Magnum skrev 2013-03-11 12:20:22 följande:
Det är utmärkt att du lärt dig att se mönstret i det han gör. Du skriver inte om du har hittat något bra motmedel eller inte, och du skrev i TS att du ville ha tips, så här får du ett tips. Det som gör att den taktik han använder så ofta fungerar är att vi alla har en programmering i våra huvuden att 'följa med' i samtal. Och ett bra försvar mot den taktiken är (förstås) att försöka bryta det mönstret. Det kräver en snabb hjärna, och gärna lite träning.
Hon: Den där bilen du har köpt, vad kostar den egentligen?
Han: Den fick jag för ett jättebra pris, men om vi skall tala pengar, berättade du för mig hur mycket den där papegojan kostade när du köpte den?
Hon: Men...
Han: (överröstar) Den skriker och skränar och är inte alls så vacker som du lovade. Att leva med den i huset...
Hon: Men...
Han: (överröstar) är ju ett rent helvete. På tal om rent, har du sett hur vårt kök sett ut sedan vi fick in den där jävla gojan i huset. Du lovade sköta den, men det ser ju vem som helst att du inte klarar av, och förresten tycks du ju ha lagt av att städa huset överhuvudtaget.
Hon: Det har jag väl inte alls det... (<- HÄR går hon med på att inte längre tala om bilen)
Han: (överröstar) Och förresten så sa Hasse efter att han och Therese var här i förra månaden att det var skönt att se att någon annan inte har det så petnoga städat, vet du vad det betyder? Att jag får skämmas!
Hon: Men här är ju inte alls dåligt städat.
Och hon är effektivt bortspelad från att få prata om bilen. Vi provar detta istället:
Hon: Den där bilen du har köpt, vad kostar den egentligen?
Han: Den fick jag för ett jättebra pris, men om vi skall tala pengar, berättade du för mig hur mycket den där papegojan kostade när du köpte den?
Hon: (avbryter inte och lyssnar noga, så kan hon istället koncentrera sig på huvuddragen i det han säger)
Han: (blabla) papegojbur (blabla) städning (blabla) skämmas (blabla) (tystnar till sist, säger) Vad är det med dig, du beter dig som en idiot. Har du tappat hjärnan? Kan du inte tala?
Hon: (ignorerar det sista han sa) Nu har jag lyssnat på dig och nu vill jag att du skall lyssna på mig. Klarar du av det?
Han: (går loss igen)(blabla)
Hon: Är du färdig nu? Det är bra om du inte säger så mycket mer för jag anstränger mig verkligen för att komma ihåg allt du säger. Nu vill jag att det är din tur att inte avbryta mig. Jag vill prata med dig om hur vi skall finansiera bilen. Du vill prata med mig om papegojan, och hur jag städar här i huset. Det är bra, men vi kan inte prata om allt detta samtidigt, för det blir inte bra. Kan vi göra så att vi börjar att tala om bilen, och sedan papegojan, och till sist städningen...
Så här bör man tänka och snacka för att hindra blanda-bort-korten-taktiken för att fungera för ens samtalspartner. Naturligtvis funkar inte detta perfekt direkt, naturligtvis vill en partner som är van vid att 'vinna' fortsätta att känna att han får vinna (även om samliv och familj blir lidande). Det kan också vara så att ens samtalspartner fortsätter att sabotera ens försök att strukturera samtalet, och då får man backa till "men vad är det du vill? Hur vill du att vi skall samtala? Ett samtal innebär ju att vi lyssnar på varandra, eller hur?"
Mariana, det skulle inte förvåna mig om du redan försöker att göra så här. Kanske har din tråd kanske någon annan läsare som tycker att tipset är bra. För mig var det avgörande för att få tillstånd bättre samtal. Samtalssabotörer finns ju överallt, till och med i våra familjer.
Tack för ditt tydliga exempel.
Det är ett väldigt bra råd, och som du misstänker försöker jag innerligt att hålla mig till ämnet, samt validera andras åsikter. Det är svårt, och jag misslyckas naturligtvis ibland - oftast så går det bra.
I dessa tillfällen då det blir "ordbajserier" så ser man så tydligt hur han gör. Men hur får man stop på det? Ju mer lugn och tydlig jag är, destå mer panik får han, ju mer skrik blir det osv. då jag inte sänker mig till samma nivå.
