Egen mobiltelefon. Vilken ålder?
Vid vilken ålder tycker ni att det är lagom att barnen får en egen mobiltelefon?
Berätta gärna varför ni tycker som ni gör.
Vid vilken ålder tycker ni att det är lagom att barnen får en egen mobiltelefon?
Berätta gärna varför ni tycker som ni gör.
Röstade 6 år. Lever inte tillsammans med min dotters mamma och eftersom båda bara har mobiler skulle dottern vara tvungen att fråga efter de om hon ville ringa någon av oss. Så kändes bättre att hon fick en egen.
Stora dottern fyllde 9 nu för nån vecka sedan.
Fick min gamla mobil för ca 2månader sedan.
Hon fick inte mobil p.g.a. åldern utan behovet.
Hon går hem från skolan själv, vill kanske leka med nån, är ensam hemma m.m.
Hon går ut med hunden ibland och då kanske hon träffar kompisar, stannar och leker och VIPS så har det gått en timme.
Mellandottern har tillgång till min mans gamla mobil när hon är ensam hemma, eftersom vi inte har fast telefon.
Men hon har inte behovet av att ha en egen som hon har med sig till skolan eller så.
10 år eller senare....den dagen hon börjar lämna hemmet på egen hand. Vet inte om vi bor i ett ovanligt mobiltelefon-tillbarn-tätt område...men här har MÅNGA i min dotters (2:a klass) mobiltelefon!?
Vi har ingen hemtelefon, det har jag inte haft på tio år.
När vi separerade ville vi att pojken skulle kunna ringa sin pappa när han ville (rimliga tider så klart).. (vi bor långt från varandra), så han var fyra när han fick en mobil med kontantkort.
Nu är han snart 6 och har fått en ny mobil, men med restriktioner kring den.
Han får spela de spel som jag valt, typ alfabetet och räkna etc,
men tex inte ladda ned saker eller surfa och den får inte följa med ut osv.
Tycker det är lite tidigt, men det fungerar och fyller sitt syfte att han känner att pappa är närmre.
Kan inte tänka mig att behovet finns innan högstadiet så inte före det.
Min äldsta i trean när hen började åka buss hem själv från skolan. Mellanbarnet redan i ettan eftersom hen inte har fritids (pga litet syskon) och ville kunna stanna kvar i skolan ibland och leka med kompisarna, då ska hen sms:à så jag vet. Funkar kanon.
Jag fick min första mobil när jag var 6 år. Det var en Siemens kommer jag ihåg, sedan dess har jag haft runt 15 olika telefoner. 15 år nu
Inte förrän behovet finns... och det blir väl när man ska börja gå till och från skolan själv och inte längre har fritids så kanske i slutet på åk 3, början på åk 4.
Dock har jag inte tänkt att det ska vara en smartphone. Jag vill inte att mitt barn ska ha fri tillgång till internet på det sätt man får via telefonen. Där kan jag inte sätta in några "familjefilter" och "nanny skydd" som man kan göra på datorn hemma, utan på telefonen kan barnen komma åt allt möjligt som jag kanske inte tycker man är mogen för att snubbla över... så förmodligen ingen smartphone utan en vanlig telefon för sms och samtal. (surfa får hon göra på vår dator där jag kan ha lite mer koll på vilka sidor hon kan hamna på)
Stora dottern fick sin första telefon när vi flyttade o. hon började åka buss till skolan, då var hon 11.
Bra att kunna meddela om hon missade bussen eller ville vara kvar i stan hos någon kompis.
Sonen är nu lika gammal o. fick precis sin första telefon, en liten www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-tipo/ han har inte med sig den till skolan, är inte tillåtet här.
Men han använder den när han ska till kompisar o. frfr allt till att skypa med kompisar när de spelar tv-spel tillsammans.
Lilla dottern har ingen egen ännu, men det får hon när hon fyller 11. Det hon skulle använda på en telefon är kameran.. så det har vi köpt henne en liten att börja med så länge.
Inget av våra barn har haft ngt annat än kontantkort i mobilerna, inga dyra abonnemang är väl bäst att tillägga.
Min dotter är 7 år...och hon har nyligen fått en smartphone..eller android eller vad man kallar det.
Hon har den eftersom mina föräldrar och vi bor i tomten mitt emot...och när jag är där och fixar i deras trädgård så har hon en egen mobil att ringa med...eller jag henne.
Ibland vill hon vara kvar hemma och leka/spela/vara med vänner...medan vi är på andra sidan gatan hos mormor och morfar.
Hon har äldre halvsyskon som inte bor här hos oss ännu...(13 och 11år) och hon vill gärna ringa sina syskon. Hon ringer inga vänner eller tar inte alltid med till vänner heller.
Ja, man kan ju spela på dessa. Hon får bara ha 5 spel åt gången och vi bestämmer när hon får och inte.
Jag får säga att hon har skött det jätte bra!!!!!!
Man kan egentligen inte säga en ålder...det beror på behovet...
min son är 5 blir 6 i nov han har min har min gamla telfon haft det ett tag nu för att det finns så bra spel att lära sig på även titta på filmer på yotube för att lära sig och sånger, vi lyssnade på yotube redan när han var mindre på han lärde sig snabbt abc sången. jag fyller på mobilen ibland åt han så kan ringa, dock får han ej ha dom dagis eller aktiviteter eller vid säng gång då får jag den. men tycker det är jätte bra att han har det vid långa bussresor och tågresor som är över minuter. nu tänker säker många varför inte läsa böcker iställe för han ska lära sig jo för jag har lätt skriv och lässvårgheter så jag vill att han ska lära sig rätt från början för lära om är svårt. och tekningen har hjälp mig mycket. plus på dagis har dom surfplatta som hjälpmedel för att lära barnen så varför inte ha liknade i hemmet?? EN telfon är så mycket mer än ringa och sms idag
mamma född 1991 min första telfon vid 12års ålder