• MalinEddie

Ser du en skillnad mellan långtidsamning och äldre barn som dricker ur flaska?

Jag blev lite smått nyfiken efter en diskussion om långtidsamning idag. Personen jag pratade med menade att det är konstigt att amma äldre barn för de måste ju få utvecklas och bli självständiga och sa sedan "varför inte ge barnet en flaska istället?". Tyvärr kunde inte diskussionen fortsätta efter det så jag fick ingen vidare förklaring. Jag gissar att skillnaden låg i att barnet kan hålla i flaskan själv och bröstet sitter på mamman. Samtidigt kan äldre barn utan problem dricka ur ett glas istället för en flaska och närhet ger väl alla vettiga föräldrar sina barn aovsett om det är genom amning, kramar eller annat mys?
    Hur tänker du kring detta? Ser du något som mer eller mindre okej när barnet är över säg två år?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Ser du en skillnad mellan långtidsamning och äldre barn som dricker ur flaska?
  • Philippa

Herregud... ännu en tråd om långtidsamning....

Men visst kan jag svara; barn över 18 mån-2 år ska inte ammas..... de är för stora då helt enkelt. 

• purple box

Jag struntar fullkomligt i hur folk gör. Så länge båda trivs ser jag inget fel i det.

• Fragancia

Jag skulle personligen inte vilja amma min snart femåring, men ser inga problem med att han dricker välling...

Anton -06 <3 Isak -08 <3 Viktor -10 <3 bf -9/4-13
  • jashrinah

själv vill jag inte långtidsamma mitt barn , för det skulle kännas lite olustigt att ha ett barn som man kan föra en konversaton med sugandes på tutten , men jag skulle kunna pumpa ut och ge i glas / flaska om det skulle behövas =) 

• Höghus

Barn som ammats längre är ofta tryggare.

• MalinEddie
    Höghus skrev 2013-02-26 21:15:50 följande:
    Barn som ammats längre är ofta tryggare.
    Vad baserar du det på?
    Avskyr CIO-metoder.
  • hannis

Inte konstigare att amma än att ge flaska tycker jag. I så fall konstigare att ge ett stort barn flaska eftersom stora barn kan dricka i glas. Amma kan man däremot bara göra med ett bröst.

Ammade själv mitt första barn i 2 år.

• Höghus

MalinEddie: Bland annat har jag hört Malin Alfvén och Louise Hallin i Knattetimmen prata om det här att de upplevt att barn som ammats lite längre generellt sätt är väldigt trygga. Och jag tror faktiskt att det kan vara så. Det finns också studier som visat att ammande mödrar är mer lyhörda för sina barns behov vilket så klart påverkar barnen positivt. (Detta togs förresten upp i The doctors häromdagen). Detta är naturligtvis generellt, självklart finns individuella avvikelser. Men gissningsvis får ammade barn mer närhet än flaskmatade.

• Tangent

Tycker det är ungefär samma sak, men amning känns mer naturligt än välling i nappflaska. Om barnet vill fortsätta dricka välling i nappflaska tycker jag man ska tillåta det så länge barnet önskar.
    Ammade min pojke i nästan 6 år. 

Svar på tråden Ser du en skillnad mellan långtidsamning och äldre barn som dricker ur flaska?