• Fidelis ad urnam

Livrädd för att sövas inför undersökning av livmodern :-(

Min man och jag (mest jag om vi ska vara helt ärliga) ska genomgå en missfallsutredning och en av undersökningarna innebär att jag ska sövas för undersökning av livmodern. Just den undersökningen ger mig panik. Sedan jag fick veta om detta i onsdags har jag haft en krypande ångest i kroppen, känt mig konstant ledsen och stundtals fått känslor av panik. 
    Idag frågade en av damerna i klassen mig hur jag mår, jag svarade men satt sedan med gråten i halsen under resten av lektionen. Fick fly därifrån så snart lektionen var slut, körde till närmsta parkeringsruta och bröt samman.
    Satt i bilen och grät hejdlöst i kanske 30-40 minuter.
    Jag känner mig värdelös som dels inte kan behålla ett barn och sedan verkligen känner att jag inte kommer klara av att bli sövd inför denna undersökning.

Ni som nu vill påstå att det bara är att bestämma sig eller att jag inte vill detta tillräckligt mycket kan gå och.....för ni vet inte vad ni pratar om. Det finns ingenting jag vill mer än att få ett barn. Men ångesten jag känner inför att sövas är paralyserande.  Jag vet inte hur jag ska komma förbi detta. Hur jag ska göra. 
    Är så rädd för att bli sövd, vill inte, klarar det inte...

Gråter 

• Svar på tråden Livrädd för att sövas inför undersökning av livmodern :-(
  • Fidelis ad urnam
    YummyMami skrev 2013-02-25 17:16:22 följande:
    Eller i ett läge som cancer = inte allvarligt skadad och drabbas av dubbel ångest!

Cancer är liv eller död. Jag riskerar inte dö av detta jag har nu. Det är så min hjärna resonerar. Kan för den del inte garantera att jag inte skulle ha denna ångest och inte klara av det om jag hade cancer hellre
  • YummyMami
    Fidelis ad urnam skrev 2013-02-25 17:22:27 följande:

Cancer är liv eller död. Jag riskerar inte dö av detta jag har nu. Det är så min hjärna resonerar. Kan för den del inte garantera att jag inte skulle ha denna ångest och inte klara av det om jag hade cancer hellre
    Men om du resonerar med dig ÄRLIGT bara med dig själv och går till kärnan vad är det värsta som kan hända när du är sövd och tar och jobbar på dig därifrån?
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Fidelis ad urnam
    Anonym (Puff) skrev 2013-02-25 17:16:49 följande:
    Om man rationellt sätt ser till riskerna för komplikationer är de ju små. De som tillhör riskgrupperna för att sövas är ju gamla, svaga och överviktiga. Vad är det värsta enligt dig som kan hända? Är det att dö? Titta på statistiken och inse att sövning är för läkarna rutin.

Jag har sövts 10+ gånger och de enda bieffekterna jag fått är illamående. På uppvaket är du så påpassad hela tiden. Jag hade exempelvis lågt blodtryck en gång och därför hölls jag kvar på uppvaket för observation. Titta på statistik och fakta, det är där du kan inhämta lugn.

Ja men du ser, jag är överviktig. Alltså är det ingen bra idé att jag sövs.

Det är att inte vakna eller att de gör någonting fel under tiden jag är sövd som ger denna ångest.
  • Anonym (Puff)
    Fidelis ad urnam skrev 2013-02-25 17:24:26 följande:

Ja men du ser, jag är överviktig. Alltså är det ingen bra idé att jag sövs.
    Det är att inte vakna eller att de gör någonting fel under tiden jag är sövd som ger denna ångest.
    Jag förstår, en gång satte de kateter på mig när jag var sövd, det kändes inte riktigt okej då de inte meddelat det innan.

Jag hatar att gå till gynekolog. Jag får en sådan ångest, jag gråter, tvivlar och deppar ned mig totalt. Men sedan vänder jag  på det; tänk vilken service jag erbjuds, att jag får gå och ta cellprov och om det skulle visa sig vara någonting farligt så får jag behandling. Jag vill inte genomgå undersökningen men jag måste om jag vill vara fortsatt frisk. Ibland har man inge val utan man bara gör det!

Detsamma gäller dig, tänk dig att denna möjlighet finns, att du genoom detta kanske kan få dina drömmar att gå i uppfyllelse?

Läkarna skulle aldrig erbjuda dig detta om de ansåg att det förelåg en förhöjd risk för dig. Tänk på det. Jag tror att du ska be om en samtalskontakt för du kommer sannerligen ångra dig om du avstår.

• Kofot

Satsa på en epiduralbedövning och lugnande. Då slipper du bli sövd. Du är fullt smärtstillad och du kommer att dåsa av.

• Finis

Jag vet inte alls säkert men jag gissar att undersökningen inte tar överdrivet lång tid och jag kan tänka mig att dom använder sig av en lätt-narkos. Jag sövdes tex när jag skulle göra gastroskopi för att jag inte vågade vara vaken, men då undersökningen går fort behövs inte så mycket narkosmedel och det är väldigt mycket lättare att vakna upp från än narkosen vid en operation. Vet inte om det kanske kan lugna dig lite. Försök också att kanske hitta något (även om det är svårt) positivt med undersökningen, kanske det kan leda till att ni i framtiden får behålla ett barn men dom behöver göra undersökningen för att få den information dom behöver om dig för att kunna hjälpa dig. Beklagar verkligen ditt missfall, så tråkigt när du äntligen blivit gravid Gråter

Tänk på alla dom kraftigt överviktiga och kraftigt feta som sövs varje dag för att gör GBP, händer ju aldrig att man hör talas om någon som inte vaknat upp.

