• Anonym (fattar ej)

Röra någon vid skämtande ?! (klappen på axeln)

Alltså till att börja med kan jag säga att jag alltid haft svårt för fysisk beröring, ända sedan jag var ett barn. Jag verkligen avskyr beröring av både okända människor och vissa människor som jag känner ... Det riktigt kryper i kroppen på mig och jag vill bara skrika åt dom att ta bort händerna eller sitta längre bort så jag slipper känna deras kroppar nära mig.
    Kanske förklarar min aspergerdiagnos något. 

Till saken: Jag förstår mig verkligen inte på det här med att RÖRA vid en annan människa i samband med ett skämt. Eller stöta till en människa med armbågen i samband med skämt. Eller överhuvudtaget peta på en annan människa i samband med skämtande.

Jag tycker det är riktigt jävla obehagligt och jag tycker det är konstigt att människor rent generellt inte verkar vara öppna för att man kanske hatar beröringen. De antar bara att det är okej. 

Är det någon som förstår vad jag menar eller upplever samma sak ? 

Hur hanterar ni det hela ? 

Är det någon som är en "rörande skämtare" som kan förklara hur ni tänker när ni rör en okänd människa ?

Själv är jag för feg för att säga till personen i fråga att jag inte uppskattar beröringen. Det skapar en awkward stämning som jag tycker är jävligt jobbig att hantera ://                  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 14:13
    Okej - jag tycker jag bör förklara mig eftersom ett antal verkar ha känt sig träffade och förolämpade.

Okej för mig: ENSTAKA klappar på axeln vid skämt.

Inte okej för mig: Att VARJE skämt följs av beröring, alltså att det sker flera gånger på en dag. Då blir det för mycket.

Okej beröring: klapp på axeln/hand på armen. Det räcker.

Inte okej beröring: BUFFAR, BOXNINGAR, ARMBÅGAR. Det är DENNA typ av beröring jag mestadels reagerar på - för jag tycker den är för hård och obehaglig. Det är absolut inget jag uppskattar - det gör mig bara förbannad.

Förstår ni kanske mera nu vad jag menar eller är jag fortfarande lika jävla konstig? Går det att förstå att hård fysisk beröring i samband med skämt är något jag finner obehagligt ?

• Svar på tråden Röra någon vid skämtande ?! (klappen på axeln)
  • Anonym

Du låter jättekonstig TS, att du skulle tycka att folk är oförskämda för att de rör dig på axeln vid skämt?! Det är DU som har problem, ingen annan! 
    Skulle någon säga till mig att de tyckte jag var oförskämd för att jag rörde vid deras axeln vid ett skämt skulle jag bryta all kontakt med den personen, skulle aldrig mer vilja prata med någon så oförskämd och skum människa!  

• Anonym (fattar ej)
    viseversa skrev 2013-02-24 07:54:26 följande:
    Sök hjälp för dina problem istället för att tycka alla andra har problem och gör fel.

Haha så - för att jag tycker på ett sätt som är tvärtemot vad alla andra tycker, har jag problem ?
    Varför måste jag gilla det som alla andra gillar ? 

Jag kanske bör gå KBT-terapi för problem med beröring - för beröring (speciellt av okända) är ju något jag måste gilla för att klara mig bra i livet. Glad

Du själv kanske bör söka hjälp för depression, dålig självkänsla, PMS eller vad du nu lider av. Har märkt att du ofta är stor i käften och förolämpande ang. saker du inte förstår.
    Erikssonförfan skrev 2013-02-24 08:43:53 följande:
    funderar mest vad det är för okänd person som drar ett skämt till dig och sedan lägger armen på din axel.

var sker detta scenario? Stockholms tunnelbana? 
    Kanske borde ha berättat bakgrundshistorian - så kanske fler människor som saknar förståelse (menar inte dig nu) hade fattat LITE iallafall. 

