• Anonym (Sprayar)

Skjuta upp sprutstart en vecka?

Jag skulle få samtal om sprutstart idag, men istället ringde de från kliniken och sa att det har kört ihop sig, så de måste skjuta upp vår sprutstart i en vecka för att vårt äggplock ska hamna när de har tid med oss!

Någon annan som har råkat ut för detta?

Inte kul alls att spraya en vecka extra, och man undrar ju hur det påverkar behandlingen!

Jag känner mig dessutom väldigt ordentligt nedreglerad...

• Svar på tråden Skjuta upp sprutstart en vecka?
  • Tärnan

Dom vet nog va dom pratar om :) har inte varit med om just det, bara om att finlira blåsorna med några dagar extra med sprutorna.. Lycka till :)

• Anonym (Sprayar)
    Tärnan skrev 2013-02-21 21:32:05 följande:
    Dom vet nog va dom pratar om :) har inte varit med om just det, bara om att finlira blåsorna med några dagar extra med sprutorna.. Lycka till :)
    Att ta sprutor några dagar extra har jag också varit med om, men då var det ju pga mina provsvar det blev så. Den här fördröjningen beror bara på att kliniken har lyckats bli fullbokad "vår" ÄP-vecka. Stör mig mycket på detta då vi redan har fått skjuta behandlingen en månad framåt pga att de inte hade tid att starta oss tidigare.

Jaja, vad gör väl en vecka extra med svettningar, hjärtklappningar och huvudvärk i det stora hela, har försökt få barn sedan 2007....
  • Tärnan

Då förstår jag att det känns riktigt surt! Har ni fått göra många plock? Vi fick till de på andra försöket, ligger i sin säng och sover.. Hoppas jag iaf.. Ni kommer att klara det!

• Unelma

Jag sköt upp sprutstart en vecka självmant för att det inte skulle krocka med mitt slutseminarium (går ej att ändra på, inbjudet folk från utlandet mm.). Det gick bra! Blev sedan gravid, vårt första IVF-försök, nu är jag i vecka 26. Det går nog vägen, aldrig kul förstås om ni själva inte valt den extra veckan men det påverkar knappast behandlingen.

• Tärnan
    Unelma skrev 2013-02-24 21:02:40 följande:
    Jag sköt upp sprutstart en vecka självmant för att det inte skulle krocka med mitt slutseminarium (går ej att ändra på, inbjudet folk från utlandet mm.). Det gick bra! Blev sedan gravid, vårt första IVF-försök, nu är jag i vecka 26. Det går nog vägen, aldrig kul förstås om ni själva inte valt den extra veckan men det påverkar knappast behandlingen.

Påverkar det verkligen inte alls? Hur kan dom då finlira blåsorna de sista dagarna till perfekt storlek? Det i sprutorna gör ju så blåsorna växer, blir det för stora och för många så kan de ju spricka och i värsta fall bli överstimulerad.. Så helt riskfritt skulle jag nog inte säga att det är.. Men jag tror ändå läkarna vet va de gör, ts, dom vet hur mycket du behöver och inte behöver för att bli stimulerad..
  • Anonym
    Tärnan skrev 2013-02-24 22:29:57 följande:

Påverkar det verkligen inte alls? Hur kan dom då finlira blåsorna de sista dagarna till perfekt storlek? Det i sprutorna gör ju så blåsorna växer, blir det för stora och för många så kan de ju spricka och i värsta fall bli överstimulerad.. Så helt riskfritt skulle jag nog inte säga att det är.. Men jag tror ändå läkarna vet va de gör, ts, dom vet hur mycket du behöver och inte behöver för att bli stimulerad..
    TS skall inte ta sprutor en vecka längre, utan skjuta upp starten av sprutorna en vecka, dvs spraya en vecka längre!
    Det skall inte spela nån roll för behandlingen, sprayen gör ju att man är "nollad" hormonellt och det gör inget om man är det en vecka till. Däremot är det ju trist att inte få komma igång, inte minst om man har biverkningar av sprayen!
  • Tärnan
    Anonym skrev 2013-02-26 19:16:54 följande:
    TS skall inte ta sprutor en vecka längre, utan skjuta upp starten av sprutorna en vecka, dvs spraya en vecka längre! Det skall inte spela nån roll för behandlingen, sprayen gör ju att man är "nollad" hormonellt och det gör inget om man är det en vecka till. Däremot är det ju trist att inte få komma igång, inte minst om man har biverkningar av sprayen!

Oj.. Jag läste tydligen heltokigt, sorry, nä sprayen är inte farlig, men heller inte rolig.. Sorry igen..
  • Anonym (Sprayar)

Tack ni som svarat, blir väldigt glad när jag läser att ni har lyckats på liknande sätt!

Tärnan skrev 2013-02-24 20:26:01 följande:
    Då förstår jag att det känns riktigt surt! Har ni fått göra många plock? Vi fick till de på andra försöket, ligger i sin säng och sover.. Hoppas jag iaf.. Ni kommer att klara det!
    Vi har bara gjort ett ÄP tidigare, innan det gjorde vi en insemination efter spray + sprutor (lägre dos), så det är tredje gången med den delen nu, och andra gången med ÄP.
    Tärnan skrev 2013-02-24 22:29:57 följande:

Måste bara skriva en grej om det där med att finlira blåsor...
    Vid vår förra IVF övervakade de blåsorna med VUL, men det som slutgiltigt avgjorde dag för ÄP var helt klart att de samlade ihop flera par till samma dag och plockade alla på löpande band den dagen. Jag fick sluta med sprutorna en dag tidigare (än normalt) för att tajma in. Blev också överstimulerad med över 40 blåsor, på sista VUL:et innan var de inte alls så många.

Nu är jag i a f igång med sprutorna, har fortfarande svettningar från sprayen men huvudvärken är borta.

Svar på tråden Skjuta upp sprutstart en vecka?