msmurphy skrev 2013-04-08 23:17:29 följande:
Det säger sig självt att det går åt mer betesmark för att föda en ko, som sen ska föda människor också. Men personligen skulle jag vara mycket nöjd med en utveckling där boskap får beta gräs, har fri tillgång till mjölkningsrobot och slaktas lokalt.
Rätta mig om jag har fel, men vallodlingar kan väl användas som betesmark? Eller använder man sig inte av skiftesbruk längre? Alltså, jag kan inte svara på dina frågor på rak arm. Pratar vi om Sverige är det en sak, pratar vi hela världen är det en annan eftesom förutsättningarna är så olika.
1. Det beror lite på var någonstans du menar.
2. Rötslam är ett exempel.
3. Är inte riktigt säker på att jag förstår vad det har med köttindustrin att göra?
Angående ökenspridning anses köttproduktionen vara en bov i det dramat också.
Varför får man inte problematisera köttindustrin? Varför ska veganer alltid behöva svara på hur man ska kunna föra ett hållbart veganskt jordbruk? Det är ingen som tror att hela världen ska bli veganer imorgon bara för att de är veganer.
Vallodlingar kan användas som betesmark. Mycket mark kan användas som betesmark, det är inte detsamma som att den bör användas så. Mark ska brukas på bästa möjliga sätt och för mark som inte är odlingsbar men som kan bära betesdjur är det klokt att använda marken som betesmark.
Rötslam kan användas som gödsel men det är inte fullständigt. Det kommer inte tillgodose markens behov av tex. fosfor och kalcium. Dessutom sprider vi med rötslam ett flertal av de läkemedel vi människor intar (antibiotika, hormoner från p-piller osv.) vilket är ett problem.
Överbetning av mark kan leda till ökenspridning. Det är alltid viktigt att inte överbelasta marken.
Och man får jättegärna problematisera kring köttproduktion. Problemet är att ni inte problematiserar så mycket. Ni har redan bestämt er för att kött=dåligt oavsett i vilken form det produceras.
Och varför ska veganer svara på hur ett veganskt hållbart jordbruk ska drivas? Ja, kanske för att det är veganer som förespråkar det och rimligtvis bör ha ett hum om hur de tänker gå tillväga? Annars finns ju risken att man bara avfärdar ett dåligt jordbruk till fördel för ett annat dåligt jordbruk.