Varför så ofta sexfixerad framtoning?
Har alltid frågat mig, och gör det fortfarande, varför en stor del av HBTQ-rörelsen framställs som så sexfixerad. Blev påmind om detta när jag såg Army of Lovers framträdande ikväll. Även t.ex. Pridefestivalen är ett lysande exempel på detta - det är kukar, bröst, dildos och nakna rumpor överallt.
Dessutom finns det en hel del kändisar, t.ex. Gardell, som bara måste anspela på sex i helt vanliga intervjuer (misstolka mig inte nu; jag tyckte väldigt bra om "Torka aldrig tårar..."-serien, och tycker att Gardell är en fantastisk manusförfattare. Det jag är kritisk mot är sexfixeringen i intervjuer och stand-up-nummer).
Min bästa kompis är gay. Han förstår inte heller varför det skall vara så mycket sex involverat... Varför inte fokusera på kärleken? Denna kompis sade en gång; "Jag förstår om HBTQ-pionjärerna på 80-talet var tvungna att chockera med sex i alla former, men nu är det bara jobbigt.". Han är sambo med sin pojkvän, helt monogam, och de lever ett "vardagsliv" som alla andra, men han är ändå rädd för att bli stämplad som "sexgalen" bara för att han är homo. Att alla dras över en kam. Han är kär i sin pojkvän och vill inte ha tillfälliga förbindelser, that's that.
Min pojkvän lever i en heterorelation med mig, men är bisexuell, väldigt androgyn och tas ofta för "enbart" homosexuell. Han har i varje fall samma tankar som min bästa kompis om det hela... ingen av dem vet dock varför det är så "upphaussat". Vet ni?