig- frisören tipsar om dig när kunden vill förnya sig med smink osv?

• kvartöver
    Lou2 skrev 2013-02-19 19:31:10 följande:
    Hej!
    Jag har en enkel fråga till er andra som jobbar med Mary Kay´s produktförsäljning. Hur har ni fått ert företag att börja komma igång och flyta? Ingen av min vänner eller familj är till särskild hjälp för de är inte intresserade helt enkelt. Tips från er andra på hur ni gått till väga tas tacksamt emot!!
    Jag älskar jobbets sociala sida men det är svårt när man inte får bokat klasser!

Hej, om du har många män i din bekantskapskrets så kan du försöka att sälja in Mary Kaý`s hudvårdsprodukter för män hos dom. Män bryr sig mer och mer om sitt utsende. Här är en liten blogg som jag läste om http://hudvardforman.blogspot.se/ där du kan se att män också använder hudvårdsprodukter.
    Ett lite tips på vägen.

Lycka till med din försäljning!
  • Lou2

Tack för tips! Jag har märkt att män är lättare för de är mer rakt på sak. Ofta vet män mer än kvinnor exakt vad de vill ha och efterfrågar just det. 

• elmadumle
    Gogo01 skrev 2013-08-11 13:36:03 följande:
    Man använder naturligtvis vilken produkt som helst. Produkten står i samma klass som Dior, Biotherm, dvs hög klass. Man kan inte jämföra Mk´s produkter med billiga som Max factors hudvård.
    Mary kay har produkter för alla åldersklasser och för problemhy som Acne och Rosacea.
    Det har inte alla märken, därför kan man säga att det är hög klass på dom.
    Har man hittat en bra produkt OCH ett bra jobb med en bra marknadsplan, försöker man att vittna om den! Dvs prata om den, visa produkterna, bjuda på prover och smink så att alla får prova den. Man får prova gratis!
    Hur många produkter får du göra det med?
    Sen vill inte alla jobba lika mycket, då kommer skitpratet om att pådyvla och lura.
    Det gör det med alla jobb, avundsjukan och jantelagen är stor i Sverige, tyvärr!
    MK är inte ett dugg bättre än många billigare märken, snarare tvärtom.
  • markvii

Ställ Dig bredvid TiggeROM o TaskSpeleROM o sälj.
    Dom betalar inget till kommunen/markägaren så varför
    skall du göra det - alla människor är lika värda och skall
    behandlas lika.

Mary Kay är väldigt okänt här i landet

• Ingelstrom

Jag skulle rekommendera alla som jobbar med den typen av marknadsplan att sticka ut på alla sätt de rimligtvis kan göra det på, och hitta nya vägar som inte alla använder sig av.
    Fundera över vad dina kunder gör UTÖVER att vara typiska MK-kunder. Vad kan de tänkas ha för intressen? Vart går de? Vad gör de? Vad tycker de om? Sedan letar du upp dem.
    Kanske ska du inte sälja till dem direkt, för då kanske du skrämmer bort dem? Istället kanske du ska satsa på att bygga en relation till dem, så att de är beredda att köpa sina produkter av dig löpande när de behöver, istället för att de kommer på en träff och köper något en enda gång.
    Om du inte har en blogg borde du skaffa det och blogga om sådant målgruppen tycker är intressant. Har du ingen egen mobilapp (som går att dela) borde du skaffa det också. De kostar inte så mycket längre.
    Kom på olika sätt att bygga kundlojalitet och kör hårt.

För din egen del kan det vara en god idé att sätta upp en gräns för hur dåligt det får lov att gå innan du lägger av. Sjunker inte din försäljning under X kronor per Y tid, ska du lägga minst Z timmar per dag/vecka.

En annan idé kan vara att prata med någon "traditionellt anställd" säljare du känner. De kan säkert komma med många andra bra tips.

Peace and Love

Henrik

Svar på tråden Hur får jag mitt Mary Kay att börja rulla?!