• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Salome?
  • Ordis
    Pissenisse skrev 2013-02-27 21:58:09 följande:
    H:et la jag till för att e:et skulle bli lite hårdare.. Svårt att förklara=)
    Jaha, du tänkte så. Det reflekterade jag inte över. Å andra sidan var hon i en miljö med 95 % svenskar så hon kanske inte var så noga på ett extra tydligt uttalat e.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Simon 681
    Ordis skrev 2013-02-27 15:32:49 följande:
    Varför tror folk att e:et skulle vara stumt? 

För att E i slutet på ord är ofta stumt, speciellt om det ser ut att vara franskt. Se exempelvis namn som "Simone" eller Ord som "Excellence". 
  • Tom Araya

Hur uttalar du Salome?

Annat sätt (som jag förklarar nedan)

Ungefär: Sallåm

• Simon 681

När det gäller namn så fungerar inte alltid uttalsregler. Jag känner två "Kristine" där den ena uttalas Kri-sti-ne och den andra Kris-tin.

Med Salome skulle jag fin första gissning vara att det vara franskinpirerat med ett stumt e, men sedan blir man ju rättat om man uttalar det fel.

Om jag skulle ha ett upprop i en klass och se en "Cevin" skulle jag anta att föräldrarna hade gjort ett estetiskt val och att det skulle uttalas "Kevin" Om man följer uttalsregeln med c före mjuk vokal (cirkel, cirkus, cyklon, cerebral pares) skulle namnet uttalas "Sevin". Jag ser detta ungefär som när mas stavar "Kvist" Quisth i ett efternamn. Ett estetiskt val.

• Vulpecula

Roligt att se hur ni tänker. :)

Salome skulle väl onekligen uttalas Salåmm om det var franska, men intressant nog använder man på franska formen Salomé, med uttalat och betonat E. ;)

Min blogg om namn: olympiasoliver.blogspot.com
  • Ordis
    Simon 681 skrev 2013-02-28 04:24:34 följande:

För att E i slutet på ord är ofta stumt, speciellt om det ser ut att vara franskt. Se exempelvis namn som "Simone" eller Ord som "Excellence". 
    Är det inte så att det mest är franska och engelska ord där e inte uttalas?
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Vulpecula
    Ordis skrev 2013-02-28 13:21:44 följande:

Jo, men om man inte vet att Salome inte är franskt, så ligger det ju nära till hands, eftersom de flesta -e-namnen i Sverige är franska eller engelska och därför har stumt e.
    Min blogg om namn: olympiasoliver.blogspot.com
  • Simon 681
    Ordis skrev 2013-02-28 13:21:44 följande:

Jo, som jag klarifierade i en senare post tycket jag namnet så franskt ut.
  • LunaLunatic

Betoning på a, uttalar e-et på slutet. Dvs, alternativ 1.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • EG83
    Saloumi. Haft en kund med det namnet och när hon presenterade sig på telefon så uttalade hon det så.
  • Barbamama08

Ursäkta, men när jag läste det fick jag det nästan till Salami. Inget namn jag skulle satsa på..

• Broomhilda

SalomE. Alltså betoning på e.

Svar på tråden Hur uttalar du Salome?