• Anonym (ledsen)

Pappa som "föesvinner" vis svårigheter

Hej alla,

jag har en son tillsammans med min exsambo. Sonen ska utredas för störning inom autism spektrum. Jag behöver en underskrift av sonens pappa innan utredningen kan börja men pappan gör sig onåbar. Jag vet inte om det betyder att han inte gillar utredningen eller om han bara inte orkar prata med mig, svårt att veta, han svarar ju inte när jag ringer. Det här med att inte svara mig är inget nytt, så har det varit sedan separationen för flera år sedan. Inte heller träffar han sin pojk speciellt mycket, det blir lite då och då. Helger då pappan vill och kan kör vi helt enkelt dit sonen. Är det någon som har varit i samma sits eller har förslag på hur jag ska göra för att underlätta sammarbetet mellan mig och sonens pappa?   

• Svar på tråden Pappa som "föesvinner" vis svårigheter
  • Anonym

Kontakta soc och be om deras hjälp. Man kan få utredningar även utan båda vårdnadshavarnas godkännande.

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-26 10:03:12 följande:
    Kontakta soc och be om deras hjälp. Man kan få utredningar även utan båda vårdnadshavarnas godkännande.

Kan man det? Då ska jag absolut kontakta soc, känns konstigt att sonen inte ska få hjälp för att pappan går under jorden Sonens bästa måste ju väga tyngst.
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2013-02-26 10:08:35 följande:

Kan man det? Då ska jag absolut kontakta soc, känns konstigt att sonen inte ska få hjälp för att pappan går under jorden Sonens bästa måste ju väga tyngst.
    Ja, man kan det sen maj förra året. Självklart måste sonen kunna få hjälp. Fortsätter samarbetsproblemen så kan det va läge att ansöka om ensam vårdnad.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-26 10:25:30 följande:
    Ja, man kan det sen maj förra året. Självklart måste sonen kunna få hjälp. Fortsätter samarbetsproblemen så kan det va läge att ansöka om ensam vårdnad.
    Skönt, då borde vi kunna påbörja utredningen iaf:) Jag vill att sonen ska kunna få hjälp så fort som möjligt, oavsett om han får diagnos eller inte så har han problem.

Är det lätt att få ensam vårdnad? Jag skulle säga att jag och exsambon har extrema samarbetssvårigheter. Vi bråkar inte men jag får sällan tag i honom. Han är lite som en "stoppkloss". Han är heller inte speciellt engagerad i sonen, han har t ex aldrig besökt honom i skolan eller varit med på utvecklingssamtal i skolan. I och för sig har jag och sonen flyttat till annan ort men pappan har aldrig varit här och hälsat på fast det bara tar mellan en och två timmar att åka:(Pappan vill ha delad vårdnad men jag har aldrig förstått varför då han inte är intresserad av att träffa sonen mer än ibland och han är direkt ointresserad av att diskutera sonens svårigheter.
Svar på tråden Pappa som "föesvinner" vis svårigheter