Såhär var det: 
    I ett sammanhang igår - träffade jag på en person av motsatt kön som jag uppfattade som intresserad/attraherad av mig. Detta pga. att personen gjorde rätt privata skämt - och dessutom var på mig hela dagen såsom barn retas i skolåldern. H*n gav mig "pikar" eller skämtade om saker hela tiden igår - och vid dessa jävla skämt följde alltid en klapp på axeln, en "boxning" på axeln eller annat petande.
    Personen stod även jävligt nära mig när vi pratade, vilket jag fann obehagligt. 

Så - för att klargöra - jag stör mig inte när nån tar mig på axeln ENSTAKA gånger. Jag stör mig dock på personer som gör så vid VARJE skämt - speciellt om det är en maskerad handling för att komma fysiskt nära en - såsom personen betedde sig mot mig igår. 

Jag blir helt enkelt uppretad av flera st "boxar" mot axeln under en dag ... det är bara störande att bli rörd på det sättet. Jag förstår ju skämtet även utan "boxandet" ://            

• Anonym (fattar ej)
    Anonym skrev 2013-02-24 13:05:31 följande:
    Du låter jättekonstig TS, att du skulle tycka att folk är oförskämda för att de rör dig på axeln vid skämt?! Det är DU som har problem, ingen annan! 
    Skulle någon säga till mig att de tyckte jag var oförskämd för att jag rörde vid deras axeln vid ett skämt skulle jag bryta all kontakt med den personen, skulle aldrig mer vilja prata med någon så oförskämd och skum människa!  

Om du hade läst vad jag skriver så hade du förstått att enstaka "boxningar" på axeln eller "petande" vid skämt är något jag kan stå ut med. Om det dock händer HELA TIDEN, vid varje skämt, att jag får en jävla boxning på axeln - så blir jag faktiskt förbannad. 
    Skillnad på en uppmuntrande klapp och en hård och onödig boxning eller armbåge i samband med skämt. 

Fin mobbarpersonlighet du har förresten - du kanske var en sån som gick på folk som var annorlunda i skolåldern ? 
    Gillar att du dömer utan att ens veta bakgrund. Skulle du tycka att en person som blivit utsatt för övergrepp och därför har svårt med beröring också var "skum" eller "oförskämd" ?

Tycker för övrigt DU låter jävligt skum som skulle bryta kontakt med någon som står dig nära bara för att personen har svårt med beröring. Du låter som en person med riktigt dålig självkänsla som vill ha allt på dina egna villkor.

Lär dig att alla är oliktänkande och att du inte kan tvinga dig på människor.             
  • Anonym
    Anonym (fattar ej) skrev 2013-02-24 14:01:26 följande:

Haha så - för att jag tycker på ett sätt som är tvärtemot vad alla andra tycker, har jag problem ?
    Varför måste jag gilla det som alla andra gillar ? 

Jag kanske bör gå KBT-terapi för problem med beröring - för beröring (speciellt av okända) är ju något jag måste gilla för att klara mig bra i livet. Glad

Du själv kanske bör söka hjälp för depression, dålig självkänsla, PMS eller vad du nu lider av. Har märkt att du ofta är stor i käften och förolämpande ang. saker du inte förstår.

Kanske borde ha berättat bakgrundshistorian - så kanske fler människor som saknar förståelse (menar inte dig nu) hade fattat LITE iallafall. 

Såhär var det: 
    I ett sammanhang igår - träffade jag på en person av motsatt kön som jag uppfattade som intresserad/attraherad av mig. Detta pga. att personen gjorde rätt privata skämt - och dessutom var på mig hela dagen såsom barn retas i skolåldern. H*n gav mig "pikar" eller skämtade om saker hela tiden igår - och vid dessa jävla skämt följde alltid en klapp på axeln, en "boxning" på axeln eller annat petande.
    Personen stod även jävligt nära mig när vi pratade, vilket jag fann obehagligt. 

Så - för att klargöra - jag stör mig inte när nån tar mig på axeln ENSTAKA gånger. Jag stör mig dock på personer som gör så vid VARJE skämt - speciellt om det är en maskerad handling för att komma fysiskt nära en - såsom personen betedde sig mot mig igår. 

