• Anonym (Uppgiven)

Finns det något sätt att gå runt lagen?

Jag valde att lämna mina barns far för en tid sedan! Tiden efter separationen har varit mer än turbulent. Han klarade inte av att bli lämnad och tog till drastiska åtgärder och har blivit helt instabil. Han började med otillåtna substanser. Detta ledde till en orosanmälan hos de sociala efter en anmälan från mig där det togs beslut att barnen inte fick vistas hos sin far ensam. Efter trakasserier och förföljelser så valde jag att flytta från orten för min och barnens säkerhet, och det är där mitt problem ligger. Jag bor fortfarande i samma kommun fast 1,5 mil bort. Det är där mitt problem ligger. Jag skulle behöva byta dagis och skola för att få ihop min vardag. Jag jobbar några mil ifrån mitt hem fast åt motsatt håll från skola och dagis. Jag får inte ihop mina dagar och kan inte sköta mitt jobb ordentligt. Men deras pappa säger nej till byte av skola. Dagis är inga problem då de kan ordna dubbel placering. Jag hade hoppas på interimistisk ensam vårdnad genom tingsrätten men fick inte igenom det men fick beslutat om stadigvarande boende för barnen hos mig. Finns det några som helst kryphål att ta för att få en flytt? Skolan han nu går på går med på en utflytt men skolan som han ska börja på vill inte sätta sig själva i skiten... Han är arbetslös/egen firma så det skulle inte vara några problem att för honom att lämna barnen om det någon dag skulle bli aktuellt med vv igen. Det går inte prata med honom och han är fast besluten att göra mitt liv så svårt som möjligt. Jag har påtalat att jag förmodligen kommer förlora mitt jobb vilket han kontrade med att han hoppades på.. Att flytta tillbaka till gamla orten är heller inget alternativ då det ändå tar längre tid att åka till jobbet och förändrar inte min situation. Jag har också kollat med skolskjuts men fick nej för att det inte är basskolan men skulle vi ha vv så skulle jag få rätt till det.

• Svar på tråden Finns det något sätt att gå runt lagen?
  • Anonym (Uppgiven)

Styckesindelning fungerar visst inte från iPhonen :/

• Anonym

Märkligt att skolan är så motsträvig. Vi hade inget godkännande från bonusdotterns mamma när hon skulle börja på en skola hos oss eftersom mamman stuckit. Visst var det lite krångel och stök, men vi sa att hon faktiskt hade skolplikt och om hon skulle kunna uppfylla den fick de helt enkelt låta henne gå i den skolan.

• Anonym

Hur långt från ursprungliga hemmet är "några mil"?

• Anonym (Uppgiven)

Om du menar att det ursprungliga hemmet är det nuvarande så har jag ca 3,5 mil. Men det ligger mitt i stan så att åka bil är inte möjligt av ekonomiska skäl så jag är beroende av tåg.

• h8him

Har du dom på boende hos dig ska skolan inte kunna neka att ta emot barnet.

• SupersurasunkSara

Hmm, är hon skriven hos dig? Jag har för mig, men jag vet inte, att om föräldrarna inte är överens så skrivs barnet in i skolan närmast barnets folkbokföringsadress. Men det kanske inte gäller när barnet redan går i en skola.

• h8him
    SupersurasunkSara skrev 2013-02-21 18:09:21 följande:
    Hmm, är hon skriven hos dig? Jag har för mig, men jag vet inte, att om föräldrarna inte är överens så skrivs barnet in i skolan närmast barnets folkbokföringsadress. Men det kanske inte gäller när barnet redan går i en skola.
    Om Ts har dom på boendet så ska barnet vara skriven hos henne och om Ts flyttar ska barnet skrivas in i ny skola oavsett var barnet gått skola tidigare.
  • SupersurasunkSara
    h8him skrev 2013-02-21 18:15:49 följande:
    Om Ts har dom på boendet så ska barnet vara skriven hos henne och om Ts flyttar ska barnet skrivas in i ny skola oavsett var barnet gått skola tidigare.
    Aha, alltså borde detta inte vara ett problem då.
  • h8him
    SupersurasunkSara skrev 2013-02-21 18:16:38 följande:
    Aha, alltså borde detta inte vara ett problem då.
    Nej, inte om Ts har dom på boendet. Skolan får inte neka att ta emot skolpliktiga barn.
  • Anonym (Uppgiven)

okej, barnet är för nuvarande inte skrivet hos mig men förutsätter att skatteverkets utredning folkbokför det här då jag har dokument från tingsrätt att boendet är här. han skriver som sagt inte på något självmant.

barnet har tyvärr inte skolplikt än då det fortfarande är förskoleklass..

• Anonym (Uppgiven)

Men finns det några rättsliga argument som jag kan ge den nya skolan som alltså är rädda för att hamna i blåsväder?

• SupersurasunkSara
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-02-22 08:46:10 följande:
    Men finns det några rättsliga argument som jag kan ge den nya skolan som alltså är rädda för att hamna i blåsväder?
    Barnet ska skrivas in i den skolan som ligger närmast boendet om man som förälder inte väljer något annat. Då måste båda skriva på. Om skolan vägrar skriva in henne i förskoleklass måste kommunen annars erbjuda dagis. De måste alltså erbjuda föreskoleklass och jag tror att när barnet väl är skrivet hos dig så skriver de in henne.

www.regeringen.se/sb/d/6460

www.barnomsorgsguiden.se/empty_27.html
  • vetvadjagvill

Förskoleklassen

När det gäller frågan om mottagande i förskoleklassen har Skolverket uttalat sig i ett tillsynsbeslut

från 2003

5. Val av skola vid placering i förskoleklass, liksom beslut om barnet

över huvud taget ska gå i förskoleklass eller inte (förskoleklass är en frivillig skolform),

ansåg Skolverket vara av så ingripande betydelse för barnet att det krävs gemensamt beslut

av vårdnadshavarna. Skälet för bedömningen är att förskoleklassen är en skolform och att

val av skola i förskoleklass ofta styr valet av grundskola. JO har instämt i bedömningen

6.

I ett ärende från Skolinspektionen från 2009

7 var omständigheterna sådana att det aktuella

barnet hade gått miste om sin rätt till utbildning i förskoleklass på grund av att vårdnadshavarna

var oeniga i frågan om

var i kommunen placering skulle ske. Skolinspektionen

uttalade att den aktuella kommunen visserligen hade agerat inom ramen för gällande rätt,

men att det inte fanns några rättsliga hinder för kommunen att erbjuda barnet placering i

förskoleklass enligt den ene av vårdnadshavarnas önskemål, under den tid barnet bodde

hos denne. Detta med hänsyn till den vikt samhället lägger vid varje barns garanterade rätt

till utbildning i förskoleklass.

• Anonym (***)

Hej TS, Stå ut lite till och tryck på skatteverket. Om du inte har skickat in en anmälan om flytt av barnets adress utan hans underskrift så gör det. Bifoga utslaget där det står att barnet är hos dig på heltid. Skatteverket skriver då barnet hos dig då det har största delen av sitt dygn hos dig. Ring skatteverket och tryck på, deras utredning borde inte ta lång tid när du har styrkande dokument fastställda av tingsrätt. Visa även dokumentet för skolan som säger att barnen stadigvarande skall vara boende hos dig, det kanske kan hjälpa till.

Svar på tråden Finns det något sätt att gå runt lagen?