• JonathanSöder

Sjukskrivning från Föräldrapenning

Hej!

Min fru är hemma med våra tre barn(4,5år, 2,5år och 6mån) på heltid, men just nu tar hon  bara ut 1,5 föräldradag i veckan. Inget av barnen har någon gång gått på förskola. Nu kan det bli så att hon behöver sjukskriva sig och då dyker det ju upp en massa frågor.

Hur stor sjukpenning kommer hon att få med tanke på att hon bara tar ut 1,5 dag i veckan, men hon är ju hemma själv med dem 5 dagar i veckan? Hon har en SGI från innan första barnet föddes och den har vi sedan dess skyddat.

Om jag fattat rätt så kan jag ta ut VAB. Hur stor är den ersättningen?

Jag har ett jobb där ingen annan kommer göra mina arbetsuppgifter vilket gör att jag kanske går in i väggen när jag ska jobba ikapp. Kan någon annan hoppa in i mitt ställe? Jag har förstått det så, men vad krävs för att den personen ska få den tillfälliga föräldrapenningen.
    Hur skulle ersättningsmöjligheterna se ut i dessa exempel?
      - Barnens mormor finns med i en vikariepool. Just nu har hon ett vikariat, ej heltid. Hon tar inte ut a-kassa om hon inte får jobb genom poolen.
     - Barnens farmor bor i en annan stad, är arbetslös och jag tror att hon har a-kassa.
     - En vän till oss har inget jobb, men är inte heller arbetssökande.
     - En annan vän jobbar inte fredagar och kanske skulle kunna ställa upp då. 

MVH
    Jonathan

• Svar på tråden Sjukskrivning från Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej,

hennes sjukpenning grundar sig på hennes sjukpenninggrundande inkomst, SGI. 
    Du skriver att ni skyddat hennes SGI sen när första barnet föddes, hur har hon gjort det? Hennes sjukpenning kommer att baseras på hennes nuvarande SGI. Risken är stor att om hon inte tagit ut föräldrapenning alla dagar och heller inte skyddat den på annat sätt, att hon tappar sitt SGI-skydd. 

När det gäller frågor om tillfällig föräldrapenning, VAB,  så ber jag dig att vända dig till frågor gällande föräldraförsäkringen.

Mimmi,

Handläggare

• JonathanSöder

Nu är det klart att hon kommer bli sjukskriven två veckor från och med måndag.
    Kan hon redan imorgon göra de anmälningar som ska göras?

Hon har skyddat sin SGI genom att ta ut fem föräldradagar i veckan eller fyllt ut till fem dagar i veckan från det barnen fyllt ett tills nästa barn har fötts.   

• Försäkringskassan

Hej

Sjukanmäl dig till Försäkringskassan den första dagen som du är sjuk genom vår självbetjäningstjänst "Gör en sjukanmälan".

Den finns även tillgänglig på vår mobila webbplats.

Du behöver ingen e-legitimation för att använda den tjänsten.

Om du får föräldrapenning från Försäkringskassan måste du också ringa till Kundcenter 0771- 524 524. Annars riskerar du att få sjukpenning för samma tid som du också får föräldrapenning då kan du behöva betala tillbaka pengar senare.

Utbetalas sjukpenning kan inte barn vårdas samtidigt.

Barnet måst vårdas av annan person.

Hälsningar

Felix, handläggare

Svar på tråden Sjukskrivning från Föräldrapenning