Röra någon vid skämtande ?! (klappen på axeln)
Alltså till att börja med kan jag säga att jag alltid haft svårt för fysisk beröring, ända sedan jag var ett barn. Jag verkligen avskyr beröring av både okända människor och vissa människor som jag känner ... Det riktigt kryper i kroppen på mig och jag vill bara skrika åt dom att ta bort händerna eller sitta längre bort så jag slipper känna deras kroppar nära mig.
Kanske förklarar min aspergerdiagnos något.
Till saken: Jag förstår mig verkligen inte på det här med att RÖRA vid en annan människa i samband med ett skämt. Eller stöta till en människa med armbågen i samband med skämt. Eller överhuvudtaget peta på en annan människa i samband med skämtande.
Jag tycker det är riktigt jävla obehagligt och jag tycker det är konstigt att människor rent generellt inte verkar vara öppna för att man kanske hatar beröringen. De antar bara att det är okej.
Är det någon som förstår vad jag menar eller upplever samma sak ?
Hur hanterar ni det hela ?
Är det någon som är en "rörande skämtare" som kan förklara hur ni tänker när ni rör en okänd människa ?
Själv är jag för feg för att säga till personen i fråga att jag inte uppskattar beröringen. Det skapar en awkward stämning som jag tycker är jävligt jobbig att hantera ://
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 14:13
Okej - jag tycker jag bör förklara mig eftersom ett antal verkar ha känt sig träffade och förolämpade.
Okej för mig: ENSTAKA klappar på axeln vid skämt.
Inte okej för mig: Att VARJE skämt följs av beröring, alltså att det sker flera gånger på en dag. Då blir det för mycket.
Okej beröring: klapp på axeln/hand på armen. Det räcker.
Inte okej beröring: BUFFAR, BOXNINGAR, ARMBÅGAR. Det är DENNA typ av beröring jag mestadels reagerar på - för jag tycker den är för hård och obehaglig. Det är absolut inget jag uppskattar - det gör mig bara förbannad.
Förstår ni kanske mera nu vad jag menar eller är jag fortfarande lika jävla konstig? Går det att förstå att hård fysisk beröring i samband med skämt är något jag finner obehagligt ?