Jag blir helt enkelt uppretad av flera st "boxar" mot axeln under en dag ... det är bara störande att bli rörd på det sättet. Jag förstår ju skämtet även utan "boxandet" ://            

Det är ungefär så det är för mig också det är alltid personer av motsatta könet som gör så de behöver inte ens skämta utan tar i mig ändå, det är aldrig tafsande vilket hade varit lättare att hantera och säga till om.
  • Anonym (fattar ej)
    Madida skrev 2013-02-24 12:20:59 följande:
    Jag är (tyvärr?) en människa som är väldigt fysisk. Jag skulle absolut kunna dra ett skämt och lägga handen på personens axel. Och jag har aldrig riktigt reflekterat över att det finns folk som tycker det är fruktansvärt obehagligt om jag rör vid deras arm eller axel.  Jag tror att väldigt många är som jag och det är nog svårt att få alla dessa att sluta då det ändå ses som ganska "normalt". Kanske är det då bättre om du TS visar att du inte vill ha någon fysisk beröring alls och om det ändå sker så får du på ett någorlunda vänligt sätt informera personen ifråga. Visst hade jag blivit paff och känt mig lite dum i den situationen men jag hade uppskattat det och definitivt lagt det på minnet.

TACK så hemskt mycket för att du iallafall kan redovisa din åsikt utan förolämpningar, trots att vi tänker olika! Jag uppskattar när människor försöker förstå istället för att angripa - så jag uppskattar din vänliga ton väldigt mycket!

Som jag nämnt nu i tråden - och kanske borde ha skrivit i trådstarten - har jag inga problem med enstaka "uppmuntrande" klappar på axeln, eller i samband med skämt. Det är när personen gör det HELA tiden, alltså typ 20 ggr på en dag, som jag stör mig. Jag förstår ju faktiskt skämtet utan beröringen ://

För övrigt så är det inte lösa klappar jag egentligen refererar tillutan dom där "boxningarna" en del kör med - som bara är hårda och obehagliga, eller typ lösa "slag" eller "armbågar". En del män brukar köra det där mot varandra - men är man klenare i kroppen så känns sådan beröring bara obehaglig/hård.      
  • Anonym (fattar ej)
    Anonym skrev 2013-02-24 14:08:46 följande:
    Det är ungefär så det är för mig också det är alltid personer av motsatta könet som gör så de behöver inte ens skämta utan tar i mig ändå, det är aldrig tafsande vilket hade varit lättare att hantera och säga till om.

TACK för att du förstår min poäng!!

När någon håller på och boxar mig eller buffar på mig onödigt mycket under en hel dag så slutar jag faktiskt ta det som simpla skämt - utan tar det som ett obehagligt och jobbigt tecken på intresse eller sätt att få kroppskontakt på. 

Kan nog kort och gott konstatera att det är denna typ av beröring, av människor av motsatt kön, i överdrift - som jag finner obehaglig och jobbig.  
  • Madida
    Anonym (fattar ej) skrev 2013-02-24 14:10:12 följande:

TACK så hemskt mycket för att du iallafall kan redovisa din åsikt utan förolämpningar, trots att vi tänker olika! Jag uppskattar när människor försöker förstå istället för att angripa - så jag uppskattar din vänliga ton väldigt mycket!

Som jag nämnt nu i tråden - och kanske borde ha skrivit i trådstarten - har jag inga problem med enstaka "uppmuntrande" klappar på axeln, eller i samband med skämt. Det är när personen gör det HELA tiden, alltså typ 20 ggr på en dag, som jag stör mig. Jag förstår ju faktiskt skämtet utan beröringen ://

För övrigt så är det inte lösa klappar jag egentligen refererar till - utan dom där "boxningarna" en del kör med - som bara är hårda och obehagliga, eller typ lösa "slag" eller "armbågar". En del män brukar köra det där mot varandra - men är man klenare i kroppen så känns sådan beröring bara obehaglig/hård.      
    Ja och när du förtydligade din åsikt så förstår jag dig ännu mer. Och kanske hade du fått andra svar om du skrivit det från början   Att upprepade gånger under ett tillfälle röra vid en annan människa skulle jag nog ite göra. Och jag har aldrig "boxat" till någon så på armen. Det förstår jag inte varför man gör öht. Tillslut gör det ju bara ont
    Har inte jag rätt så har vi båda fel ;)
  • Trädblåsare

Främlingar får jättegärna låta bli att ta på mig.

