• rolsrobb

Ensamstående pappa utan avlastning

Hej, Ny här inne och undrar om det finns någon som befinner sig ungefär i samma situation som jag själv.

Sepparerade för ca 1.5 år sedan och lever ensam med min stora pojke på heltid medan minstingen har jag varannan vecka. Helt ok och jag trivs jättebra, men blir svårt att planera när man nästan aldrig kan komma ut och få träffa andra vuxna.   Någon som känner för fika, ut och äta, prata men som kanske precis som jag, måste hem innan kvällen blir allt för sen.

MVH/Robert

• Svar på tråden Ensamstående pappa utan avlastning
  • viseversa

Menar du att mamman till barnen valde bort sitt äldsta barn? Eller var hon bara mamma till det yngsta??

• rolsrobb
    viseversa skrev 2013-02-20 19:58:50 följande:
    Menar du att mamman till barnen valde bort sitt äldsta barn? Eller var hon bara mamma till det yngsta??
    Nej, snarare tvärtom, min äldsta son kommer inte överrens med mamman och han är 12 år.
    Jag och mitt ex är inte ovänner men han klarar helt enkelt inte av att vara hos henne.
  • rolsrobb
    Skitoxå skrev 2013-02-20 20:01:52 följande:
    Hur gamla är barnen?

de är 8 och 12 år
  • Isnogood

Rent krasst, så tycker jag att din trådstart påminner om en ganska vanlig familjesituation, vad det gäller att behöva komma hem skaplig tid på kvällarna.

-Med tiden lär man sig att bli en baddare på att pussla, lirka ut minutrarna ur timmarna o ta lärdom av varje motgång för hur man i n t e skall göra nästa tillfälle.

-Inga vänner med barn i liknande ålder?
    Går ju o göra mycket mer på "hemmaplan" o ändå vara på annan plats o ges möjligheten att träffa andra vuxna, när man är ett "gäng", vare sig barnen är med, eller ej.

En vän som känner en vän osv      

De som inte kan respektera, o acceptera, att man har barn att ta hand om, lär inte heller vara god nog att lägga energi på.

Nu menar jag att människor som inte vill ha / är intresserade av barn, är dåliga, utan bara det att de då inte lär vara någonting för oss barnföräldrar, att lägga energin på

"Svamlar"

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • rolsrobb
    Isnogood skrev 2013-02-20 21:54:36 följande:
    Rent krasst, så tycker jag att din trådstart påminner om en ganska vanlig familjesituation, vad det gäller att behöva komma hem skaplig tid på kvällarna.

-Med tiden lär man sig att bli en baddare på att pussla, lirka ut minutrarna ur timmarna o ta lärdom av varje motgång för hur man i n t e skall göra nästa tillfälle.

-Inga vänner med barn i liknande ålder?
    Går ju o göra mycket mer på "hemmaplan" o ändå vara på annan plats o ges möjligheten att träffa andra vuxna, när man är ett "gäng", vare sig barnen är med, eller ej.

En vän som känner en vän osv      

De som inte kan respektera, o acceptera, att man har barn att ta hand om, lär inte heller vara god nog att lägga energi på.

Nu menar jag att människor som inte vill ha / är intresserade av barn, är dåliga, utan bara det att de då inte lär vara någonting för oss barnföräldrar, att lägga energin på

"Svamlar"

Nja, nu är jag själv i situationen där jag inte har någon farmor/farfar i närheten samt en pojke som har känner sig otrygg att sova borta. Jag känner väl själv att jag trivs bra men någon gång behöver man kunna komma bort, ladda baterierna men som det blivit så är det väldigt svårt. Som sagt lite mer komplicerat.

• Isnogood

Samla vänner hemma, hitta på någonting för både vuxna o barn..?
    Sen, finns många människor, både män o kvinnor, som inte kan (många orsaker) vara borta hur länge som helst hemmifrån på kvällarna / helger, bara att komma iväg på en fika, med bara en vuxen (eller flera) blir ju en lyxvara men inte en omöjlighet. 

• rolsrobb
    Isnogood skrev 2013-02-20 22:16:06 följande:
    Samla vänner hemma, hitta på någonting för både vuxna o barn..?
    Sen, finns många människor, både män o kvinnor, som inte kan (många orsaker) vara borta hur länge som helst hemmifrån på kvällarna / helger, bara att komma iväg på en fika, med bara en vuxen (eller flera) blir ju en lyxvara men inte en omöjlighet. 

Så enligt din mening så är det fel av mig att söka andra vuxna här inne som kanske upplever samma situation att inte få möjlighet att träffas, prata, utan barn?
  • lotus01

Skulle gärna fika med dig. Känner igen mig i din situation. Skönt att bara prata o umgås lite för att sedan gå hem till sitt.

• Isnogood

Absolut inte, och det har jag väl inte sagt? Obestämd

Är för trött just nu, för att försöka förklara för att minimera missförstånd, ha d gott.  

• rolsrobb
    lotus01 skrev 2013-02-20 22:24:32 följande:
    Skulle gärna fika med dig. Känner igen mig i din situation. Skönt att bara prata o umgås lite för att sedan gå hem till sitt.
    Du är välkommen :) MVH/Robert
  • Mamma plus son

Jag tycker du beskriver en ganska vanlig situation, det är väl normalt som ensamstående som har barn på heltid att inte ha så mycket tid att gå ut utan barn. Min är 4 år och jag har haft så sen födseln. Barnvakt har jag oftare nu än tidigare men med ofta så betyder det kanske någon timme varannan månad. Min barnfria tid arbetar jag oftast då han är på förskolan. Du är inte ensam men jag tipsar också om att gå med i föreningar för ensamstående eller hitta vänner som har barn i samma ålder. Det underlättar väldigt förståelsen och så kan man hjälpas åt med enkla sysslor ibland. 

• erimother

TS: vart bor du? Jag är i samma situation som dig och vill vara din vän och vi kan hitta på en del tillsammans...

hur kontaktar jag dig? 

• erimother

OJ, ser nu att du bor i Lund, så vi får nog planera ordentligt om vi ska kunna "hänga" tillsammans.

Jag är heltidsförälder till min stora flicka som är 8år och vvv till mina småtjejer, vi kanske kan träffas när du har dina barn och jag bara har min stora tjej, kanske nån resa till sommaren???  

Svar på tråden Ensamstående pappa utan avlastning