• Anonym (Urkas!)

Springmask!!! Bara katastrofberättelser. Är det kört nu??!

Vi upptäckte i fredags att så gott som hela familjen har springmask (2 vuxna, 3 barn). Jag ville väl nästan bara lägga mig ned och dö där på fläcken. Än om det vad jag förstått är rätt vanligt så har vi aldrig tidigare haft det och det var aldrig något jag hade en tanke på att drabbas av antar jag.

Jag hängde på låset hos apoteket igårmorse och vi har alla nu tagit första dosen av Vanquin. Jag tänkte, åhh Gud nu blir det väl bra?! Tyvärr gjorde jag som resten av världen och sökte information och sedan dess har jag nästan bara gråtit. Jag hittade inte en enda tråd som sa typ: Usch, men vi tog medicin och maskarna försvann och sen var det bra. Utan varendaste jäkla tråd handlar ju om hur folk INTE blir av med skiten när den väl kommit!! Medicin som inte dödar alla levande maskar, ägg som finns ÖVERALLT och gör att det bara tar om och om och om igen Det är så det kä'nns, att nu när det kommit så kommer vi ha det stup i kvarten för alltid.

Man läser om hysteristäd och hysteritvätt. Hur långt måste man gå? När man läser om denna mask och dess ägg så låter det ju som at det finns hundra miljoner ägg precis överallt i huset. hur i hela friden ska man då ens ha en chans att få bort det?? Om jag så torkar av varendaste dörrhandtag så hinner ju et av de tre barnen ta i dom igen inom 10 minuter osv......

Jag har skurat sovrummet, bytt sängkläder åt oss och tvättar handdukar varje dag. Men ska man hålla på torka av alla leksaker?! Inser ni hur mycket leksaker 3 barn har? Ska varje ducka, varje pinal torkas av?

Det här har gjort mig psykiskt sjuk. Jag kommer ha behovet av kolla barnens rumpor minst 2 ggr varje vecka för all framtid nu. Varje gång det skulle klia till i baken....
    Det är verkligen totalt psykiskt knäckande att ligga i sängen på kvällen och känna hur dom krälar i rumpan.

Är det nån som kan säga att det gått bra...försvunnit och sen hållit sig borta!!

• Svar på tråden Springmask!!! Bara katastrofberättelser. Är det kört nu??!
  • hojnas

Jag har haft springmask när jag var liten, gick med det ganska länge då jag inte vågade säga något till mina föräldrar. När jag väl vågat säga något så försvann det efter en behandling och det var ingen överdriven städning annat än att byta lakan oftare, har inte kommit tillbaka och jag hoppas vi slipper nu när jag har två småbarn på förskola för det var plågsamt jobbigt med kliandet och vetskapen om att det var maskar i röven. Blä!

• Anonym (blä)
    kitkat skrev 2013-02-27 11:19:24 följande:
    Usch, nu hörde jag en förälder vidclämningen i morse som sade att barnets springmask kommit tillbaka. Dags att börja nojja igen. Och löss går också. Tänk er det, att få löss OCH springmask samtidigt.... Hugaligen!
    Satte de upp någon lapp om det? Kommer ihåg när en på min skola hade det (åk 1-6) det informerades om det så alla visste. 

Har tvättat och spritat händerna på dottern idag efter dagis tack vare denna tråd, annars tvättar jag bara 
  • Anonym (Urkas!)

Igårkväll såg jag inga maskar på största barnet men på mittenbarnet lyckades jag se en levande inne i rumpan KräksSkrikandes Kom inte åt så jag kunde plocka ut den heller.
    Vill ju bara att alla ska vara döda nu!!!!!!!! Men det är klart, vi tog ju Vermoxet först igår på morgonen så det hade väl inte tagit den än.
    Jag tycker att det fortfarande kliar alldelens för mycket på mig själv också. Gråter Såg inga maskar igår men det är svårt att kolla sig själv, man kommer liksom inte tillräckligt nära för en riktigt koll och både jag och min man är överens om att ifall vi vill fortsätta vara gifta så ska ha INTE kolla mig upp i arslet!

• Anonym (Urkas!)

Är det här bara dumt och onödigt:

Vi tog Vanquin i lördags och ska ju egentligen ta nästa dos om knappt 2 veckor. Sedan tog vi Vermox igår vars andra dos också ska tas om 2 veckor. Kan vi inte då, mest för mitt psykes bästa ta Vanquindosen redan nu i helgen, efter bara en vecka? Vi ska ju ändra ta Vermox sen när det gått 2 veckor från både Vanquin och Vermox.
    OM alla maskar är döda nu men det typ IKVÄLL kläcks från de ägg som inte dött, hinner inte då de nya maskarna lägga ägg igen innan vi ska ta nästa dos om 2 veckor?? Hänger ni med?

Jag tror vi tar Vanquindos 2 redan i helgen, Vermoxdos 2 nästa helg och sen 2 veckor efter det kör en omgång Vanquin på 4 veckor.

• Anonym (blä)

Hade nog också gjort som du tänker ts, ta det i helgen för det psykiska måendet Akta så maskarna inte blir immuna bara. Det finns ett annat preparat om man inte blir av med dem läste jag, Albendazole eller nåt hette det.

Ska försöka att inte gå in på denna tråd igen men kan inte hålla mig ifrån det. Läste på en sida nu att 10-30% av alla dagisbarn har det!!! Mer sällan vuxna. Mår illa igen... Samtidigt tyckte jag inte att det var så hemskt när jag väl hade det (som 12-13åring) som jag hade föreställt mig. 