• eastforest

Jag tycker att man ska acceptera det personliga utrymmet, dock om man står och pratar med någon så blir det där utrymmet mindre, och alltså är det inte konstigt om någon klappar en på axeln eller så. Så om det händer några få gånger och du tycker det är jobbigt så kanske du borde prata med någon om det :)

Men om det var som du förklarade, att det bara var när folk gjorde det massa gånger, så tror jag faktiskt att ingen tycker om det :) Har en kompis som hela tiden ska klämma en på axeln, gör fan ont haha. Men tycker man det är jobbigt kan man säga till lite "fint", typ "hehe snart får jag väl blåmärken". Nej det lät nog rätt fult, men du fattar haha. 

• Anonym (fattar ej)
    Madida skrev 2013-02-24 18:32:46 följande:
    Ja och när du förtydligade din åsikt så förstår jag dig ännu mer. Och kanske hade du fått andra svar om du skrivit det från början   Att upprepade gånger under ett tillfälle röra vid en annan människa skulle jag nog ite göra. Och jag har aldrig "boxat" till någon så på armen. Det förstår jag inte varför man gör öht. Tillslut gör det ju bara ont

Mjo det är sant - borde ha vart tydligare - men ibland skriver man tyvärr saker i ren frustration! Hade jobbat ett halvt dygn igår, skadat mig på diverse sätt på jobbet och dessutom fått stå ut med den här personen som höll på och rörde vid mig hela tiden Tungan ute Så jag var nog rätt irriterad!
    eastforest skrev 2013-02-24 18:46:48 följande:
    Jag tycker att man ska acceptera det personliga utrymmet, dock om man står och pratar med någon så blir det där utrymmet mindre, och alltså är det inte konstigt om någon klappar en på axeln eller så. Så om det händer några få gånger och du tycker det är jobbigt så kanske du borde prata med någon om det :)

Men om det var som du förklarade, att det bara var när folk gjorde det massa gånger, så tror jag faktiskt att ingen tycker om det :) Har en kompis som hela tiden ska klämma en på axeln, gör fan ont haha. Men tycker man det är jobbigt kan man säga till lite "fint", typ "hehe snart får jag väl blåmärken". Nej det lät nog rätt fult, men du fattar haha. 

Ja asså jag är som sagt känslig för beröring rent allmänt - men när det är någon som jag tycker om/litar på - känns det typ inte jobbigt alls. Sålänge inte beröringen sker HELA TIDEN och dessutom är obehaglig! 

När det däremot är någon jag INTE tycker om - typ en 30 år äldre man som gör snuskskämt, kommer allmänt för nära mig och dessutom ska "boxa" mig på axeln upprepade gånger - blir jag faktiskt ganska arg.

Så för mig handlar det nog i grund och botten mest om VEM som gör det och HUR det görs! 

Det är just det där du säger - asså att bli klämd på axeln FLERA GGR - som jag skulle tycka var så frustrerande att jag hade blivit arg! Beröringen är ju obehaglig och personen fattar det inte själv - vilket kan väcka ilska hos mig. Har en kompis som klämde sin man på bröstvårtorna, HÅRT, ofta - och efter typ ett antal klämningar (asså under flera veckors tid) fick mannen nog och slog bort min hennes hand Tungan ute DÅ förstod hon. Ett "sluta" från mannen räckte aldrig.        

• Themis
    Anonym (fattar ej) skrev 2013-02-24 14:20:11 följande:

TACK för att du förstår min poäng!!

