Sjukersättning fram till graviditetspenning!?
Jag är gravid i v.24 och har ansökt om graviditetspenning på 50% som, om den går igenom, kommer börja att gälla från 1/4 fram till 1/6.
Nu är det så att jag har haft problem med foglossning och har varit sjukskriven i en vecka (7 dagar då jag har sjukskrivit mig själv utan ett läkarintyg).. Jag har träffat en sjukgymnast som säger att jag inte ska klättra på stegar eller stå längre stunder pga foglossningarna (vilket är vad jag gör hela dagarna) och ska imorgon träffa en läkare på BVC för en bedömning angående att bli sjukskriven på 50% eftersom att jag inte kan sköta mitt jobb i dagsläget.
Det jag nu undrar över är hur i hela friden jag ska gå till väga för att få sjukersättning fram till jag får graviditetspenning? Kan jag få det från och med att personalavdelningen på mitt jobb har tagit emot utlåtandet från läkaren? Och är det de (personerna på huvudkontoret/personalavdelningen) som ska ansöka om sjukersättning för mig eller ska jag ansöka om det hos er och invänta ett utlåtande innan jag kan få någon ersättning?
Tacksam för svar.