• Två döttrar och en son

    Hur det var förr...

    Kopierar från en annan tråd idag:

    Jag släktforskar en del och förr fick de flesta kvinnorna barn långt upp i fyrtioårsåldern.
    På varenda sida i födelseböckerna är det i princip minst en, oftast flera mödrar som är över 40 år och vid 42-43 var det vanligt att få barn.
    På ca var 3.e sida är det nån som är 44 eller 45 år.
    Mer sällan men i de flesta böcker nån som är 46, ibland 47.
    Och idag hittade jag faktiskt en som var 50 år när hon fick barn. 

    Detta var 1866, innan preventivmedlens och fertilitetsmedicinens tid...

    På min mödrasida fick kvinnorna barn vartannat år fram till 44-45.

    Och nu har jag efter en kvarts fortsatt bläddrande i samma församlings födelseregister hittat ytterligare en kvinna som var 50 när hon födde.
    Och det var 1868, bara ett och ett halvt år efter första 50-åriga föderskan så födde alltså ännu en 50-åring barn i samma församling.
    Och då ska man veta att det inte var många i en församling....

    På samma två sidor i födelseboken från 1868 så är det en 47-åring, två 45-åringar, en 44-åring, en 41-åring och en 40-åring.
    Har sett många 44-47-åriga föderskor bara i dessa tre böcker mellan 1866-1868.
    Det var jättevanligt förr! 
    Ingen reagerade på det och det står inget särskilt alls ens vid registreringen av de 50-åriga föderskorna.
    Och alla barn till kvinnorna över 44 som jag tittat på har fått levande barn, inkl de på 50.    

    Jag tror att den betydligt bättre spermiekvalitén på den tiden jämfört med nu spelade en stor roll faktiskt!
    Och möjligtvis vad de åt och hur de levde. 

    Två sidor framåt i födeslseboken från 1868 så är det av 20 föderskor mellan slutet av maj till början av juli;
    en 40-åring, en 42-åring, två 44-åringar, en 45-åring och en 46-åring.
    Av de övriga är det en 39-åring, två 38-åringar, en 37-åring och två 36-åringar.
    Vidare en 34-åring, två 33-åringar, en 32-åring och en 30-åring.
    Endast tre kvinnor var under 30 år.
    Två var 27 och en 24.  

    Så av 20 föderskor var två över 45.
    Fyra mellan 40 och 44.
    Och sex var mellan 35 och 39.   
    Fem mellan 30 och 34.
    Två mellan 25-29.
    Bara en enda kvinna under 25. 

    Vem påstår att det är nåt nytt att föda barn efter 35-40??? 

    Nu stötte jag på en i samma församling som 1870 var 51 år när hon fick barn! 
    Två år efter senaste 50-åringen.
       

      
        

       

  • Svar på tråden Hur det var förr...
  • Två döttrar och en son

    Och 1871, ett år efter 51-åringen, är det en 49-årig kvinna som föder sitt tredje barn, efter 20 års äktenskap.

    Blivit mer detaljerat nu så de skriver både vilket barn i ordningen det är, mannens ålder (han var 60) och hur länge det varit gifta.

  • Två döttrar och en son
    Två döttrar och en son skrev 2013-02-22 19:55:13 följande:
    Och 1871, ett år efter 51-åringen, är det en 49-årig kvinna som föder sitt tredje barn, efter 20 års äktenskap.

    Och 9 mån efter det en 47-åring som föder sitt 9.e barn efter 21 års äktenskap.
  • Runa

    De flesta hade helt enkelt inte råd att gifta sig så tidigt i det gamla bondesamhället. Man fick jobba på andra gårdar och spara under många år, jag gissar att om du kan hitta info om äktenskap kommer du också kunna konstatera att många gifte sig ganska sent. Och när man väl var gift fortsätter ju barnen att komma fram till klimakteriet om man inte aktivt valde avhållsamhet. Visst föddes barn av yngre mödrar också, men inte sällan utanför äktenskapet och det var fortfarande i mitten av nittonhundratalet förknippat med ganska mycket skam, det lär inte ha varit lättare på artonhundratalet. En situation man försökte undvika med andra ord eller lösa så gott man kunde. Adoption inom Sverige var mycket vanligare förr.

    Det du har hittat är inte unikt, folk har en romantiserad bild av hur det var förr, men sanningen är att de flesta inte hade råd att starta ett liv som gifta och skaffa barn i unga år. Inte så att man skulle ha lång utbildning och allt det där men man behövde ju pengar, någonstans att bo, något att äta. 

  • greta2
    Runa skrev 2013-03-12 19:21:31 följande:
    De flesta hade helt enkelt inte råd att gifta sig så tidigt i det gamla bondesamhället. Man fick jobba på andra gårdar och spara under många år, jag gissar att om du kan hitta info om äktenskap kommer du också kunna konstatera att många gifte sig ganska sent. Och när man väl var gift fortsätter ju barnen att komma fram till klimakteriet om man inte aktivt valde avhållsamhet. Visst föddes barn av yngre mödrar också, men inte sällan utanför äktenskapet och det var fortfarande i mitten av nittonhundratalet förknippat med ganska mycket skam, det lär inte ha varit lättare på artonhundratalet. En situation man försökte undvika med andra ord eller lösa så gott man kunde. Adoption inom Sverige var mycket vanligare förr. Det du har hittat är inte unikt, folk har en romantiserad bild av hur det var förr, men sanningen är att de flesta inte hade råd att starta ett liv som gifta och skaffa barn i unga år. Inte så att man skulle ha lång utbildning och allt det där men man behövde ju pengar, någonstans att bo, något att äta. 

    Runa skrev 2013-03-12 19:21:31 följande:
    De flesta hade helt enkelt inte råd att gifta sig så tidigt i det gamla bondesamhället. Man fick jobba på andra gårdar och spara under många år, jag gissar att om du kan hitta info om äktenskap kommer du också kunna konstatera att många gifte sig ganska sent. Och när man väl var gift fortsätter ju barnen att komma fram till klimakteriet om man inte aktivt valde avhållsamhet. Visst föddes barn av yngre mödrar också, men inte sällan utanför äktenskapet och det var fortfarande i mitten av nittonhundratalet förknippat med ganska mycket skam, det lär inte ha varit lättare på artonhundratalet. En situation man försökte undvika med andra ord eller lösa så gott man kunde. Adoption inom Sverige var mycket vanligare förr. Det du har hittat är inte unikt, folk har en romantiserad bild av hur det var förr, men sanningen är att de flesta inte hade råd att starta ett liv som gifta och skaffa barn i unga år. Inte så att man skulle ha lång utbildning och allt det där men man behövde ju pengar, någonstans att bo, något att äta. 

    Precis så sa min mormor också född 1905. Man gift sig sällan innan 25 och var ofta 25-30 eller däröver. Barnen kom ju så länge som det gick helt enkelt.
Svar på tråden Hur det var förr...