• Gaytjej

Varför började du ge (eller inte ge) välling?

Sverige är en vällingkultur. Varför har du valt att föra, eller inte föra, dessa traditioner vidare?

Svara inte för att barnet tyckte det var gott, för det är snarare svaret på varför du sedan fortsatte ge välling, utan vad var det som gjorde att du/ni började med välling?

Välj det alternativ som stämmer bäst överens med hur du tänkte (eller kanske inte tänkte) Passar inget alls välj ett eget. 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför började du ge (eller inte ge) välling?
  • mikroE

Vi har inte gett välling än i alla fall (dottern 8 månader) och jag tror inte vi kommer ge det alls. Jag äcklas lite av köpt välling men hemgjord kokt på havremust (ekovarianten) tycker jag är OK så sådan kanske jag ger i framtiden men inte varje kväll, jag vill inte skapa den vanan.

• Cocolino

Inget av barnen gillade valling. Sen var det inget vi trugade, personligen gillar jag varken grot eller valling sa det ar inget vi ater i var familj, det finns andra alternativ att ge barnen och vi ville garna att de skulle borja ata vanlig man sa snart som mojligt. 

• Celice29

Jag ger inte välling för att... vi har aldrig känt att det har behövts. Jag helammade i ca 3 månader och delammade fram tills att hon var 9 månader. Hon började med gröt vid 6 månader och har gillat det mycket (både köpegröt och havregrynsgröt). Nu är hon drygt 2 och äter gröt med "barnsylt" kl. 18:45. Sen är det pyjamas, borsta tänder, läsning och god natt. Det funkar bra. Ofta vaknar hon sådär 05-05:30 och då får hon dricka ersättning. Hon får ersättning därför att jag tycker det är mer näringsrikt och eftersom jag tycker att 2 mål gröt/dygn är tillräckligt med gluten (hon äter alltså också gröt på morgonen). Dessutom tycker hon om ersättningen så jag har inte sett nån orsak att ändra det till välling för "sakens skull". Dock måste jag säga att jag känner mig väldigt ensam om att inte ge välling. Jag är inte heller nån anti-välling, men för oss har det  funkat utmärkt med amning, ersättning och gröt. Sen spelar det säkert lite in att jag inte själv är uppvuxen i bällingkulturen, utan i ett annat nordiskt land. 

• Ingridsmamma

Jag ger inte köpevälling eller gröt, jag försöker undvika så mycket tillsatser som möjligt. Hon äter istället hemkokt havregrynsgröt och orkar hon inte det kokar jag skrädmjölsvälling åt henne.

Tycker pulvervällingen innehåller för mycket tillsatser och ingrid klarar sig bra utan den, vi delammar fortfarande.   

• Madeleine 804

Jag vill egentligen inte ge min son välling, då glutenintolerans är vanligt i min familj, men då de ska testa min son för gluten får han dricka välling. Men jag fuskar och ger honom majsvälling då och då, istället för att ge honom rent glutenbaserat. 

• Gåsmor

Har inte gett välling för att: äldste sonen vägrade flaska men älskade gröt. Tyckte att det fungerade superbra. Mättande, inga överfulla blöjor på nätterna och enkelt att lära sig äta själv med sked. Lillebror har därför aldrig ens fått pröva välling. Gröt morgon och kväll, aldrig på natten och bara i brist på annat som mellanmål har funkat för oss.

• Jkpg Deluxe

Jag valde att inte ge välling eftersom jag är nojjig över industrimatens verkliga innehåll + tycker att det är drygt med att diska o rengöra flaskor och att det verkar som om det blir onödigt kissiga nattblöjor av så mycket vätska!

• aztec

Ger inte välling & känner inte att jag behöver ge heller.. är 12mån & dricker fortfarande 1ans ersättning på kvällen. (1an för att den inte innehåller maltodexterin.)

• salta katten
    "Jag ger inte välling för att.. (motivera i tråden!)"
    jag ammade mina barn tills de var runt 1,5 - 2 år på kvällen/natten.
    De har druckit vatten där efter om de vaknat på natten och varit törstiga.

• Mandel

Första barnet fick välling eftersom det inte gick att få honom att äta vanlig mat. Han är fortfarande otroligt svår med mat fast han fyller 9 år nu.
    Andra barnet fick inte välling eftersom amning och mat fungerat alldeles utmärkt. Han förstod sig heller aldrig på det där med nappflaska fast han använde napp och lika gärna som att servera välling i pipmugg så kunde han ju äta mat.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • 2012mamma

Smidigt att ge på kvällen när han är/var för trött för att äta vanlig mat eller gröt och inte blev mätt på ersättning längre. 

• Jasmin Karlsson

Jag har aldrig gett vällig pga att jag inte ser någon som helst nytta med det. Det är bara mjölk och mjöl. Jag har istället gett modersmjölksersättning upp till 18-månaders ålder, på morgon och kväll. Det är mer näringsrikt (efterliknar amning, kunde tyvärr inte amma).
    Övergångsmaten har varit hemmagjord gröt -innehåller mindre tillsatser och mindre gluten.

• mikroE

Jag skrev tidigare att jag trodde vi inte skulle ge välling. Nu har vi dock provat och vi har kommit fram till att vi nog kommer ge det ibland men inte varje dag så vi skapar den rutinen.

• nozpa

Ger inte välling, kommer inte ge välling. Finns ingen som helst anledning för oss att ge välling.

Svar på tråden Varför började du ge (eller inte ge) välling?