Blåbäret0 skrev 2013-02-21 13:34:09 följande:
Ts, gör det inte!!
Det finns hjälp, även i mindre kommuner!!
Du kommer förvandlas till en kontrollant, polis om du tar ansvar för din sambos missbruk/tillfrisknande! Han är en vuxen man, som SJÄLV måste ta ansvar för sitt eget liv!!
Tro mig, jag slåss nu med mitt medberoende, och det du funderar på att göra är riktigt osunt för dig, din sambo, och er relation!! Finns inget farligt som kan hända om din sambo går till en beroendemottagning, och att han ens ber dig att göra såhär är ett stort tecken på att han behöver hjälp! Du kan inte ta det ansvaret över honom, och bli ännu mer medberoende!
Det bästa du kan göra är att uppmuntra honom att gå till NA, och du till Al-anon, även ta kontakt med beroende-enhet.
Han kommer inte att sluta använda för att du agerar rätts-väsende åt honom, det kommer bara sluta i att han lär sig att inte ta sitt egna ansvar, bli bitter på dig, och ni kommer slutligen utveckla en mor-son relation. Ta det från en som vet!!
Finns andra sätt att hantera detta på, som är sunda! Han måste ta tag i det, utan att tvinga in dig i en roll som övervakare.
Han vägrar anonyma narkomaner (då är man ju inte anonym längre och dessutom har han kompisar som gått med där för att ragga kunder).
Han skulle aldrig gå till en beroendemottagning om det ens finns någon i den här stan, tänk om någon får veta eller tänk om han förlorar det lilla umgänget han har med sina barn.
Jag uppskattar ditt svar men han vägrar söka hjälp.