Lycka till!

• kampfisken

Jag gjorde denna typen av undersökning i sommras då jag genomgick fertilitetsundersökning!
    Kom till sjukhuset på morgonen fastande sedan kl 00.00 anmälde mig och fick sedan vänta ett litet tag sedan fick jag träffa narkosläkarwnn som gav mig alvedon, lugnande och en tablett mot illamående, förklarade hur narkosen skulle gå till.
    Jag bad om att bli sövd så sent som möjligt...
    Väl inne på operationsrummet fick jag ligga som i en bekvämare gynstol och hela jag papprades in med en öppning nere vid underlivet som hängdes för med ett separat skynke!
    Då läkaren kom in blev jag sövd och vaknade till på uppvaket ett litet tag senare!
    Själva underdökningen går supersnabbt om dom inte hittar ngt fel!
    Jag låg på uppvaket ca 1 timma och hade som lättare mensvärk!
    Mådde hur bra som helst resten av dagen, bara lite tröttare bara.
    Lycka till

• Border
    Kofot skrev 2013-02-25 17:40:32 följande:
    Satsa på en epiduralbedövning och lugnande. Då slipper du bli sövd. Du är fullt smärtstillad och du kommer att dåsa av.
  • Kerubmamman

Jag antar att det är ungefär som vid skrapning efter missfall, att man mest sövs för sin egen skull. (lättare narkos)
    Jag vet att har förekommit medlemmar som har berättat att de har begärt att få vara vaken under skrapningen för att de som du var rädd. Så det borde gå för dig med. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman
    Fidelis ad urnam skrev 2013-02-25 14:02:11 följande:
    tror inte de går med på det. kostnader och landsting mm
    Kolla upp det iaf. Och om någon vårdgaranti gäller, dvs att du kan fly länet om de inte erbjuder dig undersökningen i tid. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • WhiteLilac

Hej TS!

Jag gissar att den undersökning som du ska göra är en sk. hysteroskopi. Jag har själv gjort två.
    Innan den första var jag jätterädd. Delvis för själva narkosen, att jag inte skulle vakna upp efteråt.
    Delvis för att de i mitt fall också skulle operera inuti livmodern, och jag var rädd att något skulle gå fel.

Det finns alltid risker med en narkos. Det finns alltid risker med en operation. Dock är det så att det i de flesta fall går jättebra! Mitt tips är att du pratar med din läkare om din rädsla för undersökningen/att bli sövd. De kan prata med dig i detalj om vad de ska göra, och hur narkosen går till. Man får också prata med läkare och narkosläjare precis innan själva operationen/undersökningen, och då är det bra att vara ärlig med hur man upplever det hela. Man kan också få lite lugnande medicin innan de söver en, vilket jag personligen tyckte var väldigt nice!

Mina två operationer gick bra och all min rädsla var helt obefogad. Personalen på operationen var jättesnälla och när de fick veta att jag tyckte att det var läskigt tog de lite extra hand om mig. Och att sövas var inte alls så skrämmande som jag tänkte mig det innan.

Ta hand om dig och lycka till med allt!                

• Anonym (Narkos-sjuksköt.)
    Kofot skrev 2013-02-25 17:40:32 följande:
    Det är en spinalbedövning man får, det är en annan typ av ryggbedövning. Man har då ingen slang i ryggen utan bedövningsmedlet ges direkt i ryggradskanalen. Man är då lam från midjan & ner, sitter i ca 4 timmar.

TS! Vad är du rädd för? Tappa kontrollen? Tänk såhär, du kan ju inte vården som handlar om narkos, alltså ingenting du kan kontrollera även om du vill. Det sitter alltid en narkos-ssk bredvid dig hela operationen som kollar att du andas/inte har ont. Om det verkar som att du har ont, ger vi smärtlindring. Slutar du andas låter vi respiratorn andas åt dig. Alla vaknar. De som inte vaknar dör oftast av sina bakomliggande sjukdomar, tex hjärtsvikt.   
  • YummyMami
    Anonym (Narkos-sjuksköt.) skrev 2013-03-07 22:19:43 följande:
    Det är en spinalbedövning man får, det är en annan typ av ryggbedövning. Man har då ingen slang i ryggen utan bedövningsmedlet ges direkt i ryggradskanalen. Man är då lam från midjan & ner, sitter i ca 4 timmar.

TS! Vad är du rädd för? Tappa kontrollen? Tänk såhär, du kan ju inte vården som handlar om narkos, alltså ingenting du kan kontrollera även om du vill. Det sitter alltid en narkos-ssk bredvid dig hela operationen som kollar att du andas/inte har ont. Om det verkar som att du har ont, ger vi smärtlindring. Slutar du andas låter vi respiratorn andas åt dig. Alla vaknar. De som inte vaknar dör oftast av sina bakomliggande sjukdomar, tex hjärtsvikt.   

Jag har aldrig sovit så djupt och tryggt som under narkos. Det är uppvaket som är rena döden! Men senast lovade narkosläkarenpumpa mig full med medel mot illamående, och han höll nog löftet. Första gången jag inte mådde illa!

Ts, kanske dags och öva på lite tilllit till andra människor? Narkospersonal är kanske en bra början? De är några man kan lita mest på.
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
Svar på tråden Livrädd för att sövas inför undersökning av livmodern :-(