Han vet ibland att han "framstår i dålig dager" när han skriker, går till angrepp, svamlar och har sig. - så han verkar lägga i en ännu högre växel för att få in mig i samma beteende. Så han inte själv står där. Men oftast så lyckas han inte. - vilket han även har berättat för mig.
Men han verkar inte kunna låta bli. Det är som om han vägrar inse fakta när han har otroligt "fel" eller ger sig in i en dust som är helt onödig. Han griper efter samma halmstrå varje gång - bara för att "ge sig" betyder en förlust för honom.
Jag vet inte riktigt.. Detta är ju bara en teori och jag försöker frebrilt hitta förståeelse bakom detta beteende - för det är det enda sättet att försöka förhindra det. -inte för min egen skull, utan för sonens skull som blir utsatt för beteendet.
Jag ställer frågan: är detta normalt? Överreagerar jag? Borde jag låta det bero?
- Innan jag ens gör ett försök för att få i detta fall t.ex skoteråkandet att upphöra.
Jag biter ihop och låter många saker bero, många gånger då vi inte är eniga.
Då jag vet hans tendenser till att känna sig attackerad så fort man inte håller med.
Men jag kan naturligtvis inte ändra en annan persons sätt att vara.
Men det är fruktansvärt frustrerande - då jag "måste" adressera vissa saker. Då jag äger 50% av ansvaret till att vi skall ha en fungerande sammarbete och ansvar för sonen.
När denna spiral av bråk, oeenighet, pajkastning - bara eskalerar och eskalerar.
Och enda alternativet (utan att få någon form av hjälp) för att få stop på det omedelbart värsta är :att "ge sig". Att sätta ner foten och säga : detta är för mig fel, detta ställer jag mig inte bakom - men jag kan inget göra för att förändra det.
Lite som mantrat i
sinnesrobönen. (lite corny, men klokt ändå)
Den största "rädsla" han har gentemot mig(berättat från han själv), är just mitt sätt att diskutera, klokt, sakligt och med bra belägg och stark grund. - "det går inte att motargumentera" - vilket menades som "övertala". Detta talade vi om när han ville ha mig tillbaka... så han va ganska så lugn - och vi hade inga större oenigheter- ja förutom då jag sa: jag vill inte ha dig tillbaka - åk hem till din sambo. i slutet av diskutionen.
Jag ger honom sällan eller aldrig något sakligt att bli arg på, jag säger aldrig något elakt eller kastar glåpord.
Jag kan till viss del förstå paniken han får.
Jag vet hur det är att ha en känsloladdad situation, vara helt uppe i en känsla och tala med någon som har fötterna på jorden och säger fakta.
- skillanden är nog att jag inte är rädd för att erkänna mina känslor, inte rädd för att ha fel - inte är rädd för att andra har ett nyktrare sätt att se på saken. - och faktiskt ber om RÅD. Råd kan man välja att lyssna på eller avfärda. Men ber man om råd skall man förvänta sig det -
Vanligast är att folk säger "jag vill ha råd" - när de menar "jag vill ha medhåll".
Jag avskyr även att be om råd, och istället få medhåll (vanligt på FL)
-Han å andra sidan ter sig livrädd för allt det ovanståeende.
Jag är fel person för att hjälpa honom att komma till insikt om det....
Allt detta, glåpord, maktkampen, vinna-förlora mentalitet, vända barnet/omgivningen så det skall bli någon form av "vi vs dom". osv.
Det är inga grunder till att någon kan gå in och säga : nu räcker det!
Inte soc, efter ett samtal nu på morgonen : inte tingsrätten.
Det är upp till oss som föräldrar att kunna bete oss..
Tingsrätten kan sköta logistiken, när barnet skall vara hos oss. Men de kan inte bestämma hurvida vi skall bete oss. Soc kan göra en utredning, de kan fastställa på papper att barnet inte mår bra - och mer om HUR pass dåligt barnet mår. BUP: kan låta barnet ventilera sig, men de kan inte på något magiskt vis få någon av oss föräldrar att bete oss annorlunda.
Det valet om hur vi skall bete oss ligger hos individen.
Jag kan göra alla rätt - men det ger just nu - bara mer bensin på en okontrollerad skogsbrand.
För jag kan inte påverka hurvida en annan person reagerar.