• Linnispinnis

400gram vid födseln, nu 4 år gammal

När vi låg på neo med vår flicka så sökte jag väldigt mycket efter solskenshistorier om sånna småttingar som jag själv fick. När man satt där vid kuvösen och inte kunde begripa hur en sån liten skör tjej på 400 gram över huvud taget skulle kunna klara sig så var det så fantastiskt att höra om andra lika små barn som det gått bra för. Man fick iallafall liiite hopp om att det kanske kunde gå lika bra för oss.

Tack och lov så gjorde det det och nu kanske det sitter nån annan mamma eller pappa nånstans som behöver höra en solskenshistoria för att kunna hålla hoppet uppe.

Igår fyllde min lilla tjej 4 år, så då passade jag på att slänga ihop en hennes historia, Från födseln till 4 års dagen. :)
    Kanske är det nån där ute som med hjälp av den kan få tillbaka lite lite hopp när dom dag ut och dag in slängs mellan hopp och förtvivlan på en neonatalavdelning nånstans i landet.

Liten blir stor. Del 1
    Liten blir stor. Del 2
    Liten blir stor. Del 3
    Liten blir stor. Del 4
    Liten blir stor. Del 5
    Liten blir stor. Del 6
    Liten blir stor. Del 7

Muskler, hårdrock & småbarn linnipinni.blogg.se
  • Svar på tråden 400gram vid födseln, nu 4 år gammal
  • Mantra

Pojken föddes igår och dom gissar att han var minst 24+0. Skrek när han kom ut och andades lite själv! Hittills går det bra!!

• Linnispinnis
    Mantra skrev 2013-03-05 21:22:20 följande:
    Pojken föddes igår och dom gissar att han var minst 24+0. Skrek när han kom ut och andades lite själv! Hittills går det bra!!
    Som sagt, jag ska hålla alla tummar! Det låter som om grabben är en fighter i alla fall! :)
  • Mantra

Tack! Han ligger inte i respirator utan andas själv med syrgas i näsan, det känns väldigt positivt!!!

• Linnispinnis
    Mantra skrev 2013-03-08 14:59:12 följande:
    Tack! Han ligger inte i respirator utan andas själv med syrgas i näsan, det känns väldigt positivt!!!
    Men gud va härligt! Det är ju verkligen hur bra som helst. Vad skönt att höra. :) Det verkar verkligen vara en stark liten kille. :)
  • Mantra

Han låg visst i respirator! Jag som inte fattade det.. Haft en mindre blödning i hjärnan som verkar försvinna nu, fått kortison då lungorna behöver utvecklas mer innan ductus kan stängas.. Annars verkar det relativt lugnt just nu!

• Linnispinnis
    Mantra skrev 2013-03-22 21:11:52 följande:
    Han låg visst i respirator! Jag som inte fattade det.. Haft en mindre blödning i hjärnan som verkar försvinna nu, fått kortison då lungorna behöver utvecklas mer innan ductus kan stängas.. Annars verkar det relativt lugnt just nu!
    Ok. Jag fortsätter hålla tummarna för lillkillen! :)
  • Mantra

Ductus op i tisdags som gick bra, blödningen i hjärnan går tillbaka mer och mer. Magen ser bra ut på Mr, så nu kan vi bara hoppas att lungorna klara en extubering ganska snart!

• karusell

:) glad av o läsa allt! inte hunnit läst hela 4års historien men ska!
     Mina tvillingpojkar födda v 27 v 1040 0 1075. i sommar 6/6 fyller de 6år.
    lite oroliga över den enas vikt... gått ner 2.4kg sen 20/2....

• Linnispinnis
    karusell skrev 2013-03-30 10:20:14 följande:
    :) glad av o läsa allt! inte hunnit läst hela 4års historien men ska!
     Mina tvillingpojkar födda v 27 v 1040 0 1075. i sommar 6/6 fyller de 6år.
    lite oroliga över den enas vikt... gått ner 2.4kg sen 20/2....
    Vad väger dom nu vid nästan 6 års ålder? Har dom hunnit ikapp för övrigt storleksmässigt eller är dom mycket mindre än jämnåriga? 

• karusell
    Linnispinnis skrev 2013-04-03 11:44:06 följande:
    Vad väger dom nu vid nästan 6 års ålder? Har dom hunnit ikapp för övrigt storleksmässigt eller är dom mycket mindre än jämnåriga? 

Vi ska på 6års koll på mån:) kan återkomma då om du vill,,,,

Idag  107cm  vikt? 15-17kg,,,och 115cm o 19kg....

Den ena mindre över lag.. 
Svar på tråden 400gram vid födseln, nu 4 år gammal