Hoppas kräken (krälen...) försvinner fort och för gott! 

• kitkat
    Anonym (blä) skrev 2013-02-27 17:18:22 följande:
    Satte de upp någon lapp om det? Kommer ihåg när en på min skola hade det (åk 1-6) det informerades om det så alla visste.  Har tvättat och spritat händerna på dottern idag efter dagis tack vare denna tråd, annars tvättar jag bara 

Anonym (blä) skrev 2013-02-27 17:18:22 följande:
    Satte de upp någon lapp om det? Kommer ihåg när en på min skola hade det (åk 1-6) det informerades om det så alla visste.  Har tvättat och spritat händerna på dottern idag efter dagis tack vare denna tråd, annars tvättar jag bara 

Nä, det satt inga lappar om det idag. Men det har suttit hela hösten...
  • Anonym (usch)

Ts ringde du Vc när ni fick det? Och fick ni utskriven medicin direkt? hittade nämligen springmask på min dotter ikvällKräks

• Anonym (Urkas!)

Ja jag ringde VC och fick det direkt. Hon hade väl kanske velat att vi gav Vanquinet någon dag till men jag hade råpanik när det fortfarande fanns massa levande mask trots att dom bajsat rött. Ikväll kunde jag inte se några maskar på nåt av barnen men kommer som jag skrev ovan att varva Vanquin och Vermox i 5-6 veckor framöver.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Urkas!) skrev 2013-02-27 23:04:40 följande:
    Ja jag ringde VC och fick det direkt. Hon hade väl kanske velat att vi gav Vanquinet någon dag till men jag hade råpanik när det fortfarande fanns massa levande mask trots att dom bajsat rött. Ikväll kunde jag inte se några maskar på nåt av barnen men kommer som jag skrev ovan att varva Vanquin och Vermox i 5-6 veckor framöver.
    Vilken dos Vermox har ni ordinerats? Jag har ordinerats 2 tabletter om dagen i tre dagar med upprepning efter 14 dagar. Jag undrar nu närifrån dessa 14 dagar ska räknas, från dag 1 eller dag 3? Man vill ju inte missa cykeln. Usch, det är ett elände!
  • Anonym (Urkas!)

Frida: Vi ska ta precis som det står på fass, en engångsdos, som vi då tig igår och sen igen om 14 dagar. Den dos du fått är enligt FASS vis spolmask?

• Anonym (Frida)
    Anonym (Urkas!) skrev 2013-02-27 23:24:34 följande:
    Frida: Vi ska ta precis som det står på fass, en engångsdos, som vi då tig igår och sen igen om 14 dagar. Den dos du fått är enligt FASS vis spolmask?
    Ja, men min läkare sa att det är mycket effektivare enligt hennes erfarenhet och att risken för återfall minimeras. Även på 1177 sa de att dosen är det man brukar rekommendera idag.
  • alexs mamma

Ts vi upptäckte för ca 3 vecckor sedan att hela familjen har springmask två vuxna 2 barn. Vi bytte då lakan tog tabletterna och såg till att alla sover med kalsonger/trosor. mer har vi inte gjort. städar som valigt en gång i veckan har katt och lite damråttor i hörnen. Däremot sköter vi handhygien väldigt noggrant...

Som sagt det var 3 veckor sedan och nu ska vi ta sista dosen. Våra besvär försvann ca 3-4 dagar efter första medicineringen och därefter har vi inte hittat några levande maskar. Så du kan ta det lugnt detta är jättevanligt jag jobbar i förskolan och det är relativt ofta (några gånger varje termin )som något barn på avdelningen har springmask vi har då inga möjlgheter att få extra städning  utan får lita på att föräldrarna sköter medicinering och hygien på barnet...

• Anonym (Urkas!)
    Anonym (Frida) skrev 2013-02-28 13:12:49 följande:
    Ja, men min läkare sa att det är mycket effektivare enligt hennes erfarenhet och att risken för återfall minimeras. Även på 1177 sa de att dosen är det man brukar rekommendera idag.
    Åhh nu får jag lite lätt panikångest över att inte vi fått den dosen om den är effektivare?! Det hade känts mycket mycket bättre än att ta en sketen tablett och sen bara vänta.
    alexs mamma skrev 2013-02-28 14:19:42 följande:
    Ts vi upptäckte för ca 3 vecckor sedan att hela familjen har springmask två vuxna 2 barn. Vi bytte då lakan tog tabletterna och såg till att alla sover med kalsonger/trosor. mer har vi inte gjort. städar som valigt en gång i veckan har katt och lite damråttor i hörnen. Däremot sköter vi handhygien väldigt noggrant...

Som sagt det var 3 veckor sedan och nu ska vi ta sista dosen. Våra besvär försvann ca 3-4 dagar efter första medicineringen och därefter har vi inte hittat några levande maskar. Så du kan ta det lugnt detta är jättevanligt jag jobbar i förskolan och det är relativt ofta (några gånger varje termin )som något barn på avdelningen har springmask vi har då inga möjlgheter att få extra städning  utan får lita på att föräldrarna sköter medicinering och hygien på barnet...
    Tack tack tack för detta inlägg.

Svar på tråden Springmask!!! Bara katastrofberättelser. Är det kört nu??!