• Anonym (HUR?)

Vill ha gemensam vårdnad

Skulle vara tacksam om någon vet hur man enklast får tag i, typ om man kan ladda ner från nätet, ett papper där man kan skriva under på gemensam vårdnad? vart skickar man det sen? är det till familjerätten eller tingsrätten?
    Jag har kollat på min kommuns hemsida, men hittar inget.
     Tacksam om någon kan svara snabbt.  

• Svar på tråden Vill ha gemensam vårdnad
  • Hemlig123

Är barnet fött?? Då är det väl stämmning som gäller via tingsrätten om ni inte kommer överens via familjerätten/soc..

Är barnet ej fött så gör ni det på soc.

• Anonym (HUR?)
    Hemlig123 skrev 2013-02-27 18:35:59 följande:
    Är barnet fött?? Då är det väl stämmning som gäller via tingsrätten om ni inte kommer överens via familjerätten/soc..

Är barnet ej fött så gör ni det på soc.
    Vi är väldigt överens i frågan och vill ha gemensam vårdnad. Barnet är 2 år nu. Men orkar inte springa till soc för att skriva under ett papper, kan man inte bara ladda ner ett avtal om gemensam vårdnad och skicka in till familjerätten? Eller ringa och be dom skicka hem ett avtal? Vem ska man ringa om det? är det familjerätten?
  • Anonym (njae)
    Anonym (HUR?) skrev 2013-02-27 18:44:40 följande:
    Vi är väldigt överens i frågan och vill ha gemensam vårdnad. Barnet är 2 år nu. Men orkar inte springa till soc för att skriva under ett papper, kan man inte bara ladda ner ett avtal om gemensam vårdnad och skicka in till familjerätten? Eller ringa och be dom skicka hem ett avtal? Vem ska man ringa om det? är det familjerätten?
    Inte riktigt så enkelt eftersom era identiteter och underskrifter måste bevittnas. Så ni får pallra er iväg för att skriva på pappren. 
  • Anonym (HUR?)
    Anonym (njae) skrev 2013-02-27 18:52:24 följande:
    Inte riktigt så enkelt eftersom era identiteter och underskrifter måste bevittnas. Så ni får pallra er iväg för att skriva på pappren. 
    Jag tror att det är så enkelt, som med alla andra viktiga papper, där man har vittnen som får skriva på och bestyrka ens namnteckning. Ville bara veta vilka man ringer om att få detta papper hemskickat, eller om det fanns att ladda ner på nätet.
    Men jag får nog ringa till familjerätten (om det är dit man ska ringa?) imorgon. 
  • Anonym (njae)
    Anonym (HUR?) skrev 2013-02-27 18:59:42 följande:
    Jag tror att det är så enkelt, som med alla andra viktiga papper, där man har vittnen som får skriva på och bestyrka ens namnteckning. Ville bara veta vilka man ringer om att få detta papper hemskickat, eller om det fanns att ladda ner på nätet.
    Men jag får nog ringa till familjerätten (om det är dit man ska ringa?) imorgon. 
    fast du måste ju ändå till soc eller skatteverket (tror jag) för att de ska kunna kolla era id och bevittna namnteckningen, det kan ni ju inte göra hemma. 
    Det är ju för att ingen ska kunna mygla med vårdnaden.  
  • Anonym

Man måste göra avtal om gemensam vårdnad på familjerätten!

• Anonym

Varför skulle det vara mer jobbigt att gå till familjerätten än att först ladda ner ett dokument som ni båda måste skriva på, med vittnen och dessutom posta det? Sen kanske det är bra om ni gör ett avtal om hur ni har barnet...

• Anonym

Hmm men är det inte så att alla avtal ang umgänge, vårdnad osv skall göras just på familjerätten? Annars kan väl vem som helst skicka in att de har gemensam vårdnad även om de inte har det?!

• Anonym (HUR?)
    Anonym skrev 2013-02-27 22:50:09 följande:
    Varför skulle det vara mer jobbigt att gå till familjerätten än att först ladda ner ett dokument som ni båda måste skriva på, med vittnen och dessutom posta det? Sen kanske det är bra om ni gör ett avtal om hur ni har barnet...
    Hallå, folk jobbar, varför ta ledigt från jobb om det finns ett papper att ladda ner från nätet och sen bara posta?
  • Anonym (HUR?)
    Anonym (1) skrev 2013-02-27 22:58:47 följande:
    Ts, här har du en länk till en blankett att skriva ut. www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyr...

De tidigare har gett fel svar. Det är skatteverket ni ska anmäla till. Lycka till!

Tack så hemskt mycket för rätt information på min fråga:)

Du räddade min och min sambos helg:)

Nu laddar vi ned och skriver under och skickar in till skatteverket.
  • Anonym

Får man veta om det kommer in ett papper till Skatteverket där man anmält gemensam vårdnad? Tänk om den andra föräldern fuskar? Man borde väl få papper på det?

Svar på tråden Vill ha gemensam vårdnad