• annamedfamilj

Äggallergi och 1,5 års vaccin

Hej!
    Min son är äggallergiker och vaccinationen som tas vi 1,5 år innehåller ägg. BVC säger att man i detta fall ska ta med barnet till barnläkare som utför sprutan och finns tillgänglig vid reaktion. Men det känns så fel! Jag vill inte ge min son en spruta som jag vet att han är allergisk mot och kommer reagera väldigt kraftigt mot. 
    Hur har ni andra gjort med vaccin och barn med äggallergi?

• Svar på tråden Äggallergi och 1,5 års vaccin
  • Neko

Vad är sprutan emot? Jag förstår ditt tvivel, jag hade nog inte gjort det. Är äggallergiker själv och skulle inte gjort det på mig själv heller så jag förstår att du inte vill göra det på ditt barn. Hur viktig är prutan? Finns det inga alternativ med andra vaccinationer?

• Neko

Är det detta?

Kan MPR-vaccin ges till äggallergiker?
    Ja. Mässlings- och påssjukevirus odlas fram på embryonal (foster) vävnad från hönsägg, men vaccinet innehåller inte tillräcklig mängd äggprotein för att framkalla överkänslighetsreaktioner. Barn som har en mycket svår äggallergi eller som av annan anledning reagerat med allvarlig allergisk chock ska remitteras till barnklinik för ställningstagande till vaccination under övervakning. Barn med äggallergi kan annars regelmässigt MPR-vaccineras på BVC. Vid tveksamhet bör barnläkare tillfrågas.

I så fall är det nog samma vaccin som ges igen vid 12 års ålder och det kommer jag ihåg när jag fick och jag märkte inte av ngn allergi alls av det. Då är jag ändå extremt allergisk och märker av minsta lilla spår med att bli jättesjuk.

Svar på tråden Äggallergi och 1,5 års vaccin