När någon håller på och boxar mig eller buffar på mig onödigt mycket under en hel dag så slutar jag faktiskt ta det som simpla skämt - utan tar det som ett obehagligt och jobbigt tecken på intresse eller sätt att få kroppskontakt på. 

Kan nog kort och gott konstatera att det är denna typ av beröring, av människor av motsatt kön, i överdrift - som jag finner obehaglig och jobbig.  
    Men kläm tillbaks riktigt rejält en gång då- mitt på nosen, så fattar han väl?

Hade jag lätt gjort om det var nån av killarna på mitt jobb.
    Vissa människor borde be ett träd om ursäkt varje gång de andas! /wrath of Themis
  • SupersurasunkSara

TS, min dotter har också asperger och hon upplever viss beröring som smärtsam fast samma beröring på mig bara är en lätt buff.
    Hon tycker också att beröring hur som helst är obehaglig och vill inte att vem som helst tar i henne hur som helst.

Vi andra, ns-personer upplever det (oftast) på ett annat vis och vi kan ha svårt att tänka oss att det finns de som upplever sådan beröring som jobbig, smärtsam eller obehaglig när den för oss är högst 'normal'.

• Anonym (Usch)

Avskyr når folk gör så! Buffar en på armen.

• Anonym (Usch)
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-04 21:41:49 följande:

TS, min dotter har också asperger och hon upplever viss beröring som smärtsam fast samma beröring på mig bara är en lätt buff.
    Hon tycker också att beröring hur som helst är obehaglig och vill inte att vem som helst tar i henne hur som helst.

Vi andra, ns-personer upplever det (oftast) på ett annat vis och vi kan ha svårt att tänka oss att det finns de som upplever sådan beröring som jobbig, smärtsam eller obehaglig när den för oss är högst 'normal'.

Exakt har autistiska drag också och är känslig för beröring. det gör inte ont men är för intimt för mig
  • Anonym (Vart är vi påväg)

Ge det några år så har vi samtycke för all beröring pga vårt skitnödiga samhälle. Beröring är jätteviktig för dom flesta människor, även om man i dessa sociala sammanhang TS pratar om aldrig fokuserar på intima ställen.

Men en lätt beröring på axeln, armbågen etc samtidigt som man ler, drar ett skämt etc är bara tecken på social kompetens.

• Anonym (J)
    Anonym (Vart är vi påväg) skrev 2025-01-18 03:54:25 följande:

Ge det några år så har vi samtycke för all beröring pga vårt skitnödiga samhälle. Beröring är jätteviktig för dom flesta människor, även om man i dessa sociala sammanhang TS pratar om aldrig fokuserar på intima ställen.

Men en lätt beröring på axeln, armbågen etc samtidigt som man ler, drar ett skämt etc är bara tecken på social kompetens.

Fatt nu står det i tråden att hon menar hård fysisk beröring tex boxningar och knuffat 

Nej ts, det där är inte okej. 
  • Anonym (J)

En klspp på axeln är en sak. Men menar du knuffar och sånt, nej det är inte kul någonstans.

Nog aldrig någon gjort så mot mig, vad är det för folk du umgås med. Någon du är ovän med? 

• Anonym (Vart är vi påväg)
    Anonym (J) skrev 2025-01-18 07:53:32 följande:
    Fatt nu står det i tråden att hon menar hård fysisk beröring tex boxningar och knuffat 

Nej ts, det där är inte okej. 

Inlägget är av TS är spretigt och inkonsekvent. TS har ändrat sig under trådens gång då hen initialt pratat om all typ av beröring i samband med skämtande, att hen inte förstår detta alls. Hen pratar också om sin aspergerdiagnos vilket troligen också spelar stor roll.

I tilläggskommentarer har TS sedan ändrat sig boxningar och armbågar varje gång man drar ett skämt.

Det är självklart att hårda boxningar och armbågar hela tiden skulle irritera vemsomhelst. Frågan är vilken nivå detta ligger på.

Svar på tråden Röra någon vid skämtande ?! (klappen på axeln)