• Nina05

Från sjukpenning till aktivitetsersättning.

Hej!

Har varit sjukskriven i över 3 års tid med ett uppehåll då jag var utförsäkrad i 3 månader.
    För några dagar sedan ringde min handläggare och sa att hon tyckte jag skulle gå över till aktivitetsersättning istället. Jag kollade efter samtalet upp vad det innebar och blev minst sagt stressad när jag såg att det innebär en ersättning på 64% jämfört med min idag 80% ersättning! Nu undrar jag om FK på något sätt kan tvinga mig att ta emot aktivitetsersättning? Och om jag vägrar blir jag utan min sjukpenning då? Det skulle vara omöjligt för mig att överleva på en 64% ersättning!

• Svar på tråden Från sjukpenning till aktivitetsersättning.
  • Försäkringskassan

Hej

Har du redan fått sjukpenning i 364 dagar under en 15-månadersperiod måste du  ansöka om sjukpenning på fortsättningsnivå eller en ansökan om fler dagar med sjukpenning på normalnivå för att få fortsatt sjukpenning.

Sjukpenningen på normalnivå är cirka 80 procent av din årsinkomst, och sjukpenning på fortsättningsnivå är cirka 75 procent av din årsinkomst. Det gäller så länge årsinkomsten inte är högre än 333 700 kronor (7,5 gånger prisbasbeloppet*).

Du kan få sjukpenning på fortsättningsnivå i högst 550 dagar (cirka ett och ett halvt år).

Hälsningar

Felix, handläggare

Svar på tråden Från sjukpenning till aktivitetsersättning.